ایران خودرو

تمام محصولات ایران‌خودرو، مطابق با مصوبه هیات دولت و براساس استاندارد یورو5 تولید می‌شوند. در راستای انطباق با استانداردهای ملی محیط‌زیستی موتور و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، فعالیت‌ها و پروژه‌های مرتبط با محصولات این شرکت تعریف و اجرا شده یا در حال اجراست.

به گزارش «اخبار خودرو»،مطابق ماده چهار قانون هوای پاک، رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده‌های هوا که ازسوی سازمان حفاظت محیط‌ زیست پایش می‌شوند، یکی از استانداردهای اجباری برای شماره‌گذاری انواع وسایل نقلیه موتوری داخلی و وارداتی به‌شمار می‌آید. در همین رابطه، تمام محصولات ایران‌خودرو، مطابق با مصوبه هیات دولت و براساس استاندارد یورو5 تولید می‌شوند. در راستای انطباق با استانداردهای ملی محیط‌زیستی موتور و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، فعالیت‌ها و پروژه‌های مرتبط با محصولات این شرکت تعریف و اجرا شده یا در حال اجراست.

پروژه‌های انطباق با استانداردهای ملی محیط زیستی
انطباق موتور تی‌یو5 و تی‌یو5 پلاس روی پلت‌فرم ۴۰۵ و ۲۰۶ با هدف ارتقای سطح آلایندگی از یورو4 به یورو5، انطباق موتور ایکس‌یو7 و ایکس‌یو7 پلاس در محصولات‌ پارس، سمند، سورن با هدف ارتقای سطح آلایندگی از یورو۴ به یورو۵، انطباق موتور ای‌اف7 و ای‌اف7 پلاس در محصولات جاری با هدف ارتقای سطح آلایندگی از یورو4 به یورو5 (بنزینی و گازسوز) و پیش‌بینی‌های لازم برای ایجاد قابلیت ارتقا به یورو6، انطباق موتور سه‌سیلندر توربوشارژ جدید ایران‌خودرو با گیربکس DCT در محصول تارا، درراستای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه تولید خودروهای هیبرید و برقی که منتج به کاهش آلایندگی می‌شود، ازجمله پروژه‌هایی هستند که گروه صنعتی ایران‌خودرو در راستای انطباق با استانداردهای ملی محیط زیستی موتور و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی اجرا کرده است.

پایش و مدیریت پیامدهای ناشی از فرآیندهای تولیدی
تمامی محصولات ایران‌خودرو علاوه بر آلاینده‌های هوا، استانداردهای مربوط به آلودگی صوتی را نیز مطابق با استانداردهای بین‌المللی رعایت کرده و مجوزهای لازم را از مراجع ذی‌صلاح اخذ کرده‌اند. علاوه‌بر محصولات، پیامدهای ناشی‌از فرآیندهای تولیدی این خودروساز در سه حوزه اصلی هوا، آب و خاک تحت پایش و مدیریت قرار می‌گیرد. درخصوص کنترل پیامدهای آلودگی هوا، شرکت ایران‌خودرو، خود را ملزم‌به رعایت تمامی مفاد مرتبط با قانون هوای پاک و آیین‌نامه‌های آن می‌داند، به‌طوری‌که به منظور مدیریت هرچه بهتر منابع آلاینده هوا، اقدامات خود را در دو دسته منابع ثابت (دودکش‌ها) و متحرک (ناوگان حمل‌ونقل) به انجام می‌رساند.

پایش شاخص‌ها در آزمایشگاه‌های معتمد سازمان محیط‌زیست
این شرکت فرآیند اندازه‌گیری و پایش شاخص‌های آلاینده هوا توسط منابع ثابت را از طریق آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حفاظت محیط‌زیست به انجام می رساند و درصورت مشاهده هرگونه عدم‌انطباق با ضوابط ملی، موضوع رفع مغایرت در دستور کار قرار می‌گیرد و اقدامات اصلاحی لازم صورت می‌پذیرد. همچنین براساس مفاد آیین‌نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک، درحال‌حاضر تمام منابع متحرک شرکت دارای معاینه‌فنی معتبر بوده و در بازه‌های زمانی معین نسبت به تمدید این گواهینامه اقدام می‌شود. به منظور پایش عملکرد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب صنعتی و بهداشتی ایران‌خودرو، کیفیت پساب از طریق آزمایشگاه داخلی، آزمایشگاه‌های معتمد و همچنین تجهیزات پایش آنلاین کنترل و بررسی می‌شود که به‌صورت مستمر توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست نظارت می‌شود.

آزمون موتورهای یورو۶ در شرکت تحقیقات موتور ایران‌خودرو
علاوه‌بر برخورداری تمام محصولات ایران‌خودرو از استاندارد یورو5، تجهیزات شرکت تحقیقات موتور این گروه (ایپکو) با استانداردهای روز دنیا تطبیق داده شده است و قابلیت انجام آزمون موتورها با فناوری روز و سطح آلایندگی یورو6 در این شرکت وجود دارد. مدیرعامل ایپکو افزود: «ایپکو به‌عنوان شرکت توسعه‌دهنده استاندارد، باید چند سال پیش از تغییر استانداردها، امکانات و ابزارهای خود را تجهیز و توسعه بخشد که در همین راستا تجهیزات این شرکت برای آزمون موتورهای یورو۶ توسعه داده شدند.» مهدی رجبعلی در ادامه با اشاره به برپایی همایش موتور در انتهای امسال، رونمایی از طرح‌های متعدد در حوزه قوای محرکه و اقداماتی که بر روی قوای محرکه جدید انجام خواهد شد را ازجمله برنامه های ایپکو برای حضور موفق در زمینه معرفی و رونمایی از فناوری‌های جدید در این همایش و نمایشگاه جانبی آن خواند. وی با بیان این‌که ایران‌خودرو در حال ارتقای پلت‌فرم برق و الکترونیک تمام محصولات خود است، عنوان کرد: «توسعه بخش‌های مرتبط با موتور در طرح پلت‌فرم برق و الکترونیک ایران‌خودرو با همکاری ایپکو در حال انجام است که در دو حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حال کار روی این پروژه هستیم.» به‌گفته مدیرعامل شرکت ایپکو، این طرح بزرگ برای نخستین‌بار است که در خودروسازی کشور اتفاق می‌افتد. با اجرای این طرح، ایران‌خودرو مالک پلت‌فرم به‌روز برق و الکترونیک خواهد شد که می‌تواند آن را در تمام محصولات خود قرار داده و حتی به سایر خودروسازان داخلی ارائه دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =