اسکوترهای برقی

نخستین‌بار اسکوتر درسال ۱۹۶۷ توسط نویسنده‌ای به‌نام ام‌.کی جوزف توصیف و با فیلم «بازگشت به آینده» مشهور شد. این فیلم نقش بسزایی در معرفی اسکوتر برقی دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»، نخستین‌بار اسکوتر درسال ۱۹۶۷ توسط نویسنده‌ای به‌نام ام‌.کی جوزف توصیف و با فیلم «بازگشت به آینده» مشهور شد. این فیلم نقش بسزایی در معرفی اسکوتر برقی دارد. این روزها اسکوترهای برقی به یکی از وسایل حمل‌ونقل تبدیل شده‌اند. البته در برخی کشورها استقبال چشمگیری از آن می‌شود و دیگر جنبه سرگرمی یا فانتزی ندارند. اما آیا اسکوترها می‌توانند از مشکلات ترافیکی و آلودگی‌های کلانشهرها بکاهند؟

دانمارک؛ بهشت اسکوتر سواران!
مردم دانمارک از زمانی که اسکوترهای برقی معرفی شدند، روش‌های مختلفی را برای استفاده از آنها پیدا کردند. به‌عنوان‌مثال زن و شوهرهایی که به‌سختی روی اسکوتر جا گرفته‌اند درحالی که پای آنها به سختی روی بدنه اسکوتر قرار دارد یا نوجوانانی که در پیاده‌رو بین عابران پیاده به سرعت با اسکوترهای‌شان ویراژ می‌دهند، البته دیدن این صحنه‌ها در دانمارک عجیب نیست. جسپر همینگزن، محقق شورای ایمنی جاده‌های دانمارک در این باره می‌گوید: «مردی را دیدم که روی چمدان نشسته و از آن به‌عنوان صندلی اسکوتر استفاده می‌کرد یا والدینی که فرزندان خود را روی این اسکوترها به مدرسه می‌رسانند درحالی که بچه جلوی اسکوتر ایستاده است، آنها در حال راندن آن هستند. این یک روش ساده برای رسیدن به مدرسه است، اما یک شیوه امن نیست. والدین برای بچه‌های خود اسکوتر می خرند تا آنها را سرگرم کنند. مردم با این اسکوترها مثل اسباب‌بازی رفتار می کنند ولی این اسکوترها ایمنی ندارند.» اما اسکوترها تا چه حد خطرناک هستند؟ یکی از مسئولان دانمارکی با اشاره به مطالعه اخیری که در کپنهاگ انجام شده است، گفت: «فرض را بر این گذاشتیم که آسیب‌های مربوط به اسکوترهای الکترونیکی مانند دوچرخه‌سواران و حدودا دو آسیب دیدگی در روز است.» در دانمارک سالانه حدود 800دوچرخه‌سوار به شدت مجروح می‌شوند. جالب اینجاست پلیس کپنهاگ علاوه‌بر رانندگان خودروها از صاحبان اسکوترهای برقی هم تست الکل می‌گیرد و در صورت مثبت شدن این تست، جریمه سنگینی در انتظار متخلفان است! رانندگان در خیابان‌ها به دیدن دوچرخه عادت دارند، اما مشاهده اسکوترهای برقی چندان عادی نیست. به‌عنوان‌مثال وقتی می‌بینند کسی در حاشیه خیابان ایستاده، فکر می‌کنند عابرپیاده است اما در بسیاری‌از موارد نمی‌دانند این فرد، اسکوترسوار و درحال نزدیک شدن به آنها با سرعت 20کیلومتر در ساعت است. در کشوری مانند انگلستان استفاده از اسکوتر در خیابان‌ها ممنوع است.
شرکت‌های اجاره اسکوتر الکترونیکی می‌گویند ایمنی را بسیار جدی می‌گیرند. البته اپلیکیشن‌ها نیز هنگام اسکن و اجاره اسکوتر، برخی نکات ایمنی را به اسکوترسوار یادآوری می‌کنند.
اسکوترسواری در تهران
در ایران نیز مسئولان شهری به فکر استفاده از اسکوترهای برقی برای حمل‌ونقل شهروندان در سطح گسترده افتاده‌اند. به‌تازگی سرپرست معاونت توسعه حمل‌ونقل پاک و آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک از ورود اسکوترهای اشتراکی برقی به چرخه حمل‌ونقل پایتخت در آینده نزدیک خبر داده است. یعقوب آزاده‌دل با بیان اینکه استفاده از اسکوترهای اشتراکی حدود ۸۰درصد ارزان‌تر از خودرو شخصی است و باعث صرفه‌جویی در زمان نیز خواهد شد، افزود: «اسکوترهای اشتراکی برقی به‌عنوان یه‌شیوه نوین حمل‌ونقلی وارد چرخه حمل‌ونقل می‌شود.» آزاده‌دل گفت: «درحال‌حاضر اسکوترهای برقی در پارک لاله و اراضی عباس‌آباد واقع در منطقه 6شهرداری تهران شروع به فعالیت کرده‌اند و شهروندان می‌توانند برای آموزش و تجربه این مُد حمل‌ونقلی به بوستان‌های مذکور مراجعه کنند.» به‌گفته وی، این سازمان در نظر دارد در ماه‌های آینده استفاده از اسکوتر را در سایر بوستان‌های پایتخت گسترش داده و پس از یک دوره آزمایشی، این مُد حمل‌ونقلی پاک را وارد چرخه حمل‌ونقل درون‌شهری کند. این اسکوترهای برقی از طریق یک چیپ هوشمند که به جی‌پی‌اس نیز متصل است، قفل و باز می‌شوند و کاربران می‌توانند با کمک اپلیکیشن مخصوص، آن ‌را کرایه کنند. اما آیا اسکوترها به رقیبی برای دوچرخه‌ها تبدیل می‌شوند؟ یک‌کارشناس ارشد شرکت دوچرخه‌ و اسکوتر اشتراکی درباره آزمایش اسکوترها در تهران گفت: «هدف ما این نیست دوچرخه‌سوارها را اسکوترسوار کنیم بلکه باید به‌صورت دو محصول متفاوت به آنها نگاه کرد. اسکوتر با شارژ کامل حدود 4ساعت کار می‌کند البته ایستگاه‌های اسکوتر به‌ دلیل نیاز به شارژ از ایستگاه‌های دوچرخه مجزا خواهند بود و باتری‌های یدکی هم برای استفاده در دسترس است.» محمدامین جعفری با تاکید بر اینکه کاربران دوچرخه‌ها بیمه می‌شوند و این اتفاق برای کاربران اسکوتر هم خواهد افتاد، افزود: «باید هم اسکوتر و هم لوازم یدکی موردنیاز آن به میزان کافی تامین شود تا بتوان پروژه را شروع کرد. کسانی که با دوچرخه و اسکوتر اشتراکی آشنا هستند این را به‌صورت یک محصول جدید می‌بینند و با محدودیت‌های دوچرخه‌سواری در شهر هم آشنا هستند.»

وسیله‌ای نه چندان ارزان
کسانی که پا روی اسکوترهای برقی‌گذاشته‌اند، استفاده از آن را خیلی راحت می‌بینند به‌خصوص اگر دوچرخه‌سواری هم بلد باشند دیگر در حفظ تعادل آن مشکلی نخواهند داشت. عبور از کنار خیابان و خودداری از حرکات مارپیچ نیز به احتیاط کاربر بستگی دارد. نکته دیگر اینکه قیمت اسکوتر از دوچرخه بیشتر است. اسکوترهای شهری به‌دلیل مجهزبودن به کمک‌فنر، ترمزهای عقب و جلو و همچنین جزئیاتی مانند لاستیک پهن و ویژگی‌هایی که استفاده از آن را در معابر شهر ساده‌تر می‌کند، قیمت بیشتری نسبت‌به دوچرخه دارند. برندهای مختلف این اسکوترها که اغلب چینی هستند، از 10میلیون تومان به بالا قیمت دارند. واردات این اسکوترها به نرخ دلار بستگی دارد. اگر کاربرد موثر این وسیله چه به‌صورت تفریحی و چه برای حمل‌ونقل در شهر به اثبات برسد، در آینده اسکوترها هم به بهبود رفت‌وآمدها کمک خواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =