ترمز کربن- سرامیکی

10 هزار دلار یا ۸۷۰۰ یورو مبلغی است که می‌توان اجناس فراوانی با آن خرید. از جمله انبوهی از خودروهای دست‌دوم. اما این رقم قیمت مجموعه‌ای از دیسک‌های ترمز کربن-سرامیکی برمبو است.

به گزارش «اخبار خودرو»،شرکت‌های بزرگ جهان به‌دنبال تولید سیستم ترمز با قیمت مناسب برای انواع خودروها هستند. مصرفی بودن این قطعه‌ سبب شده است قیمت آن برای مالک خودرو اهمیت داشته باشد.
با این حال همواره شاهد عرضه ترمزهایی مخصوص با قیمت‌های بسیار بالا هم‌قیمت یک خودرو بوده‌ایم. یکی از ترمزهایی که توسط یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این حوزه تولید شده و البته قیمت‌ بسیار بالایی نیز دارد، ترمز دیسکی کربن-سرامیکی شرکت برمبو است.
10 هزار دلار یا ۸۷۰۰ یورو مبلغی است که می‌توان اجناس فراوانی با آن خرید. از جمله انبوهی از خودروهای دست‌دوم. اما این رقم قیمت مجموعه‌ای از دیسک‌های ترمز کربن-سرامیکی برمبو است. رقمی که فراتر از توان بسیاری از رانندگان است. حتی برای افرادی که توانایی خرید این محصول را دارند نیز درک این موضوع که چرا قیمت لنت‌ترمز خودرو تا این حد بالاست سخت است.
چرا این لنت گران است؟
درپاسخ به‌این سوال می‌توان به‌دلایل مختلفی اشاره کرد و پیش از هرچیز باید ‌دیسک‌های کربن- سرامیکی را با مدل‌های چدنی مقایسه کنیم. دراین صورت درمی‌یابیم که اگرچه این دو نوع دیسک به‌لحاظ ابعاد، یعنی قطر و ضخامت مشابه هم هستند، اما به‌لحاظ جرم تفاوت‌ زیادی با یکدیگر دارند. درادامه به‌سه‌دلیل اصلی گران بودن دیسک‌های کربن-سرامیکی اشاره می‌شود.

مواد مورد استفاده
چدن به‌طور قابل توجهی ارزان‌تر از کربن است. علاوه‌بر این، دیسک‌های کربن-سرامیکی از اتصال‌دهنده‌های باکیفیت‌تری استفاده می‌کنند. زیرا این دیسک‌ها نسبت به‌نسخه‌های معمولی دوام بیشتری دارند. به‌همین دلیل مواد مورد استفاده در دیسک‌های کربن-سرامیکی از دوام و کیفیت بیشتری برخوردار است.

فرآیند تولید عجیب و متفاوت دیسک‌های کربن- سرامیکی
ساخت یک دیسک چدنی تنها ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. این درحالی است که پردازش لازم برای ساخت یک دیسک کربن‌-سرامیکی به‌دلیل مراحل زیاد و پیچیدگی هر یک از مراحل تولید، سه‌هفته زمان می‌برد. این مراحل توسط کارگران متعدد با تجهیزات بسیار تخصصی پیش می‌رود.

مقیاس کوچک تولید
دیسک‌های کربنی درمقایسه با دیسک‌های چدنی در تیراژ بسیار پایین تولید می‌شوند و به‌طور کلی درقیاس با میزان کارکرد دیسک‌های چدنی، کاملا به‌صرفه‌ هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =