سرب

درمتن جوابیه این انجمن آمده است که ابلاغیه اخیر سازمان بورس کالا درمورد نحوه قیمت‌گذاری شمش سرب، فرمول جدیدی نبوده و این روش محاسبه دستورالعمل ستاد تنظیم بازار سرب به‌تصویب‌رسیده درمورخ 16/5/97 است که بعد از حدود سه‌سال و به‌رغم تورم لجام‌گسیخته و افزایش چندصدبرابری هزینه‌های تولید همچنان مد نظر قرار خواهد گرفت.

به گزارش «اخبار خودرو»،قیمت‌گذاری سرب و تاثیر آن بر بهای تمام‌شده باتری موضوع گزارش اخیر روزنامه «دنیای‌خودرو» بود. در این گزارش ‌ابلاغیه جدیدی که بورس کالا درخصوص قیمت‌گذاری منتشر کرد را بررسی کردیم. موردی که انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و صادرکنندگان شمش سرب ایران آن را تکذیب و اظهار می‌کند قیمت‌گذاری سرب از سال 97 تغییری نداشته است. براساس ابلاغ نامه مورد اشاره درگزارش اخیر روزنامه «دنیای‌خودرو» قیمت‌گذاری به‌این صورت است که قیمت پایه برابر است با میانگین هفتگی بورس فلزات لندن ( LME ) ضرب‌در میانگین هفتگی دلار حواله سامانه سنا ضرب‌در ۱/۱.
درمتن جوابیه این انجمن آمده است که ابلاغیه اخیر سازمان بورس کالا درمورد نحوه قیمت‌گذاری شمش سرب، فرمول جدیدی نبوده و این روش محاسبه دستورالعمل ستاد تنظیم بازار سرب به‌تصویب‌رسیده درمورخ 16/5/97 است که بعد از حدود سه‌سال و به‌رغم تورم لجام‌گسیخته و افزایش چندصدبرابری هزینه‌های تولید همچنان مد نظر قرار خواهد گرفت. لازم به‌ذکر است منظور از حواله دلار سنا همان دلار نیمایی است که برخی افراد به‌اشتباه قیمت را دلار سنا محاسبه کرده‌اند و مبلغ 67 هزارتومان در کیلو را برای سرب اظهار کردند که با درنظر گرفتن قیمت فعلی دلار و LME لندن هرگز فرمول بورس کالا به‌این مبلغ نخواهد رسید!
درخصوص ضریب 1.1 نیز شایان ذکر است که این ضریب دربورس کالا برای کلیه فلزات رنگین غیر از سرب و روی، محاسبه شده که با توجه به‌اختلاف فاحش قیمت عرضه‌شده در بورس و بازار آزاد، اعمال این ضریب به‌منظور متعادل‌سازی قیمت الزامی است. اگرچه با اعمال این ضریب نیز کماکان قیمت سرب عرضه‌شده در بورس حدود دو هزار تومان پایین‌تر از قیمت سرب در بازار آزاد است.
متاسفانه تولیدکنندگان سرب کشور (بازیافت‌کنندگان مواد معدنی و باتری فرسوده) به‌طور کامل مواداولیه خود را با محاسبه دلار آزاد خریداری کرده و ناچار به‌فروش کالای تولیدی خود به‌همان قیمت هستند. همچنین اختصاص سهمیه مواد معدنی به‌این شرکت‌ها نیز حذف شده و قیمت پایه این مواد هم براساس قیمت رقابتی خریداران تعیین می‌شود. به‌علاوه این‌که با توجه به‌تحریم‌های اقتصادی و عدم‌همکاری سایر کشورها با ایران، واردات باتری فرسوده برای بازیافت نیز بسیار کاهش یافته است.
با توجه به‌افزایش هنگفت قبوض انرژی شرکت‌های تولیدی سرب و سایر مولفه‌های تولید، متاسفانه قیمت‌گذاری این کالا دربورس به‌صورت دستوری و با نظر وزارت صمت انجام می‌شود که همواره مورد اعتراض تولیدکنندگان سرب کشور بوده و هست.
نه‌تنها شمش سرب بلکه از این به‌بعد کنسانتره سرب (سولفیدی و اکسیدی) نیز دربورس کالا عرضه خواهد شد.
خواسته این انجمن و شرکت‌های تابعه، خودداری از دستوری کردن قیمت‌های سرب بوده و خواهشمندیم اجازه دهند بازار عرضه و تقاضا قیمت را مشخص کند. چراکه پیش‌تر نیز به‌رغم آزاد بودن صادرات سرب، تعامل و خرید و فروش طرفین دربازار آزاد صورت می‌گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =