صبا باتری

در حال حاضر ایران در بحث تولید باتری‌های سرب اسید، یوپی‌اس، صنعتی و ... توانسته گام‌های بلندی بردارد و بیش از 90 درصد نیاز بازار به دست متخصصان داخلی و شرکت‌های مختلف حاضر در ایران تولید می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،صنعت باتری یکی از صنایع بزرگ و بسیار با اهمیت در جهان امروز است. این صنعت با صنایع پایین دستی و بالادستی بسیاری در ارتباط است. سرمایه‌گذاری در این صنعت موجب پیشرفت در صنایع وابسته دیگر می‌شود. از این حیث باید استراتژی مناسبی برای آن در نظر گرفت. در حال حاضر ایران در بحث تولید باتری‌های سرب اسید، یوپی‌اس، صنعتی و ... توانسته گام‌های بلندی بردارد و بیش از 90 درصد نیاز بازار به دست متخصصان داخلی و شرکت‌های مختلف حاضر در ایران تولید می‌شود. پویایی صنعت باتری موجب پیشرفت در صنایع وابسته به آن خواهد شد. هرچند در بحث تولید باتری‌های لیتیوم یونی دارای فناوری نشده‌ایم اما با سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌توان امیدوار بود که در سال‌های آینده همانند بخش باتری‌های سرب اسید بتوان نیاز کشور به باتری‌های لیتیوم یونی را برآورده کرد. در ادامه به 15 نکته با اهمیت در حوزه باتری اشاره می‌کنیم.

بازیافت pp: صنعت‌باتری به‌عنوان صنعت‌سبز شناخته می‌شود و سرب و پلاستیک و اسید که برای محیط‌زیست زیان‌آور است مجددا توسط تولیدکنندگان باتری بازیافت شده و وارد چرخه تولید می‌شود.
معدن سرب: کشور ایران از نظر منابع معــــدنی سربی درمضیقه است و منابع موجود جوابگوی نیاز داخــلی نیست و به‌همین دلیل سرمایــــــه‌گذاری در این حوزه بسیار حیاتی به‌نظر می‌رسد.
تولید اسید: اسیدسولفوریک از مواداولیه مهم در تولید باتری محسوب می‌شود و هم‌اکنون به‌لطف وجود منابع حاوی گوگرد و فعالیت شرکت‌های تولیدکننده اسید، در این حوزه ضعفی مشاهده نمی‌شود. اما قیمت خوراک که همان گوگرد است مدام توسط پالایشگاه‌ها افزایش می‌یابد و به‌همین دلیل قیمت تمام‌شده آن مشکلاتی را برای تولیدکنندگان باتری به‌وجود آورده است .
بازیافت سرب: درحال حاضر کلیه باتری‌های تولیدی درکشور پس از استفاده مجددا درچرخه بازیافت قرار می‌گیرند و شرکت‌های بزرگ باتری‌سازی به‌این منظور مجتمع‌های بزرگی را ایجاد کرده و سالانه حدود ۱۲۰ هزار تن سرب با بهترین استانداردهای روز دنیا از بازیافت باتری استحصال می‌شود.
کالای استراتژیک: باتری از محصولات استراتژیک درکشور محسوب می‌شود که در صنعت حمل‌ونقل، ذخیره‌سازها، لکوموتیو، ups، صنایع نظامی و انرژی‌های تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی کاربرد دارد.
اهمیت صنعت باتری در ایران: هم‌اکنون ۹۹ درصد نیاز بازار کشور درحوزه باتری در داخل تامین می‌شود و باتری‌سازان داخلی درسال ۱۰ میلیون‌دستگاه باتری را روانه بازار می‌کنند. علاوه‌بر این، برای صادرات سه‌میلیون دستگاه باتری زیرساخت‌های لازم وجود دارد و درسال جاری یک‌میلیون دستگاه باتری به‌کشورهای همسایه صادر شده است.
اشتغال‌زایی: صنعت‌باتری علاوه‌بر تامین نیاز استراتژیک کشور برای بیش از ۱۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و برای ۶۰ هزار نفر به‌شکل غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.
چرخه تولید از مواداولیه تا مصرف: با توجه به‌اقدامات صورت‌گرفته ۹۵ درصد نیاز صنعت‌باتری در داخل کشور تامین می‌شود و با همکاری‌های به‌عمل‌آمده با شرکت‌های دانش‌بنیان، نیاز کشور در داخل تامین شده و به‌مرز خودکفایی رسیده‌ایم و به‌این ترتیب از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری شده است.
تغییر تکنولوژی تولید: درحال حاضر فرآیند تولید باتری خودرویی درکشورمان منطبق با جدیدترین و به‌روزترین روش‌های موجود در دنیاست و به‌عنوان مثال باتری‌ mf از جمله مواردی است که نگهداری آن آسان بوده و به‌خوبی روی هر مدل خودرویی نصب می‌شود.
تامین ‌نیاز صنعت‌خودرو کشور: هم‌اکنون باتری مورد نیاز برای حدود یک‌میلیون دستگاه خودرو در داخل کشور توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود و این درحالی است که تا همین چندسال‌ پیش نیاز کشور در این بخش، از طریق شرکت‌های خارجی تامین می‌شد.
تنوع خودرو و آمپر: هم‌اکنون شرکت‌های داخلی نیاز باتری را از ۳۰ تا ۲۲۰ آمپرساعت تامین می‌کنند و علاوه‌بر این، تولیدکنندگان در این بخش ظاهر شکیل و بسته‌بندی مناسب محصول را در اولویت کار خود قرار داده‌اند.
لیتیوم: باتری لیتیوم درکشور هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده و نیاز به‌سرمایه‌گذاری در این حوزه مشهود است. خصوصا در صنعت‌خودرو و موتورسیکلت الکتریکی که می‌توان به‌وسیله آن تا حدی از معضل آلایندگی در شهرهای بزرگ کاست.
گارانتی باتری: هم‌اکنون باتری خودرو با حداقل یک‌ سال و باتری‌های صنعتی با دو سال گارانتی به‌مصرف‌کننده عرضه می‌شود و خدمات پس از فروش نیز در کلیه نقاط کشور ارائه می‌شود.
قدمت صنعت باتری: با توجه به‌اهمیت آن به‌بیش از ۶۰ سال می‌رسد و نخستین کارخانه باتری‌سازی توسط شرکت باتری‌سازی نیرو و وزارت دفاع راه‌اندازی شده است.
رقابت داخلی بین تولیدکنندگان: هم‌اکنون با توجه به‌تاسیس بیش از ۳۰ کارخانه تولیدکننده باتری خودرویی، قیمت‌ها حالت رقابتی پیدا کرده و شرکت‌ها به‌دنبال کیفیت، گارانتی بالا و قیمت مناسب هستند و منافع آن به‌مصرف‌کنندگان می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =