رولزرویس ریث

امروز در یکی از این مناطق خودرویی را مورد بررسی قرار داده‌ایم که به‌جرأت می‌توان عنوان لوکس‌ترین خودرو موجود در کل مناطق آزاد کشور را به‌آن نسبت داد. خودرویی که رولزرویس ریث نام داشته و گفته می‌شود تنها یک دستگاه از آن درحال حاضر در کشور موجود بوده و در منطقه آزاد ارس به‌سر می‌برد.

به گزارش «اخبار خودرو»،تاکنون در روزنامه «دنیای‌خودرو» به‌سراغ خودروهای خاص زیادی در مناطق آزاد رفته‌ایم. از خودروهای لوکس و اسپرتی همچون BMW M4، نیسان GT-R و کادیلاک XTS گرفته تا سوپراسپرت‌هایی مانند لامبورگینی هوراکان، گالاردو، شورولت کوروت و ... که همگی جزو نایاب‌ترین‌ها بوده و معمولا به‌تعداد انگشت‌شمار یا حتی یک دستگاه از آن‌ها در کل کشور موجود هستند. اما امروز در یکی از این مناطق خودرویی را مورد بررسی قرار داده‌ایم که به‌جرأت می‌توان عنوان لوکس‌ترین خودرو موجود در کل مناطق آزاد کشور را به‌آن نسبت داد. خودرویی که رولزرویس ریث نام داشته و گفته می‌شود تنها یک دستگاه از آن درحال حاضر در کشور موجود بوده و در منطقه آزاد ارس به‌سر می‌برد. این خودرو سوپرلوکس انگلیسی چندسالی است که میهمان خیابان‌های این منطقه بوده، اما هرگز توسط هیچ نشریه خودرویی مورد بررسی قرار نگرفته است. بنابراین مفتخریم اعلام کنیم که شما برای نخستین‌بار شاهد بررسی و معرفی کامل تنها رولزرویس ریث کشور هستید که توسط تیم تست روزنامه «دنیای‌خودرو» انجام شده است. درادامه ضمن آشنایی بیشتر با رولزرویس ریث به‌بررسی ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

نامی با قدمت 75 سال
رولزرویس در نخستین‌ماه از سال 2013 محصول جدید خود را با نام ریث معرفی و در موتورشو ژنو همان سال به‌نمایش درآورد. ریث که یک گرندتورر لوکس بود، از اواخر همان سال به‌نخستین مشتریانش تحویل داده شد. این خودرو براساس رولزرویس گوست که چهار سال قبل‌تر یعنی در سال 2009 به‌عنوان یک سدان بزرگ لوکس به‌جمع خودروهای رولزرویس پیوسته بود، طراحی و تولید شد. در اصل ریث نسخه دو در از گوست بود که در کلاس کوپه‌های سایز بزرگ لوکس قرار می‌گرفت. نام ریث در آن زمان برای طرفداران و مشتریان رولزرویس تازگی داشت؛ اما این نام ریشه در یکی از خودروهای بسیار قدیمی این برند فوق لوکس انگلیسی دارد. رولزرویس درسال 1938 خودرویی را با نام ریث تولید کرد. البته این ریث عمر چندان زیادی نداشت و تولید آن در سال 1939 یعنی تنها یک سال بعد متوقف شد. بعد از آن چند بار شاهد استفاده از نام سیلور ریث در میان محصولات رولزرویس بودیم؛ اما دیگر هرگز از واژه ریث به‌تنهایی در نامگذاری خودروهای این برند استفاده نشد. تا این‌که بالاخره در سال 2013 بعد از سالیان سال غیبت شاهد بازگشت واژه ریث به‌ویترین محصولات رولزرویس بودیم. در سال 2016 ریث دستخوش فیس‌لیفت قرار گرفت و علاوه‌بر آن، شاهد معرفی نسخه بلک‌بج آن به‌عنوان مدلی با پرفورمنس بالاتر نسبت به‌نسخه استاندارد بودیم. این بار ریث پرقدرت‌تر از قبل ظاهر شد و توانست تا سال جاری میلادی به‌مدت 9 سال در فهرست محصولات رولزرویس دوام بیاورد. تولید رولزرویس ریث جدید امسال متوقف شد و گفته می‌شود دیگر خودرویی با این نام عرضه نخواهد شد و جانشین ریث احتمالا با نام اسپکتر معرفی خواهد شد. این درحالی است که گوست جدید به‌عنوان مدل پایه ریث، به‌تازگی وارد نسل دوم خود شده؛ اما ظاهرا قرار نیست ریث جدید نسل دوم خود را تجربه کند.

ملاقات با لوکس‌ترین خودرو مناطق آزاد

گوست در دنیای گرندتوررها
همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، ریث نسخه کوپه از گوست است. این موضوع نه از نظر فنی بلکه از نظر ظاهری نیز قابل اثبات است. چراکه ریث در تمام بخش‌های ظاهری کاملا شبیه به‌گوست طراحی شده و تنها دو در کمتر از آن برای ورود به‌کابین دارد و بالطبع طول و ارتفاع آن نیز کمی کوتاه‌تر از گوست است. این امر سبب شده است فضای صندوق بار کمی کوچک‌تر از گوست شود؛ اما در کل، صندوق بار 470 لیتری ریث، درکلاس خودروهای کوپه یک فضای بزرگ به‌حساب می‌آید. جالب است بدانید پهنای ریث و گوست هر دو دقیقا 1948 میلی‌متر بوده و حتی یک میلی‌متر هم با هم اختلاف ندارند. پهنای تقریبا دو متری ریث در کنار طول 5.3 متری‌اش، آن را تبدیل به‌یکی از بزرگ‌ترین کوپه‌های حال حاضر موجود در بازار جهانی کرده است. ابعاد خودرو به‌قدری بزرگ بوده که بزرگی رینگ‌های غول‌پیکر 21 اینچی آن‌طور که باید جلب توجه نمی‌کند. ترکیب رنگ بدنه رولزرویس ریث مورد نظر به‌صورت دو رنگ بوده که به‌خوبی طیف کمرنگ و پررنگ از قهوه‌ای را کنار هم قرار داده است. لوگو نورانی متحرک نصب‌شده روی این ریث که به Spirit of Ecstasy معروف است، یک آپشن سفارشی 130 میلیون‌تومانی است. به‌عبارت دیگر اگر بخواهید لوگو اسپریت آو اکستازی رولزرویستان به‌جای مدل نقره‌ای، از نوع شیشه‌ای مات و نورانی باشد، باید پول یک دستگاه پراید را برای تهیه آن پرداخت کنید! بنابراین مالک خودرو، ریث مورد نظر را با امکانات سفارشی خریداری کرده است. درنهایت باید گفت درهای این خودرو از نوع Coach بوده که برعکس درهای رایج فعلی باز و بسته می‌شود. این نوع درها که به آن درِ خودکشی نیز گفته می‌شود بیشتر در خودروهای قدیمی رایج بوده است.

ملاقات با لوکس‌ترین خودرو مناطق آزاد

باشعور همچون رولزرویس
باید اعتراف کنم در میان تمام خودروهای کوپه‌ای که سوار شده‌ام کابین ریث بزرگ‌ترین بوده و هیچ محدودیت فضایی حتی برای سرنشینان عقب وجود ندارد. رولزرویس خودرو ریث مورد نظر را به‌قدری هوشمند و با شعور ساخته که اگر سرنشینی در ردیف عقب خودرو نشسته باشد، سرنشین جلویی نمی‌تواند صندلی خود را از حدی بیشتر به‌سمت عقب ببرد؛ اما اگر سرنشینی در ردیف عقب نباشد، امکان عقب‌تر راندن صندلی‌های جلو بیشتر است. این ویژگی منحصر به‌فرد ریث به‌این منظور تعبیه شده تا فضای کافی برای سرنشینان عقب حفظ شود و درطول سفر از محدودیت فضای پا رنج نبرند. درون کابین با استفاده از متریال مرغوبی همچون چرم و چوب طراحی شده که در کل ترکیب رنگ روشن و تیره‌ای را همچون نمای بیرونی خودرو رقم زده‌اند. رنگ روشن که کرم است، رنگ غالب به‌حساب می‌آید و همین سبب شده است فضای درون کابین ریث بزرگ‌تر و دلنشین‌تر به‌نظر برسد. هنگام ورود به‌کابین روی زیرپایی درها نیز پلاک فلزی نصب شده که از تولید ریث به‌صورت دست‌ساز در کارخانه گودوود انگلیس حکایت می‌کند. با وجود این‌که ریث در دنیایی از تکنولوژی و امکانات مدرن غرق شده، اما طراحان رولزرویس اصرار بر حفظ ظاهر کلاسیک کابین آن داشته‌اند. بنابراین برخی موارد همچون ساعت آنالوگ و صفحه‌کیلومترشمار، عقربه‌ای و کلاسیک هستند. هنگام پیاده شدن از کابین نیازی نیست که درِ خودرو را حتما تا انتها و با کمک زور بازوی خود باز کنید؛ چراکه ریث در این حد هم راضی نیست که انرژی خود را تلف کنید. بنابراین تنها کافیست دکمه در را فشار دهید تا در خودش برایتان باز شود. همچنین رولزرویس داخل هرکدام از درها چتری قرار داده که در روزهای بارانی، لباس‌های گرانبهایتان خیس نشود.

قدرتی به‌بزرگی یک نیروگاه
وقتی کاپوت بزرگ و کشیده رولزرویس ریث را باز می‌کنیم، با یک نیروگاه بزرگ 12 سیلندر 6.6 لیتری مواجه می‌شویم. این موتور که N74 نام دارد، ساخت کمپانی BMW بوده و از آنجا که برند رولزرویس اکنون به‌گروه BMW تعلق دارد، از آن در کنار دیگر تکنولوژی‌های این شرکت آلمانی برای ساخت بخش‌های فنی ریث و دیگر محصولاتش بهره برده است. موتور غول‌آسای این خودرو به‌کمک توربوشارژر توان تولید 632 اسب‌بخار قدرت و 800 نیوتون‌متر گشتاور را دارد که تنها در عرض 4.6 ثانیه این پنت‌هاوس متحرک 2.4 تنی را از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رساند. جالب است بدانید این تنها موتوری است که روی ریث می‌توان سفارش داد. البته اگر ریث مورد نظر از نوع بلک‌بج باشد 70 نیوتون‌متر گشتاور بیشتر تولید می‌کند. با وجود این‌که ریث دارای ظاهری باوقار و سواری بی‌سر و صداست اما اگر بخواهید با آن همچون یک خودرو کوپه اسپرت دیفرانسیل‌عقب رفتار کنید، به‌خوبی می‌تواند شما را در این مسیر همراهی کند. این روزها که صنعت‌خودرو جهان به‌سمت کاهش مصرف سوخت و ساخت خودروهای الکتریکی می‌رود، ریث با افتخار در هر 100 کیلومتر طبق اعلام کمپانی 14 لیتر بنزین می‌سوزاند که در دنیای امروزی رقم سرسام‌آوری به‌حساب می‌آید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =