ترمزهای اضطراری

ترمزهای اضطراری و سیستم‌های محرک و کنترل مرتبط، سیستم‌های ایمنی حیاتی هستند که ترکیب بی‌نظیری از عملکرد و قابلیت اطمینان بالا و هزینه کم را با هم ارائه می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،ترمزهای اضطراری و سیستم‌های محرک و کنترل مرتبط، سیستم‌های ایمنی حیاتی هستند که ترکیب بی‌نظیری از عملکرد و قابلیت اطمینان بالا و هزینه کم را با هم ارائه می‌کنند. علاوه‌بر ترمز، از این فناوری در سیستم‌های کنترل کشش و پایداری الکترونیکی نیز استفاده می‌شود. به‌این ترتیب، این سیستم نه‌تنها در سرعت بالا سبب حفظ ثبات و فرمان‌پذیری خودرو می‌شود، بلکه ایمنی و هندلینگ آن را نیز درشرایط رانندگی بدون ترمز بهبود می‌بخشد. با برقی شدن خودروها و استفاده بیشتر از موتورهای الکتریکی که روزبه‌روز قوی‌تر نیز می‌شوند، به‌ترمزهای قوی‌تری از نظر ظرفیت حرارتی (به‌دلیل افزایش سرعت) و خنک‌کننده (به‌دلیل استفاده بیشتر از ترمز) نیاز است. از این حیث بحث ترمزهای اضطراری بسیار اهمیت دارد.
موارد زیادی بر اهمیت ترمزهای اضطراری در آینده تاکید می‌کند و بدون شک آن‌ها به‌مرور زمان توسعه می‌یابند و تکامل پیدا می‌کنند. این مورد به‌ویژه در سیستم‌های کنترلی بیشتر نمود خواهد داشت. اما متخصصان صنعت‌خودرو و به‌طور خاص ترمز معتقدند که سیستم هیدرولیک خودروها و پنوماتیک برای کامیون‌ها به‌این زودی‌ها با تغییرات اساسی مواجه نخواهد شد. اما سادگی ترمزهای اضطراری بی‌بدیل بوده و فرآیند طراحی و ساخت آن قابل توجه است. اگرچه سطح اصطکاک آن نسبتا «غیرقابل پیش‌بینی» است، اما بسیار قابل اعتمادتر از ترمز معمولی خودرو است.
قابلیت منحصربه‌فرد این ترمزها و نقش آن‌ها درکاهش تصادفات و تعداد جان‌باختگان ناشی از حوادث رانندگی سبب شده است استفاده از آن‌ها در بسیاری از خودروهای نسل جدید به‌نوعی اجباری شود و جایگاه ویژه‌ای درصنعت‌خودرو داشته باشند. درواقع ترمز اضطراری خودکار از همان سخت‌افزار ترمز ABS استفاده می‌کند و به‌همین دلیل قدرت ترمزگیری بالایی نیز دارد. همچنین این سیستم رفتار رانندگی راننده را هم بررسی و تجزیه‌وتحلیل می‌کند. به‌عنوان مثال اگر راننده در زمان مناسب پای خود را از روی پدال گاز بردارد و پدال ترمز را فشار دهد، دیگر AEB وارد عمل نمی‌شود. اما واکنش دیرهنگام یا فشار پای اندک راننده روی پدال ترمز سبب دخالت AEB و ترمزگیری آن خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =