خودروهای برقی

اتحادیه‌اروپا پس از این‌که به‌این نتیجه رسید تست‌های فعلی منعکس‌کننده شرایط حقیقی «real-world» استفاده از پلاگین-هیبریدها نیست، قصد دارد شیوه دقیق‌تری را برای بررسی میزان انتشار آلایندگی‌ها و به‌خصوص دی‌اکسیدکربن این خودروها درنظر بگیرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،اتحادیه‌اروپا پس از این‌که به‌این نتیجه رسید تست‌های فعلی منعکس‌کننده شرایط حقیقی «real-world» استفاده از پلاگین-هیبریدها نیست، قصد دارد شیوه دقیق‌تری را برای بررسی میزان انتشار آلایندگی‌ها و به‌خصوص دی‌اکسیدکربن این خودروها درنظر بگیرد. دو منبع آشنا به‌این موضوع گفتند که اتحادیه‌اروپا قصد دارد روش خود را برای اندازه‌گیری انتشار دی‌اکسیدکربن از هیبریدهای پلاگینی سخت‌تر کند و این اقدام پس از آن صورت گرفته که به‌نتیجه آزمایش‌های کنونی با نتایج تا چهار برابر کمتر از میزان انتشار واقعی انتقادهایی شده است. روش جدید می‌تواند به‌این معنا باشد که برخی خودروسازانی که در سال گذشته تقریبا به‌اندازه خودروهای تمام‌الکتریکی در اروپا خودروهای پلاگین-هیبرید فروخته‌اند، برای دستیابی به‌اهداف کاهش آلایندگی در اتحادیه‌اروپا و اجتناب از جریمه‌های قابل توجه، باید خودروهای برقی بیشتری بفروشند. به‌گفته این منابع، آزمایش تجدیدنظرشده احتمالا از حدود سال 2025 اجرایی خواهد شد. براساس اظهارات آن‌ها داده‌های اندازه‌گیری مصرف سوخت «که طبق قوانین اتحادیه اروپا باید از سال 2021 در خودروهای جدید اعمال شود» در این آزمایشها گنجانده خواهد شد. این تصمیم سبب ایجاد تصویر واقعی‌تری از میزان امکان اعتماد ‌پلاگین‌ها به‌موتور احتراق داخلی خود نسبت به‌باتری الکتریکی شده است.
پتر دولجیسی، مدیر حمل‌ونقل پایدار گروه لابی ACEA با اشاره به‌میانگین تخمین میزان حرکت یک هیبریدی درحالت تمام‌برقی به «رویترز» گفت: «فاکتورهای اولویت‌بندی تغییر خواهد کرد و ما درحال جمع‌آوری اطلاعات از خودروهای مختلف هستیم و این روند درحال انجام است.» یکی از مقامات کمیسیون اروپا گفت که اصلاحیه پروتکل آزمایش WLTP برای تعیین فاکتورهای سودمندی بر اساس داده‌های واقعی از کنتورهای مصرف سوخت مورد بحث است؛ اما آن‌ها در موقعیتی نیستند که جزئیات بیشتری ارائه دهند.
به‌گفته این مقام مسئول، این اصلاحیه درمرحله بعدی توسط کارگروه وسایل نقلیه موتوری متشکل از سهامداران صنعت، دولت و انجمن‌های مصرف‌کننده در نهم فوریه مورد بحث قرار خواهد گرفت و انتظار می‌رود در سال جاری دراین‌باره تصمیم‌گیری شود.
تغییر آزمایش برای انعکاس بهتر روند انتشار گازهای گلخانه‌ای در دنیای واقعی، از اجماع فزاینده‌ای که درمیان گروه‌های زیست‌محیطی و سایر گروه‌ها تشکیل شده حمایت می‌کند که باور دارند هیبریدهای پلاگین آن‌طور که قبلا تصور می‌شد سبز نیستند و نباید هنگام طراحی سیاست‌هایی برای تشویق الکتریکی‌سازی با خودروهای باتری‌دار رفتاری برابر داشت.

حقیقت درمقابل تئوری
خودروسازان که پس از رسوایی دیزل فولکس‌واگن در سال 2015 که در آن از نرم‌افزارهای غیرقانونی برای تقلب در تست‌های آلایندگی استفاده شد، هنوز تصویر خود را در اذهان بازیابی می‌کنند. آن‌ها اغلب نتایج آزمایش‌های آلایندگی خود را در ابتدای سال منتشر می‌کنند. ارقام رسمی توسط کمیسیون اروپا تا بعد از یک سال منتشر نمی‌شود و فولکس‌واگن، مرسدس‌بنز، ب‌ام‌و و رنو گفته‌اند که به‌اهداف خود در سال 2021 رسیده‌اند که با فروش رکورددار خودروهای برقی به‌آن‌ها دست پیدا کرده‌اند. براساس آزمایش WLTP که سال گذشته اجرا شد، خودروسازان به‌بازرسان پول می‌دهند تا بر آن‌ها نظارت کنند تا آزمایش استانداردی را روی تمام محصولاتشان انجام دهند (از موتور درون‌سوز گرفته تا هیبرید، پلاگین و تمام‌برقی). این کار در آزمایشگاه‌های آن‌ها انجام می‌شود تا رقمی برای میانگین انتشار دی‌اکسیدکربن در هر کیلومتر به‌دست آید.
اهداف درنظر گرفته‌شده برای سال 2021 حدود 95 گرم CO2 درهر کیلومتر بود که با آنچه به‌دست آمده کمی تفاوت دارد؛ ‌زیرا هدف هر خودروساز بسته به‌میانگین وزن وسایل نقلیه آن‌ها تنظیم می‌شود.
فرآیند تست WLTP براساس داده‌های واقعی درمورد نحوه و مکانی که مردم تمایل به‌رانندگی در آن دارند، از مسافت و سرعت گرفته تا نوع جاده طراحی شده و این روند پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به‌آزمایش قبلی معروف به NEDC دارد که منحصرا براساس مدل‌های نظری اقدام به‌آزمایش می‌کرد.
اما مطالعات اندیشکده‌های زیست‌محیطی مانند شورای بین‌المللی حمل‌ونقل پاک (ICCT) نشان می‌دهد که حتی تست WLTP نیز دور از واقعیت است؛ به‌ویژه برای خودروهای پلاگین که تقریبا دو برابر نتایج آزمایش ارائه‌شده به‌موتور درون‌سوز متکی هستند.
مطالعات ICCT از داده‌های حقیقی بیش از صد هزار دستگاه پلاگین از منابعی مانند پایگاه ‌داده خودروهای شرکت یا وب‌سایت‌های ردیابی سوخت مصرف‌شده اعلام شده است.دلایل نتیجه ICCT این واقعیت را نشان می‌دهد که پلاگین‌ها کمتر شارژ می‌شوند و برد تمام‌برقی کوتاه‌تری نسبت به‌فرض آزمایش‌ها دارند. انحراف دردنیای واقعی برای خودروهای تجاری حتی بیشتر است و این موضوع احتمالا به‌این دلیل است که اگر رانندگان، خودشان هزینه را پرداخت نکنند، انگیزه کمتری برای شارژ وسیله‌نقلیه دارند «گزینه‌ای ارزان‌تر از سوخت‌گیری».

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

آخرین اخبار