زباله‌های جاده‌ای

استان مازندران با ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع مساحت و داشتن ۲۲ شهرستان و بیش‌از سه‌میلیون سکنه یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق ایران از لحاظ تراکم جمعیتی است و رتبه یک گردشگرپذیری را در کشور دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،استان مازندران با ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع مساحت و داشتن ۲۲ شهرستان و بیش‌از سه‌میلیون سکنه یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق ایران از لحاظ تراکم جمعیتی است و رتبه یک گردشگرپذیری را در کشور دارد. در کنار جاذبه‌های گردشگری متنوع و متکثر، جاده‌های استان با بیش‌از سه‌هزار کیلومتر طول به تنهایی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگر استان محسوب می‌شود. این روزها درحالی مازندران سرسبز به استقبال نوروز می‌رود که زخم زباله در جاده‌های بین‌شهری بر تن رنجور این استان سنگینی می‌کند؛ زباله‌هایی که به‌رغم دستور اکید مسئولان و مدیران ارشد استان همچنان در حاشیه جاده‌های سبز استان جاخوش کرده‌اند.

وعده‌های پاکسازی که عملی نمی‌شوند!
پاکسازی معابر و حاشیه‌ راه‌های مازندران طی دهه‌های اخیر به یک چالش برای مدیریت این استان تبدیل شده است که حتی در برهه‌های زمانی متعدد به شعار اصلی انتخاباتی نمایندگان مجلس و وعده، دستورکار و اولویت مسئولان اجرایی نیز بدل شد؛ معضلی که چندسال است گریبانگیر استان سرسبز مازندران شده اما به‌رغم ارائه راهکارها و پویش‌های متفاوت در همه دوران مدیریتی راه به جایی نبرده‌اند. نکته مهم در ریشه‌یابی این رویداد آن است که بومی‌ها ریختن زباله را به گردن مسافران می‌اندازند و مسافران هم مردم بومی را مقصر می‌دانند. در کنار چرخه ناتمام و دور باطل مقصریابی، مسئولان نیز مردم را با وعده‌های جمع‌آوری دلخوش می‌کنند که البته در عمل فقط چند روز ادامه دارد و به سرعت به فراموشی سپرده می‌شود. استاندار مازندران پس از اینکه سکان استانداری را در دست گرفت اولویت نخست خود را ساماندهی پسماند اعلام کرد. ۸ آذرماه امسال استاندار مازندران به شهرداری‌ها اولتیماتوم داد در صورت عدم پاکسازی ورودی‌های شهرهای استان با ‏این دستگاه‌ها برخورد می‌کند.‏» محمود حسینی‌پور در این باره اظهار کرد: «مدیریت پسماند در شهرها و روستاهای استان باید به‌گونه‌ای باشد که هیچ فرد بومی و غیربومی زباله را در طبیعت رها نکند.» وی افزود: «اگر تا ۱۵روز آینده در شهرها و جاده‌ها زباله‌ای مشاهد شود، شهردار یا مسئول مربوطه را بدون‌تعارف عزل می‌کنم.» ولی متاسفانه این روند ادامه نیافت و تنها برای مدتی‌کوتاه در مازندران رنگ عمل به خود گرفت و پس از چند هفته باردیگر فراموش شد.

جمع‌آوری زباله‌های جاده‌ای برعهده بخشداری و راهداری است
مدیرکل محیط‌زیست مازندران در این خصوص گفت: «براساس ماده7 قانون مدیریت پسماند، جمع‌آوری زباله در خارج شهر و روستا برعهده بخشداری‌هاست. در حاشیه جاده‌ها نیز بخشداری با کمک و همکاری راهداری باید نسبت به جمع‌آوری پسماند اقدام کند.» وی با بیان اینکه شرایط جاده‌های استان از نظر پسماند اصلا مناسب نیست، ادامه داد: «فارغ از اینکه افراد بومی یا غیر بومی در حاشیه جاده‌ها اقدام به ریختن زباله می‌کنند باید گفت این مکان‌ها هم از نظر بصری و هم از نظر آلودگی محیطی شرایط بدی دارند و نیاز به اقدام جدی در این خصوص است.» وی افزود: «فقط با جمع‌آوری زباله‌ها که برعهده بخشداری یا راهداری است، مشکل حل نمی‌شود بلکه نیاز به فرهنگ‌سازی است البته باید به‌طور جدی قوانین الزام‌آور و جریمه‌های سنگین نیز وضع شود تا افراد زباله را در حاشیه جاده‌ها رها نکنند.» این کارشناس با بیان اینکه باید بر جاده‌های مازندران نظارت دائمی شود، افزود: «با دوربین‌هایی که در اکثر مسیرهای مواصلاتی نصب شدند بخشی از این نظارت قابل اجراست اما انتظار داریم از این ظرفیت بیشتر استفاده شود.» مدیرکل محیط‌زیست مازندران ادامه داد: «باید همه دستگاه‌های متولی ازجمله محیط‌زیست، بهداشت، منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ها پای کار باشند تا در این خصوص در استان یک تصمیم اساسی اتخاذ و معضل مدیریت شود.»
زباله‌های میوه‌ای!
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران نیز در این باره گفت: «بخش اعظم زباله‌های کنار جاده مربوط به میوه‌های سورتینگ هستند که متاسفانه به علت قابل‌استفاده نبودن در حاشیه راه‌ها تخلیه می‌شوند.» وی با اشاره به ضعف نظارتی در حاشیه راه‌ها افزود: «به‌عنوان‌مثال جهادکشاورزی وقتی به سورتینگ‌ها مجوز بهره‌برداری می‌دهد باید بر تخلیه پسماند آنها نیز نظارت داشته باشد و با رصد مستمر، مجوز کارخانه‌دارانی را که در حاشیه جاده اقدام به تخلیه پسماند می‌کنند، باطل کند.» مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران با تاکید بر اینکه افرادی که در حاشیه جاده‌ها اقدام به ریختن زباله می‌کنند باید شناسایی شوند، افزود: «دهیاران باید موظف شوند این افراد را شناسایی و با آنها برخورد قهری کنند ازجمله محروم شدن از خدمات اجتماعی یا جریمه نقدی را در پیش بگیرند.»
وی با تاکید بر این که وظیفه پاکسازی و جلوگیری از ریختن زباله و نخاله برعهده بخشداری‌هاست، ادامه داد: «باتوجه به اینکه حاشیه جاده‌ها در حوزه راهداری محسوب می‌شود ما نیز با بخشداری‌ها همکاری خواهیم کرد و با کمک یکدیگر قبل از فرارسیدن نوروز و شروع سفرهای نوروزی تمام جاده‌های استان به‌ویژه محورهای مواصلاتی و جاده کناره پاکسازی شوند.» این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که مازندران همواره گردشگرپذیر است و هیچگاه جز در دوره کوتاهی به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا صنعت توریسم استان تعطیل نشده است. پاکسازی مستمر زباله از حاشیه راه‌های استان یک ضرورت انکارناپذیر است که باید همه دستگاه‌های متولی حل این مشکل را تکلیف خود بدانند. ضمن اینکه باید این مساله یک‌بار برای همیشه به‌صورت ریشه‌ای حل و با فرهنگ‌سازی مناسب یا جریمه افراد متخلف به طور کامل برطرف شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =