تسلا

کمپانی تسلا از زمان تاسیس خود همواره مورد توجه رسانه‌ها بوده و ترکیب جادویی خبرسازی‌هایی مدیرعامل سوپراستار این شرکت با دستاوردهای فناورانه آن توانسته نام این سازنده خودروهای برقی را از زمان احداث آن سر زبان‌ها بیندازد.

به گزارش «اخبار خودرو»،کمپانی تسلا از زمان تاسیس خود همواره مورد توجه رسانه‌ها بوده و ترکیب جادویی خبرسازی‌هایی مدیرعامل سوپراستار این شرکت با دستاوردهای فناورانه آن توانسته نام این سازنده خودروهای برقی را از زمان احداث آن سر زبان‌ها بیندازد. این روزها تمام شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان تسلا را اصلی‌ترین رقیب خود در بازار خودروهای برقی می‌دانند و نام تسلا به‌سنگ معیاری برای موفقیت در بازار نوین خودروهای تمام‌الکتریکی بدل شده است. برنامه‌ریزی‌های جاه‌طلبانه و تلاش‌های بلندپروازانه ایلان ماسک، مدیرعامل و بنیانگذار 50 ساله تسلا منجر به‌آن‌ شده که این شرکت خودروسازی با چهار مدل پرطرفدار X، S، 3 و Y به‌ارزشمندترین کمپانی خودروسازی جهان بدل شود. درطول یک سال گذشته که جهان خودروسازی با پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا و کمبود ریزتراشه‌ها روبه‌رو بود نیز تسلا توانست خود را درصدر اخبار خودرویی جهان نگه دارد و می‌توان پیش‌بینی کرد این روند در طول سال جاری نیز ادامه داشته باشد.

روند صعودی قیمت
در طول یک‌سال گذشته تسلا نیز مانند بسیاری دیگر از خودروسازان جهان شاهد روند صعودی قیمت‌ محصولات خود در بازار بوده است. به‌عنوان مثال تسلا مدل 3 و مدل Y درپایان سال میلادی گذشته نسبت به‌دسامبر 2020 به‌ترتیب افزایش قیمت 23 و 20 درصدی را تجربه کردند. به‌این ترتیب قیمت پایه مدل 3 از 35 هزار دلار به 44 هزار و 990 دلار رسید و مدل Y هم در پایان سال میلادی گذشته با قیمت پایه 57 هزار و 990 دلار به‌فروش رسید.
کمبود ریزتراشه و نیروی کار در کنار افزایش قیمت مواداولیه و هزینه‌های تولید که به‌معنای پرداخت بهای بیشتر برای مواداولیه و همچنین انتظار طولانی‌تر برای دریافت قطعات مورد نیاز است، همه‌ خودروسازان را وادار به‌افزایش قیمت کرده است. تسلا درمیان خودروسازان جهان از جمله شرکت‌هایی بوده که توانست در دوران پاندمی عملکردی موفقیت‌آمیز داشته باشد و به‌خوبی تخمین‌های مربوط به‌تاریخ تحویل محصولاتش را به‌مشتریان خود با بی‌ثباتی‌های موجود در زنجیره تامین هماهنگ کند. هرچند با توجه به‌شرایطی که دربخش‌های مختلف وجود داشت، افزایش قیمت و تغییر تاریخ تحویل چندان دور از ذهن و شگفت‌انگیز نیست و به‌رغم همه مشکلات تسلا موفق شد در سال 2021 رکورد جدیدی را درفروش و تحویل محصولاتش از خود به‌جا بگذارد و انتظار می‌رود این روند درسال 2022 نیز ادامه داشته باشد.
هرچند این شرکت نیز مانند باقی خودروسازان دربرابر بحران‌هایی پیش‌بینی‌نشده مانند ادامه پاندمی و کمبود جهانی ریزتراشه‌ها ایمن نیست. همین مساله می‌تواند درادامه سال جاری نیز سبب روند صعودی قیمت‌های این شرکت باشد. تا جایی که گفته می‌شود درحال حاضر بین قیمت رسمی محصولات این شرکت دروبسایت رسمی آن و قیمت مدل‌های موجود آن در نمایشگاه‌های فروش خودرو در ایالات‌متحده چیزی بین 6 تا 10 هزار دلار اختلاف قیمت وجود دارد.
گران‌تر شدن مدل‌های دست‌دوم
درطول سال گذشته کمبود ریزتراشه‌ها و تقاضای بالا برای خرید خودرو پس از یک دوره وقفه درسال 2020 انبارهای خودروسازان را خالی از موجودی کرد و درنتیجه بسیاری از خریداران که حوصله منتظر ماندن در صف‌های طولانی انتظار را نداشتنــد، به‌خرید مدل‌های دست‌دوم روی آوردند.
این مساله در رابطه با مدل‌های مختلف تسلا نیز اتفاق افتاد. چنان‌که به‌عنوان مثال سدان مدل 3 در بازار دست‌دوم‌فروشی یک‌هزار و 300 دلار یعنی 2.9 درصد گران‌تر از قیمت پایه آن در وبسایت تسلا به‌فروش می‌رسد. به‌گفته کارل بروئر، تحلیل‌گر موسسه تحقیقاتی آی‌سی‌کارز «خریداران خود تمایل به‌پرداخت پول بیشتر برای خرید مدل 3 دارند؛ زیرا این خودرو هنوز در بازار خودروهای دست‌دوم نسبتا غیرمعمول است. همچنین به‌رغم قیمت بالای آن نسبت به‌مدل‌های نو و دست‌اول که عملا به‌سختی در بازار پیدا می‌شوند، می‌توان گفت که این مدل‌های دست‌دوم همچنان ارزان‌ترین مدل‌های تسلا موجود در بازار به‌شمار می‌روند.»
به‌باور بروئر یکی از دلایل تمایل مشتریان به‌خرید و پرداخت پول بیشتر برای مدل‌های دست‌دوم تسلا این است که این برند برای علاقه‌مندان به‌مشتریان عاشق فناوری و کسانی که مشتاق ‌راندن خودروهای اسپرت هستند، بسیار جذاب است.

لیزینگ انحصاری برای رانندگان اوبر
در پاییز امسال کمپانی اوبر اعلام کرد که کمپانی هرتز که با تسلا برای خرید 100 هزار دستگاه مدل مختلف قرارداد بسته قصد دارد تا سال 2023 نیمی از این ناوگان را دراختیار آن دسته از رانندگان اوبر قرار دهد که مایل به‌کرایه کردن این خودروها هستند.
به‌گفته کمپانی اوبر این قرارداد در راستای تحقق هدف حمل‌ونقل پاک و بدون آلایندگی است و همچنین برای رانندگان اوبر راهی را به‌منظور افزایش عایدی با صرفه‌جویی در پرداخت سوخت فراهم می‌کند. حالا رانندگان اوبر درشهرهای لس‌آنجلس، سانفرانسیسکو، سن‌دیگو و واشنگتن‌دی‌سی می‌توانند از طریق برنامه مذکور با خودروهای تسلا مدل 3 کرایه‌ای کار کنند.

سودجو یا تحول‌آفرین
به‌باور برخی منتقدان، ایلان ماسک صرفا کارآفرینی است که راه پولدار شدن در عصر نگرانی‌ها درباره تغییرات اقلیمی را یاد گرفته و همه تلاش‌های او هم هدفی جز پرتر کردن جیبش ندارد. از سوی دیگر طرفداران ماسک معتقدند که او با پروژه‌های متعددی که هم‌زمان در حال پیش بردن‌ آن‌هاست به‌گذار به‌سوی جهانی فناورانه‌تر در قرن بیست‌ویکم کمکی شایسته می‌کند.
شکی نیست که تلاش ماسک درزمینه عرضه خودروهای پاک در سال‌های آتی به‌کاهش قابل توجه آلاینده‌های خودرویی منجر خواهد شد و خودروسازان با الگو قرار دادن تلاش‌های این شرکت دوران گذار به‌خودروهای پاک را طی خواهند کرد. درادامه سال 2022 با کمرنگ‌تر شدن بحران ریزتراشه‌ها و کاهش احتمالی شیوع کرونا می‌توان انتظار پایین آمدن قیمت محصولات خودروسازان از جمله تسلا و همچنین برطرف شدن افزایش قیمت مدل‌های دست‌دوم را داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =