رضا تقی‌پور‌انوری

در صنعت خودرو طی مدت اخیر سالانه حدود یک‌میلیون دستگاه خودرو تولید شده، هرچند مشخص کردن میزان تقاضا در این صنعت دشوار است اما بسیاری معتقدند میزان تقاضا بیش از میزان تولید بوده و این مساله بازار خودرو را تحت‌شعاع قرار داده است. هرچند در سال جاری بحث افزایش تولید مطرح شده اما هنوز شرایط افزایش تولید فراهم نشده است.

در همین زمینه با رضا تقی‌پورانوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم.

صنعت خودرو با مشکلات بسیاری مواجه است. به نظر شما مشکل اصلی و بزرگ صنعت خودرو چیست؟

رفع چالش‌های صنعت خودرو در گرو تشخیص درست مشکل است. درحال‌حاضر اختلاف فاحش میان میزان عرضه و تقاضای واقعی بازار از مشکلات اصلی صنعت خودرو به‌شمار می‌رود. البته بخشی از این تقاضا به‌دلیل اختلاف قیمت کارخانه و بازار کاذب و ناپایدار است، بنابراین تنظیم بازار و مدیریت قیمت‌ها به طوری که قیمت کارخانه به بازار نزدیک شود، موجب حذف تقاضای کاذب خواهد شد.

نیاز اصلی بازار خودرو ایران چقدر است؟

برآورد ما از نیاز بازار خودرو کشور عددی بالغ‌بر یک‌میلیون و 600 هزار تا 2میلیون دستگاه را نشان می‌دهد. درحال‌حاضر تیراژ تولید داخلی قادر به پوشش حداکثر 50درصدی بازار است بنابراین باید تدابیر ویژه‌ای در این زمینه اندیشیده شود. منطقی کردن شرایط تولید، مطالبه افزایش تیراژ از تولیدکنندگان و واردات براساس ماده 4 مصوبه ساماندهی صنعت خودرو می‌توانند از راهکارهای دررابطه‌با خروج دولت از صنعت خودرو بحث بسیاری مطرح شده است. این مساله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
پاسخگویی به نیاز بازار باشند. ماده 4 مصوبه ساماندهی صنعت خودرو مبنی‌بر واردات خودرو با استفاده از ارزهای مشخص؛ مجوزی برای دولت در راستای تنظیم بازار است که به منزله مشوقی برای صادرات قطعات و خدمات محسوب می‌شود و ظرفیت‌های آن نیز در کشور وجود دارد.

اکنون بخشی از سهام خودروسازان در بورس و بخشی دیگر نیز متعلق‌به بخش‌های مختلف است که باید براساس مقررات بخش خصوصی و قانون تجارت اداره شوند. رقابت بر ارتقای کیفیت، افزایش تیراژ و قیمت موثر خواهد بود. ارتقای کیفیت خودروهای داخلی و خارجی یکی از اهداف اصلی برقراری رقابت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =