صفرکیلومتر های وارداتی

در شرایطی که تمام کارشناسان بازار معتقدند شاید واردات خودرو تنها راه نجات بازار و صنعت‌خودرو باشد، این احتمال وجود دارد که درسال آینده شاهد واردات محدود خودرو سواری به‌کشور باشیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،درشرایطی که تمام کارشناسان بازار معتقدند شاید واردات خودرو تنها راه نجات بازار و صنعت‌خودرو باشد، این احتمال وجود دارد که درسال آینده شاهد واردات محدود خودرو سواری به‌کشور باشیم. اتفاقی که در روزهای پایانی هفته گذشته خبرساز شد و کمیسیون تلفیق مجلس بالاخره به‌واردات محدود خودرو رضایت داد. به‌گفته یکی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس، این کمیسیون با واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو سواری و ۱۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین معدنی و راهسازی درسال آینده با ارز غیرصادراتی موافقت کرده است.
داستان ممنوعیت واردات خودرو به‌سال 1397 برمی‌گردد. از آن زمان تاکنون اقدامات بسیاری برای لغو این ممنوعیت صورت گرفته است؛ ‌اما هیچ‌یک از آن‌ها منجر به‌باز شدن این قفل نشد. به‌طوری‌ که بهارستان‌نشین‌ها به‌دفعات به‌لغو ممنوعیت واردات خودرو رای دادند؛ اما این طرح هر بار از سوی شورای‌نگهبان به‌دلایل مختلف رد شد. یکی از اصلی‌ترین دلایل شورای‌نگهبان گزارش مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر مغایرت این طرح با ابلاغ سیاستهای کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی است. با استناد به‌این مغایرت برخی اعضای کمیسیون تلفیق پیش‌بینی کرده‌اند حتی درصورت تصویب این طرح در صحن علنی مجلس، باز هم از سوی شورای‌نگهبان رد خواهد شد.
به‌گفته عضو کمیسیون تلفیق مجلس براساس مصوبات این کمیسیون، لایحه بودجه سال آینده با واردات 50 هزار دستگاه خودرو سواری و 10 هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین معادن و راه‌سازی با تعرفه‌ای که به‌تصویب هیات وزیران می‌رسد، با ارز غیرصادراتی موافقت کرد و درآمد حاصل از این موضوع برای تامین مالی شبکه راه‌آهن و ایجاد خطوط ریلی مورد نیاز اعم از قطارهای عادی، سریع‌السیر، شهری و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام درخطوط ریلی و بخش راه‌سازی با اولویت مناطق محروم و روستایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز هزینه می‌شود. با توجه به‌این‌که سقف قیمتی واردات هردستگاه خودرو پیش از این 40 هزار دلار اعلام شده بود، با یک ضرب ساده می‌توان گفت واردات 50 هزار دستگاه خودرو نیازمند دومیلیارد دلار است که چگونگی تامین این میزان ارز نیز با ابهاماتی همراه است.
این درحالی است که باید پرسید چقدر امکان دارد مصوبه‌ای که توسط کمیسیون تلفیق تصویب شده است این بار توسط شورای‌نگهبان تایید شود و درسال آینده شاهد واردات خودرو به‌کشور باشیم؟ آیا واقعا این بار دراین مصوبه، ممیزی‌ها و اصلاحاتی که مدنظر شورای نگهبان است توسط کمیسیون تلفیق لحاظ شده است؟ این درحالی است که اگر این اتفاق رخ دهد، شرایط بازار خودرو می‌تواند تغییر کند و برخی مشکلات قیمتی در بازار آزاد و عرضه خودرو توسط خودروسازان حل شود. شاید درچنین شرایطی لازم باشد که سخت‌گیری‌ها از طرف نهادهای مسئول کمتر شود و به‌بازار خودرو، سخت شدن شرایط خرید خودرو توسط مردم و این‌که واردات خودرو می‌تواند گره‌گشای بازار خودرو باشد توجه بیشتری شود. اتفاقی که اگر رخ بدهد تا حدودی می‌توان شاهد ریزش منطقی و ترکیدن حباب قیمتی خودروهای داخلی و حتی وارداتی دربازار آزاد خودرو بود. اتفاقی که نه‌تنها به‌نفع مردم و خریداران خودرو است، بلکه درچنین شرایطی که بازار در رکود است، به‌نفع فروشندگان خودرو نیز خواهد بود.
درحال حاضر تداوم مذاکرات برجام در وین بدون هیچ نتیجه قطعی درمورد ادامه یافتن تحریم‌ها یا احیای برجام و همچنین سرگردانی قیمت ارز در بازار که نه‌روند صعودی مشخصی دارد و نه روند نزولی ادامه‌دار، سبب شده است هم خریداران و هم فروشندگان ندانند که چه‌باید بکنند و این یعنی عمیق‌تر شدن رکود و فرو رفتن بازار خودرو در کما و خواب زمستانی. متاسفانه درحالی که نزدیک به‌روزهای پایانی سال هستیم، اتفاق خوبی برای بازار شب عید رخ نخواهد داد. حداقل تا زمانی که از مذاکرات هسته‌ای خبری موثق به‌بیرون درز نکند، نمی‌توان درمورد حرکت بازار با درصد احتمال بالا سخن گفت. درچنین شرایطی انتظار همچنان تنها گزینه پیش روی مشتریان است و درهمین رابطه کارشناسان بازار خودرو معتقدند که کاهش قیمت دلار از ۳۰ به 27 هزارتومان تاثیر چندانی در بازار خودرو نداشته و قیمت این کالا بر اثر کاهش نرخ ارز تنها شش‌درصد کاهش یافته است. درحال حاضر در بخش خودروهای داخلی قیمت خودرو از در کارخانه تا رسیدن به‌دست مصرف‌کننده تفاوتی ۱۴ درصدی دارد. به‌عنوان مثال درگذشته برخی خودروها درکارخانه با قیمت ۶۷۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری می‌شد؛ اما زمانی‌ که به‌دست مصرف‌کننده می‌رسید، با قیمت ۸۰۰ میلیون‌تومان معامله می‌شد. درواقع درحال حاضر این تفاوت قیمت نسبت به‌ماه‌های گذشته تا حدی کاهش یافته است و درعین حال قیمت خودرو متاثر از بهای ارز است و تا زمانی که نوسانات ارزی وجود داشته باشد، نرخ این محصول کاهش چشمگیری نخواهد داشت.
درچنین شرایطی کارشناسان خودرو درخصوص ارزیابی وضعیت بازار این محصول درآینده نظرات تقریبا مشابهی دارند و امیدوارند سال آینده با پشتیبانی رئیس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت، عرضه‌ خودرو افزایش یابد و بازار آن رونق بیشتری بگیرد. به‌گزارش «دنیای‌خودرو» در مهم‌ترین معاملات خودروهای تولید داخل در آخرین روز هفته گذشته، از شرکت ایران‌خودرو در مدل‌های 1400 می‌توان به‌خودرو سمند LX داشبورد جدید، سمند سورن، سورن پلاس، پژو 405GLX، پژو 405SLX، پژو پارس سال، پژو پارس TU5، پژو 207 دنده‌ای، پژو 207 با سقف شیشه‌ای (پانوراما)، پژو 207 اتومات، پژو 206 تیپ 2، رانا پلاس، دنای معمولی با کروزکنترل، دنا پلاس، دنا پلاس توربو، دنا پلاس توربو اتومات و تارای دنده‌ای اشاره کرد که به‌ترتیب با قیمت 266، 268، 312، 276، 292، 279، 337، 257، 366، 545، 267، 271، 366، 415، 475، 493 و 405 میلیون‌تومان معامله شدند و همچنین پژو 206 تیپ 5 و رانا LX هر دو مدل 99 به‌ترتیب با قیمت 329 و 248 میلیون‌تومان دربازار قیمت‌گذاری شدند.
همچنین در معاملات همین روز خودروهای شرکت سایپا شامل پراید 111 و 131 هردو مدل 99 به‌ترتیب با قیمت 191 و 172 میلیون‌تومان، پراید 132 مدل 98 با قیمت 166 میلیون‌تومان و درمدل‌های 1400 این گروه خودروسازی، تیبا صندوقدار، تیبا صندوقدار آپشنال، تیبا 2، تیبا 2 پلاس، ساینا، ساینا پلاس، کوییک دنده‌ای، کوییک R سفید-قرمز، کوییک R سفید-مشکی، کوییک پلاس اتومات و شاهین با سند آزاد به‌ترتیب با قیمت 181، 195، 186، 206، 195، 221، 195، 200، 201، 286 و 343 میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =