خودروهای تجاری

هم‌زمان در یک سال و نیم اخیر واردات کامیون‌های کارکرده هم در دستور کار بوده و پای دلالان را به این بازار باز کرده است. آن‌طور که آیدین اکبرزاده، یکی از فعالان صنعت تجاری‌سازی کشور می‌گوید این طرح می‌تواند تاثیر نوسازی بر صنعت را خنثی کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،احیای برنامه نوسازی ناوگان تجاری بعد از سال‌ها مشکلات و موانع می‌تواند به راهکاری اساسی برای رونق بخشیدن به صنعت خودروهای تجاری کشور تبدیل شود. نوسازی حدود 200هزار دستگاه انواع خودروهای تجاری طی یک برنامه دقیق و مدون می‌تواند تولید تجاری‌سازان کشور را برای چند سال برنامه‌ریزی کرده و در کنار آن نیاز بازار را هم از طریق تولید داخل برطرف کند. با این‌حال به‌نظر می‌رسد هربار که زمزمه‌های نوسازی شنیده می‌شود برنامه‌های دیگری هم با آن به اجرا درمی‌آید که دست خودروسازان را از بازار کوتاه کرده و بودجه و سرمایه‌ها را به سمت دیگری می‌برد. در سال‌های اخیر چندین طرح نوسازی به مرحله اجرا درآمد و به‌تازگی دولت جدید نیز برنامه‌های خود را برای نوسازی این خودروها اعلام کرده است، با این‌حال اما هم‌زمان در یک سال و نیم اخیر واردات کامیون‌های کارکرده هم در دستور کار بوده و پای دلالان را به این بازار باز کرده است. آن‌طور که آیدین اکبرزاده، یکی از فعالان صنعت تجاری‌سازی کشور می‌گوید این طرح می‌تواند تاثیر نوسازی بر صنعت را خنثی کند. چراکه هرچه سهم واردات از نوسازی ناوگان تجاری بیشتر باشد، داخلی‌سازی خودروهای تجاری از صرفه اقتصادی دورتر خواهد شد. به‌ویژه آن‌که طرح دیگری نیز برای واردات 10هزار دستگاه انواع خودرو تجاری و ماشین‌آلات معدنی، عمرانی و راهسازی نیز در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب رسیده که احتمال رأی آوردن آن در صحن علنی بالاست.
رونق‌بخشی به تولید داخل؛ نخستین نتیجه نوسازی

نوسازی ناوگان تجاری از چند جنبه مهم به نظر می‌رسد؛ نخست آنکه می‌تواند در روزهای نبود تقاضا در بازار داخلی، بخشی از تولید کم تجاری‌سازان را رونق ببخشد و آن‌ها را از رکود چند ساله خارج کند. اگر نیاز کشور به 200هزار دستگاه از خودروهای تجاری به‌درستی به سمت خودروسازان داخلی هدایت شود، با توجه به ظرفیت تولید در این بخش، تولیدکنندگان می‌توانند حداقل برای دو تا 3سال آینده برنامه‌ تولید خود را پیش ببرند و در کنار آن برای تامین نیاز داخل، صنایع دیگر را درگیر کنند و رونق بخشند. با این‌حال، واردات کامیون‌های کارکرده در یکی، دو سال اخیر باعث شده است این خودروسازان بعد از مدت‌ها رکود، امید به نوسازی را هم از دست بدهند و بازار را در کارکرده‌های اروپایی واگذار کنند.
افزایش حجم داخلی‌سازی با اجرای درست نوسازی
به‌گفته آیدین اکبرزاده، نوسازی ناوگان فرسوده حوزه‌ای است که می‌تواند مشوق و محرک صنعت تجاری‌سازی کشور باشد تا در کنار افزایش تولید، حجم داخلی‌سازی قطعات نیز افزایش یابد. نبود داخلی‌سازی در تولید خودروهای تجاری، همواره به این دلیل اتفاق می‌افتد که تیراژ پایین تولید این خودروها، صرفه اقتصادی داخلی‌سازی بسیاری از قطعه‌ها را از بین می‌برد و خودروسازان ناچار به واردات این قطعات می‌شوند. همچنین کیفیت پایین برخی قطعات نیز مانع از آن می‌شود که شرکای خارجی تجاری‌سازان کشور، مجوز استفاده از برخی قطعات را در محصولات خود صادر کنند. چاره تمام این مشکلات آن است که تیراژ تولید افزایش یافته تا قطعه‌سازان داخلی نیز در تولید این خودروها بیش از پیش به‌کار گرفته شوند و رفته‌رفته بتوانند کیفیت خود را افزایش دهند.
از بین رفتن توان رقابتی تجاری‌سازان

اکبرزاده واردات کامیون‌های دست‌دوم را مشکلی می‌داند که گریبانگیر تولید شده است. وی در این خصوص گفت: «هم‌زمان با شکل‌گیری نوسازی ناوگان فرسوده، اروپایی‌های سه سال کارکرد هم اجازه واردات پیدا کردند. این مساله نوسازی ناوگان را تحت‌شعاع قرار داده است.» وی همچنین افزود: «درحال‌حاضر چندهزار کشنده اروپایی کارکرده وارد کشور می‌شود که نمی‌تواند مشوق تولید داخل باشد و مانع از رونق تولید در میان تجاری‌سازان می‌شود.» وی در ادامه گفت: «با واردات این خودروها توان رقابتی خودروسازان داخلی در بازار کاهش می‌یابد.» شاید عمده دلیل این موضوع را بتوان در تمایل رانندگان کشور به استفاده از خودروهای اروپایی دانست؛ خودروهایی که چنددهه در جاده‌های کشور تردد کرده‌اند و حتی دست‌دوم آن‌ها نیز می‌تواند بازار تولید داخلی را تحت‌شعاع قرار دهد.

نیاز به حمایت دولت در افزایش تولید خودروسازان
این فعال صنعت تجاری‌سازی کشور در ادامه با اشاره به تفاوت میان خودروهای تجاری و سواری عنوان می‌کند که در زمینه تولید خودروهای سواری دست تولیدکنندگان بازتر است و رقابت با مدل‌های وارداتی برای آن‌ها آسان‌تر. وی در ادامه با اشاره به نقش دولت و تصمیم‌گیران در این خصوص گفت: «اگر قصد داریم تولید داخلی رونق بگیرد باید دست تجاری‌سازان را باز بگذاریم و آن‌ها را مورد حمایت قرار دهیم.» وی در پایان تصریح کرد: «واردات خودروهای دست‌دوم مانع بزرگی در راه حمایت از تولید داخلی است اما اگرنوسازی ناوگان اگر شکل بگیرد و بحث واردات خودروهای کارکرده محدود شود، قطعا به نفع تولید داخل خواهد بود.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صمد IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    0 0
    بله اگه واردات محدود بشه قطعا به نفع جیب شما که ته هم نداره خواهد شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =