کوییک پلاس اتوماتیک

درنمونه‌های ارزان‌قیمت چینی که به‌جعبه‌دنده CVT مجهز هستند، هزینه ساخت از جعبه‌دنده دستی ساده مشابه مدل‌های ایرانی بیشتر است.

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروهای اتومات در ایران محبوبیت زیادی دارند و به‌همین علت «دنیای‌خودرو» قصد دارد ارزان‌ترین خودروهای دنده‌اتوماتیک ایران و بهترین خودروهای اتوماتیک بازار را معرفی کند. در ایران برخلاف روند کلی در بازار جهانی، عرضه خودروهای دنده‌دستی با تیراژی بسیار بیشتر از مدل‌های خودکار ادامه دارد. حتی درنمونه‌های ارزان‌قیمت چینی که به‌جعبه‌دنده CVT مجهز هستند، هزینه ساخت از جعبه‌دنده دستی ساده مشابه مدل‌های ایرانی بیشتر است. علاوه‌براین فناوری ساخت انواع جعبه‌دنده‌های خودکار CVT یا چندسرعته برای خودروسازان ایرانی حالتی بسیار ابتدایی و پرخرج دارد؛ درحالی‌که مدل دستی با هزینه کمتر از چنددهه قبل تولید می‌شود.

ارزان‌ترین خودروهای اتومات در بازار
ارزان‌ترین خودروهای اتومات در بازار ایران کدام است؟ «دنیای‌خودرو» قصد دارد تعدادی از ارزان‌ترین خودروهای اتومات در بازار داخلی را به‌شما معرفی کند.

ساینا اتوماتیک
با توجه به‌مشابهت فنی ساینا و کوییک، تفاوت خاصی بین مدل دنده‌ای اتوماتیک این خودروها دیده نمی‌شود. در بازار آزاد، کوییک و ساینا اتومات بیش از ۲00 میلیون‌تومان قیمت دارند و ارزان‌ترین خودروهای ایران هستند که نیاز به‌تعویض دنده‌دستی را رفع می‌کنند. وزن خالص کوییک و ساینا مجهز به‌جعبه‌دنده CVT حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم است و پیشرانه ۱.۵ لیتر با قدرت ۸۷ اسب‌بخار، سرعت‌گیری صفر تا 100 کیلومتربرساعت را به ۱۵ ثانیه می‌رساند. ساینا دنده‌خودکار از نظر امکانات داخل کابین، تفاوت خاصی با مدل دنده‌دستی ندارد؛ اما کوییک اتوماتیک از آپشن‌ اضافی مثل نمایشگر لمسی برخوردار است. می‌توان گفت که ارزان‌ترین خودرو دنده اتوماتیک در بازار ایران سایناست. این خودرو که توسط شرکت سایپا ساخته شده، تفاوت چندانی با خودرو دیگر این کمپانی یعنی تیبا ندارد. درواقع چند آپشن اضافی روی ساینا قرار داده شده و گیربکس آن نیز به‌اتوماتیک تغییر پیدا کرده است. این گیربکس از نوع CVT است و عملکردی معمولی دارد؛ اما برای افرادی که به‌دنبال یکی از ارزان‌ترین خودروهای اتومات هستند، گزینه بدی به‌حساب نمی‌آید.

کوییک اتوماتیک
کوییک یکی از محصولات نسبتا خوب سایپا محسوب می‌شود که نسخه اتوماتیک آن یکی از خودروهای دنده‌اتومات ارزان‌قیمت در ایران است. درنسخه اتوماتیک این خودرو نه‌تنها شاهد جعبه‌دنده CVT هستیم، بلکه آپشن‌هایی مانند نمایشگر داخل کابین نیز اضافه شده‌اند. کوییک از نظر مشخصات فنی فرق چندانی با ساینای اتوماتیک ندارد و از نظر قدرت موتور نیز این دو خودرو تقریبا دریک سطح هستند. افرادی که به‌دنبال ارزان‌ترین خودرو دنده‌اتوماتیک هستند، می‌توانند به‌کوییک سایپا به‌عنوان یک گزینه جدی فکر کنند. قیمت کوییک اتوماتیک پلاس هم‌اکنون بیش از ۲۷۰ میلیون‌تومان است.

پژو ۲۰۷ اتوماتیک
پژو ۲۰۷ اتوماتیک بهترین گزینه برای افرادی است که ۲۰۶ تیپ ۶ را تجربه کرده‌اند. البته بسیاری از کارشناسان عملکرد فنی این خودرو را معادل ۲۰۶ تیپ ۶ نمی‌دانند؛ چراکه استهلاک و هزینه نگهداری ۲۰۷ دنده‌اتوماتیک بیشتر است. پیشرانه و جعبه‌دنده چهارسرعته اتوماتیک در این خودروها مشابه است و شتاب صفر تا 100 را در ۱۲ ثانیه فراهم می‌کند. دربازار آزاد، ۲۰۷ دنده‌اتوماتیک با قیمتی حدود 550 میلیون‌تومان معامله می‌شود. پژو ۲۰۷ هم می‌تواند به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین خودروهای اتومات بازار داخلی معرفی شود. این خودرو از گیربکس AL4 استفاده می‌کند و کیفیت ساخت آن هم قابل قبول است. مصرف سوخت آن نسبتا پایین است و این یکی از دلایلی است که محبوبیتش را افزایش می‌دهد. پژو ۲۰۷ اتوماتیک دوسال‌کارکرده نیز با قیمت حدود 450 میلیون‌تومان قابل خریداری است.

پژو پارس اتوماتیک
هزینه خرید پارس اتوماتیک درمقایسه‌ با ۲۰۷ اتوماتیک کمتر است؛ اما این خودرو نیز به‌تعداد محدود تولید شده و نسبتا گران است. پژو پارس اتوماتیک با موتور TU5 قدرت ۱۰۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتون‌متر فراهم می‌کند تا این خودرو ۱۲۰۰ کیلوگرمی برای رسیدن به‌سرعت 100 کیلومتربرساعت، به ۱۵ ثانیه زمان نیاز داشته باشد. پارس اتوماتیک با جعبه‌دنده چهارسرعته AL4 تولید می‌شود و پژو پارس اتوماتیک از آن خودروهایی است که برای مدتی تولید آن متوقف شده بود، اما مجددا به‌خط تولید بازگشت و اکنون به‌عنوان یکی از خودروهای اتوماتیک ارزان‌قیمت در بازار داخلی به‌فروش می‌رسد. پژو پارس اتوماتیک بازار دست‌دوم خوبی هم دارد و می‌توانید مدل‌های کارکرده آن را با قیمت‌های مناسبی پیدا کنید. نمونه صفر این خودرو درحال حاضر با قیمتی حدود 425 تا 435 میلیون‌تومان خرید و فروش می‌شود.

ام‌وی‌ام ۳۱۵ اتوماتیک
در سال‌های اخیر، واردات خودروهای چینی به‌ایران محدود شده است و با توقف مونتاژ انواع برلیانس به‌دست سایپا، حالا ام‌وی‌ام ۳۱۵ مدیران‌خودرو ارزان‌ترین مدل دنده‌اتوماتیک ساخت چین در بازار کشور محسوب می‌شود. برخلاف محصولات ایران‌خودرو و سایپا، تفاوت زیادی بین ام‌وی‌ام ۳۱۵ اتوماتیک با مدل دنده‌دستی آن وجود دارد و علاوه‌بر سپر جلو و ظاهر بیرونی متفاوت، داشبورد و طراحی داخلی ۳۱۵ اتوماتیک نیز فراتر از نسخه ساده است.
اگر به‌دنبال ارزان‌ترین خودرو اتومات ساخت کشور چین در ایران باشید، ام‌وی‌ام ۳۱۵ اتوماتیک یکی از گزینه‌های مناسب است. ام‌وی‌ام ۳۱۵ اتوماتیک آپشن‌های خوبی دارد و می‌تواند یک انتخاب خوب در رده قیمت پایین باشد. داشبورد این محصول جدید به X22 بسیار شبیه است و نمایشگر لمسی هشت‌اینچ آن امکانات به‌روزی دارد؛ مثل ناوبری ماهواره‌ای فارسی، رابط بلوتوث، حسگر عقب و دوربین پارک. پیشرانه ۳۱۵ اتوماتیک مشابه مدل دنده‌دستی و از نوع ۱.۵ لیتر تنفس‌طبیعی با قدرت ۱۰۷ اسب‌بخار است. این مدل ظرف 12.5 ثانیه بعد از آغاز حرکت به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت آن 7.5 لیتر در 100 کیلومتر است. این خودرو درحال حاضر در نمایندگی‌های مدیران‌خودرو حدود 421 میلیون‌ و 700 هزارتومان و در بازار حدود 475 میلیون‌تومان معامله می‌شود.

ام‌وی‌ام X22 لاکچری اتوماتیک
کوچک‌ترین کراس‌اوور بازار ایران که هنوز روی خط مونتاژ باقی مانده، ام‌وی‌ام X22 است. این محصول با نسخه‌های مختلف مجهز به‌جعبه‌دنده دستی نیز تولید شد؛ اما از سال ۱۳۹۹ به‌بعد، تنها با مدل اسپرت لاکچری و جعبه‌دنده اتوماتیک عرضه می‌شود. مدیران‌خودرو این محصول را با قیمتی حدود ۵۰۰ میلیون‌تومان پیش‌فروش می‌کند و ام‌وی‌ام X22 از پیشرانه 1.5 لیتر با قدرت ۱۰۵ اسب‌بخار استفاده می‌کند.
این کراس‌اوور کوچک ۱۵ ثانیه بعد از شروع حرکت به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت آن هفت تا هشت لیتر در 100 کیلومتر است. ام‌وی‌ام X22 یک کراس‌اوور نسبتا کوچک است که مدل اسپرت لاکچری آن با جعبه‌دنده اتوماتیک تولید می‌شود. این خودرو امکانات به‌روز و ظاهر زیبایی دارد؛ اما قیمت آن به‌حدود ۵۰۰ میلیون‌تومان می‌رسد که مسلما ارزان‌ترین خودرو دنده‌اتومات در بازار نیست؛ اما باز هم قیمت قابل قبولی دارد. درمجموع اگر به‌دنبال ارزان‌ترین خودرو دنده‌اتومات در ایران هستید، باید به‌این خودرو نیز گوشه چشمی داشته باشید.

برلیانس H220 و H230
وقتی از ارزان‌ترین خودرو اتوماتیک در بازار ایران صحبت می‌شود، بی‌تردید خودروهای چینی جزو نخستین گزینه‌ها به‌شمار می‌روند و یکی از ارزان‌ترین خودروهای اتوماتیک چینی برلیانس H220 است. این هاچ‌بک یک گیربکس شش‌سرعته از نوع AMT دارد و از امکانات نسبتا خوبی هم بهره می‌برد. نسخه سدان همین خودرو هم با نام برلیانس H230 شناخته می‌شود که امکانات مشابهی با H220 دارد و باز هم از گیربکس AMT استفاده می‌کند. هر دو خودرو به‌دلیل قیمت پایینی که دارند، گزینه خوبی برای خریداران به‌شمار می‌روند؛ اما به‌شرطی که انتظار خیلی بالایی از آن‌ها نداشته باشید. قیمت برلیانس H220 با تقریبا چهار سال کارکرد دربازار حدود ۲5۰ تا ۲8۰ میلیون‌تومان و قیمت برلیانس H230 حدود 300 میلیون‌تومان است.

دانگ‌فنگ H30 کراس
یکی دیگر از ارزان‌ترین خودروهای اتومات در بازار ایران، دانگ‌فنگ H30 کراس است که توسط ایران‌خودرو مونتاژ می‌شود؛ اما درواقع یک خودرو چینی است. این خودرو امکانات خوبی دارد و با وجود هاچ‌بک بودن به‌عنوان یک خودرو جادار می‌توانید روی آن حساب کنید؛ خودرویی که کیفیت ساخت مطلوبی هم دارد. همچنین در مسیرهای شهری سوخت زیادی مصرف می‌کند. گیربکس اتوماتیک چهار سرعته این خودرو ساخت ژاپن است و هماهنگی خوبی با پیشرانه دارد. قیمت مدل صفر این خودرو در بازار حدود ۳۵۵‌ میلیون‌تومان است. اما مدل‌های چهار یا پنج سال کار کرده را می‌توان با حدود 300 تا ۳5۰ میلیون‌تومان نیز خریداری کرد.

ام‌وی‌ام X33 اتوماتیک
در سال ۱۴۰۰ مدیران‌خودرو دو مدل X33 مونتاژ می‌کند و نسخه ارزان‌تر مشابه سال‌های قبل به‌جعبه‌دنده CVT مجهز است؛ اما مدل جدید با جلوپنجره و ظاهر متفاوت، از جعبه‌دنده اتوماتیک پنج‌سرعته به‌همراه سیستم مدیریت تعادل اضطراری و تقسیم ترمز (ESP) بهره می‌برد.
درسال‌های اخیر X33 پرفروش‌ترین خودرو چینی بازار ایران لقب گرفته است و این محصول با سابقه حضور 10 ‌ساله در کشورمان، مشکل خاصی ازنظر تامین لوازم‌یدکی و خدمات پس از فروش ندارد. پیشرانه دولیتری تنفس‌طبیعی با ۱۳۴ اسب‌بخار قدرت و جعبه‌دنده CVT نیز پاسخگوی نیاز خانواده به‌کراس‌اوور مناسب رانندگی روزانه و سفرهای بین‌شهری است.
شتاب صفر تا 100 کیلومتر برساعت X33 حدود ۱۳ تا ۱۴ ثانیه و میانگین مصرف سوخت آن ۱۰ لیتر در 100 کیلومتر است.
مدل جدید X33 با جعبه‌دنده اتوماتیک پنج‌سرعته شتاب‌گیری بهتری از مدل CVT دارد؛ اما کمی افزایش مصرف سوخت را به‌مالکش تحمیل می‌کند. احتمالا تولید نسخه CVT از X33 در ماه‌های آینده متوقف خواهد شد و این خودرو در نمایندگی‌های مدیران‌خودرو با قیمت 599 میلیون و 300 هزارتومان و در بازار آزاد با قیمت 610 میلیون‌تومان خریدوفروش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =