رنگ تایر

افزایش قیمت تایر در جهان توسط میشلن کلید خورد و با رشد سه‌درصدی قیمت تایرهای سواری و 5تا 8درصدی تایرهای کامیونی و باری این شرکت نیز به دیگر تایرسازان بزرگ جهان همچون گودیر،‌ مکسس،‌ جی‌تی‌تایر و لینگ‌لانگ پیوست.

به گزارش «اخبار خودرو»،مهدی مطلبی -افزایش قیمت تایر در جهان توسط میشلن کلید خورد و با رشد سه‌درصدی قیمت تایرهای سواری و 5تا 8درصدی تایرهای کامیونی و باری این شرکت نیز به دیگر تایرسازان بزرگ جهان همچون گودیر،‌ مکسس،‌ جی‌تی‌تایر و لینگ‌لانگ پیوست. دوازدهم ژانویه میشلن در اطلاعیه‌ای از افزایش رسمی قیمت محصولاتش خبر داد و اعلام کرد از ابتدای فوریه باید منتظر افزایش قیمت محصولات این غول تایرسازی بود. پس از آن نیز دیگر شرکت‌ها میزان افزایش قیمت محصولات خود را اعلام کردند که در میان آنها حتی می‌توان افزایش 12درصدی را هم مشاهده کرد.

روند صعودی قیمت مواد اولیه تایرسازی
بزرگان تایرسازی در جهان به‌دنبال افزایش قیمت‌ تولیدات خود هستند، دلیل این موضوع نیز افزایش بهای مواداولیه مورداستفاده در این صنعت است؛ قیمت برخی مواداولیه مانند کائوچو طبیعی،‌ دوده، استیل‌کورد و همچنین مواد شیمیایی زمینه‌ساز رشد قابل‌توجه هزینه‌های تولید این محصول در جهان شده است. اگرچه قیمت کائوچو طبیعی به‌تازگی کاهش پیدا کرده است اما نسبت به گذشته روند رو ‌به‌رشدی را نشان می‌دهد.
افزایش 170درصدی قیمت برق و گاز در چین
قیمت برق صنعتی، گاز طبیعی و سایر انرژی‌ها در چین به شدت افزایش یافته است و این موضوع بی‌تردید فشار بیشتری را بر شرکت‌های تایرساز این کشور وارد خواهد کرد. طبق اطلاعیه‌ای که توسط کمیسیون توسعه و اصلاح استان شاندونگ درباره قیمت برق صادر شده است، از اول ژانویه ۲۰۲۲ افزایش قیمت برق صنعتی و تجاری بین ۵۰ تا ۱۷۰ درصد در نوسان خواهد بود. بی‌تردید افزایش هزینه‌های تولید مستقیما بر قیمت تایر تاثیر خواهد داشت. طی روزهای گذشته چند موسسه تحقیقاتی خارجی پیش‌بینی کردند هزینه‌های تولید تایر پس از سال ۲۰۲۰ تا ۳۳درصد افزایش یافته است و انتظار می‌رود بهای تایر در سال ۲۰۲۲ نیز صعودی باشد. طبق روال سال‌های گذشته، پس از جشنواره بهاره چین تقاضا برای تایر خودرو به اوج خود می‌رسد و تولیدکنندگان نیز پس از سال نو قیمت تایر را افزایش خواهند داد.

توفان گرانی تایر در راه است
افزایش بهای مواد خام وارداتی، اوج تقاضا، محدودیت تولید به‌دلیل آغاز بازی‌های المپیک زمستانی و همچنین گرانی انرژی همگی یک نتیجه مشترک را نشان می‌دهند. ممکن است امسال صنعت تایر توفان افزایش قیمت دوباره‌ای را به راه بیندازد. امسال نیز تعطیلات بسیاری‌از کارخانه‌های تایرسازی چینی مشابه سال قبل
است.
تعطیلات این کارخانه‌ها از ۲۰ ژانویه شروع می‌شود و از ۶ فوریه کار را آغاز خواهند کرد. اما آنچه از تایرسازان چینی به گوش می‌رسد، نشان از تعطیلات طولانی‌تر در برخی کارخانه‌ها دارد زیرا تعطیلات سال نو برای برخی تولیدکنندگان تایرهای تمام‌استیل حتی به بیش از 30روز نیز می‌رسد.
از ‌سوی ‌دیگر برخی خبرها نیز حکایت از کاهش چشمگیر تولید تایر در کارخانه‌های استان شاندونگ دارند. حتی گفته می‌شود بعضی از این شرکت‌ها خطوط تولید خود را اوایل و اواسط ژانویه متوقف کردند.
این تعطیلات باعث می‌شوند موجودی انبار شرکت‌های تایرسازی به شدت کاهش یابد و درنتیجه پس از تعطیلات سال نو بازار با تقاضای بالای تایر در این کشور مواجه
شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =