تقابل ب‌ام‌و Z4 محبوب با ولوو C70 با کیفیت

دربخش مقایسه ب‌ام‌و Z4 با ولوو C70 از نظر تحلیل بازار باید گفت که خودروهای کروک حتی دربازار جهانی نیز آن‌چنان پرفروش نیستند و دربازار محدود ایران، شرایط برای آن‌ها سخت‌تر نیز می‌شود؛ بنابراین نباید انتظار داشته باشید که ب‌ام‌و Z4 یا ولوو C70 خود را به‌آسانی و با حداقل افت قیمت بفروشید

مقایسه ب‎ام‌و Z4 با ولوو C70 موضوعی است که «دنیای‌خودرو» قصد دارد با پرداختن به آن دو خودرو جذاب را از نظر مشخصات فنی، طراحی ظاهری و داخلی، آپشن‌ها و امکانات و شرایط بازار مورد بررسی قرار دهد. اما فارغ از مساله قیمت، یک مقایسه را بین دو خودرو کروک اروپایی در نظر گرفته‌ایم و می‌خواهیم ببینیم کدام‌یک برای تجربه سواری لذت‌بخش در هوای آزاد گزینه مناسب‌تری است.

معرفی ب‌ام‌و Z4 و ولوو C70

پیشینه خانواده Z شرکت ب‌ام‌و به‌سال 1989 و مدل Z1 برمی‌گردد؛ اما ب‌ام‌و Z4 نخستین‌بار در سال 2002 و به‌عنوان جانشین مدل Z3 متولد شد. تاکنون سه‌نسل از این خودرو معرفی شده ‌است که تنها نسل دوم آن از سال 2009 تا 2016 در بازار کشور ما حضور دارد. این نسل از ب‌ام‌و Z4 که با کد E89 شناخته می‌شود، از سال 2010 و ابتدا در نسخه‌های شش‌سیلندر (i3.0 و i3.5) در بازار کشور ما عرضه شد، اما با منع واردات خودروهایی با حجم پیشرانه بیش از 2500 سی‌سی، پای این نسخه‌های قدرتمند از کشور ما بریده شد و ب‌ام‌و Z4 با نسخه‌های ضعیف‌تر i2.0 و i2.8 به‌حیات خود در ایران ادامه داد. درنهایت، آخرین نمونه‌های این رودستر آلمانی درسال 2015 و قبل از تصویب ممنوعیت واردات خودروهای با ارزش بیش از 40 هزار دلار به‌ایران رسیدند.
درطرف دیگر مقایسه ب‌ام‌و Z4 با ولوو C70، خودرو سوئدی ولوو C70 را داریم که نخستین‌بار در سال 1996 معرفی و به‌بازار عرضه شد. این خودرو تا سال 2013 و در دو نسل تولید شد که نسل دوم آن در سال 2010 یک فیس‌لیفت اساسی را تجربه کرد و در نمای جلو، کاملا دگرگون و به‌روز شد. ماجرای حضور ولوو C70 در بازار کشور ما، همان قصه دیر آمدن و زود رفتن است! چراکه شروع واردات محصولات ولوو توسط شرکت افراموتور دقیقا مقارن با واپسین سال تولید این خودرو کروک بود. به‌همین خاطر ولوو C70 فرصت عرض‌اندام چندانی در بازار کشور پیدا نکرد و تنها تعداد محدودی از آن با مدل 2013 در ایران عرضه شدند.

مقایسه ب‌ام‌و Z4 با ولوو C70 از نظر طراحی

طراحان ب‌ام‌و در Z4 کار خود را عالی انجام داده‌اند و ضمن بهره‌گیری از اِلِمان‌های همیشگی یک BMW اصیل و همچنین الگوگیری از نسل قبل، یک چهره منحصربه‌فرد را برای این خودرو خلق کرده‌اند. از جمله نکات جذاب و برجسته طراحی ب‌ام‌و Z4 می‌توانیم به‌کاپوت کشیده و عضلانی اشاره کنیم که هنگام باز شدن، بخشی از گلگیرهای جلو نیز با آن بالا می‌روند. از دیگر موارد طراحی این خودرو می‌توان به‌جلوپنجره عریض و کم‌ارتفاع، حالت گنبدی‌شکل سقف و نحوه جانمایی چراغ ترمز سوم روی درِ صندوق‌بار اشاره کنیم. این اِلِمان‌ها در ترکیب با مجموعه خطوط پرتعداد اما هماهنگ با بدنه، ظاهری عضلانی و پویا را برای این خودرو ایجاد کرده‌اند که سبب شده ‌است ب‌ام‌و Z4 به‌رغم گذشت بیش از یک دهه از طراحی اولیه خود، کماکان جذاب و مدرن جلوه کند و سرهای زیادی را در خیابان به‌سمت خود برگرداند. طراحی کابین ب‌ام‌و Z4 نیز همان سبک طراحی ظاهری ب‌ام‌و، یعنی منحصربه‌فرد بودن در عین اصالت را دنبال کرده است. درحالی‌ که مواردی مثل صفحه نشان‌دهنده‌ها، لیور دنده و مجموعه دکمه‌های داشبورد، شبیه سایر هم‌خانواده‌های این خودرو هستند، دکمه‌های کنترلی سیستم تهویه‌مطبوع و نحوه جانمایی آن‌ها درقسمت میانی داشبورد، غربیلک‌فرمان و دریچه‌های ورودی هوا به‌کابین، مخصوص ب‌ام‌و Z4 طراحی شده‌اند. درمجموع، وجود اِلِمان‌های اسپرت در کنار استفاده از متریال باکیفیت سبب شده است کابین BMW Z4 جذاب و در شأن یک اسپرت اصیل اروپایی باشد.

درطراحی ظاهری ولوو C70 از سبک قدیمی طراحی محصولات ولوو استفاده شده است. در اینجا از همان سبک طراحی صحبت می‌کنیم که برای چنددهه روی محصولات این خودروساز سوئدی اجرا می‌شد و سادگی در آن حرف اول را می‌زند. با این اوصاف، طبیعی است که ولوو C70 نیز درظاهر میانه‌ چندانی با هیجان نداشته باشد. هرچند طراحان ولوو C70 درظاهر این خودرو از خطوط عضلانی و منحنی نیز بهره گرفته‌اند؛ اما طرح کلی خودرو کاملا ساده و اتوکشیده است که هرچند وقار مناسبی دارد، اما ارتباط چندانی با جوانان برقرار نمی‌کند. البته بی‌انصافی است که از نقاط قوتی مثل کاپوت و جلوپنجره عضلانی، رینگ‌های نسبتا زیبا، سپر عقب حجیم و نحوه ادغام چراغ‌های عقب با درِ صندوق‌بار چشم‌پوشی کنیم. کابین ولوو C70 نیز هرچند کیفیت خوبی دارد، اما سادگی بیش‌ از حد آن به‌هیچ‌عنوان قابل دفاع نیست. همه اجزای داشبورد ولوو C70 مستطیل‌شکل هستند و به‌نظر می‌رسد طراحان ولوو به‌استفاده از خط‌کش علاقه فراوانی داشته‌اند. اگر خیلی در انتقاد کردن تند نرویم، می‌توانیم به‌نحوه طراحی پنل آلومینیومی قسمت میانی داشبورد و جانمایی منظم دکمه‌ها روی آن نمره قبولی بدهیم؛ اما ظاهر مواردی همچون صفحه‌ نشان‌دهنده‌ها نحوه جابجایی آن‌ها و حتی فونت نوشته‌های کامپیوتر سفری نسبت به‌سن‌وسال خودرو قدیمی به‌نظر می‌رسد و توی ذوق می‌زند.

مقایسه ب‌ام‌و Z4 با ولوو C70 از نظر مشخصات فنی

ب‌ام‌و Z4 درنسخه sDrive 28i از یک پیشرانه دو لیتری توربو با حداکثر قدرت 245 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 350 نیوتون‌متر بهره می‌گیرد که نیروی این پیشرانه از طریق یک گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک، به‌محور عقب این رودستر باواریایی منتقل می‌شود. BMW Z4 با این مجموعه فنی، شتاب صفر تا صد را تنها در 5.5 ثانیه ثبت می‌کند. همچنین پیشرانه این خودرو با مصرف ترکیبی تنها 6.8 لیتر سوخت در 100 کیلومتر، جزو پیشرانه‌های کم‌مصرف و سازگار با محیط‌زیست محسوب می‌شود. پیشرانه ولوو C70 نیز در نسخه‌های موجود در ایران (T5) از آرایش نامتعارف پنج‌سیلندر استفاده می‌کند. این قلب تپنده 2.5 لیتری به‌کمک توربوشارژر قادر است حداکثر 230 اسب‌بخار قدرت و حداکثر 320 نیوتون‌متر گشتاور را تولید و از طریق یک گیربکس پنج‌سرعته اتوماتیک، روانه محور جلو این سوئدی محافظه‌کار کند. هرچند این پیشرانه روی کاغذ برای رقابت با پیشرانه ب‌ام‌و Z4 چیزی کم ندارد، اما وزن سنگین‌تر محصول ولوو درکنار تکنولوژی قدیمی‌تر گیربکس آن سبب شده است این خودرو با مصرف سوخت ترکیبی 9.4 لیتر در 100 کیلومتر و شتاب صفر تا صد هشت ثانیه‌ای خود، حرف چندانی برای گفتن مقابل رقیب آلمانی نداشته باشد.

مقایسه ب‌ام‌و Z4 با ولوو C70 از لحاظ امکانات رفاهی

ب‌ام‌و Z4 با تیپ‌های تجهیزاتی گوناگونی دربازار کشور ما عرضه شده‌ که روی فول‌ترین نسخه‌های آن می‌توانیم امکاناتی همچون کروزکنترل هوشمند، چراغ‌های جلو زنون با تنظیم ارتفاع اتوماتیک و قابلیت چرخش در پیچ‌ها (AFS)، سنسور نور، سنسور باران، شیفترهای تعویض ‌دنده پشت فرمان، سیستم مالتی‌مدیا با مانیتور 8.8 اینچی و 14 بلندگو، صندلی‌ها با تنظیم برقی و گرم‌کن، تهویه‌مطبوع اتوماتیک دوکاناله، درایومد سه‌حالته و… را مشاهده کنیم که هرچند کاستی‌هایی دارد، اما درمجموع راضی‌کننده است. ولوو C70 نیز در نوع خود از آپشن‌های قابل‌قبولی بهره می‌برد؛ اما در برابر رقیب آلمانی، کمبودهایی مثل ترمز پارک برقی، مانیتور سیستم صوتی، استارت دکمه‌ای و کروزکنترل هوشمند دارد. البته محصول ولوو از سیستم هشداردهنده نقاط کور و حافظه صندلی سرنشین جلو بهره می‌برد که در BMW Z4 وجود ندارد.

مقایسه شرایط بازار ب‌ام‌و Z4 با ولوو C70

دربخش مقایسه ب‌ام‌و Z4 با ولوو C70 از نظر تحلیل بازار باید گفت که خودروهای کروک حتی دربازار جهانی نیز آن‌چنان پرفروش نیستند و دربازار محدود ایران، شرایط برای آن‌ها سخت‌تر نیز می‌شود؛ بنابراین نباید انتظار داشته باشید که ب‌ام‌و Z4 یا ولوو C70 خود را به‌آسانی و با حداقل افت قیمت بفروشید؛ اما درمقام مقایسه، BMW Z4 به‌دلایلی همچون برند پرطرفدارتر و تیراژ بالاتر عرضه در ایران، بازار خریدوفروش بسیار بهتری را نسبت به‌ولوو C70 تجربه می‌کند. از نظر خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی نیز وضعیت مشابه است و محصول BMW با بهره‌مندی از پشتیبانی نسبتا گسترده شرکت پرشیاخودرو، حداقل درکلان‌شهرهای کشور مشکلی از بابت تعمیرات و تامین قطعات ندارد؛ اما ولوو C70 به‌دلیل تعداد بسیار محدود عرضه‌شده در بازار کشور ما و توقف تولید در بازار جهانی، وضعیت مناسبی را از این نظر تجربه نمی‌کند و قطعات آن را باید با صرف وقت زیاد و هزینه بالا تهیه کرد. البته فراموش نکنید که ب‌ام‌و Z4 نیز به‌هیچ‌عنوان خودرو کم‌هزینه‌ای نیست و قطعات آن با برچسب‌های قیمتی وحشتناکی عرضه می‌شوند. همچنین درمقایسه ب‌ام‌و Z4 با ولوو C70 از نظر استهلاک کلی نیز باید بگوییم که هیچ‌یک از این دو خودرو، جزو گزینه‌های اقتصادی و کم‌استهلاک محسوب نمی‌شوند و باید دقت لازم را در نگهداری از آن‌ها داشته باشید؛ اما درمجموع، ولوو C70 حساسیت کمتر و دوام فنی بالاتری نسبت به ب‌ام‌و Z4 دارد.

جمع‌بندی

دربخش پایانی مقایسه ب‌ام‌و Z4 با ولوو C70 و با مروری بر ویژگی‌های هریک از این دو خودرو کروک اروپایی می‌توانیم بگوییم که ب‌ام‌و Z4 درپارامترهای طراحی ظاهری، عملکرد فنی، خدمات پس از فروش، امکانات رفاهی و خدمات پس از فروش، برتر از رقیب سوئدی خود ظاهر می‌شود؛ اما ولوو C70 نیز دربخش‌های فضای کابین، کیفیت سواری، ایمنی و استهلاک برگ‌های برنده خود را رو می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =