خودرو تجاری

براساس تازه‌ترین آمارهای منتشرشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجاری، تولید خودروهای تجاری در برخی سگمنت‌ها با رشد و در برخی دیگر با افت همراه بوده‌ است. بیشترین رشد تولید در میان تجاری‌ها مربوط به ون‌ها بوده، این در حالی است که اتوبوس‌ها بیشترین افت تولید را به خود اختصاص دادند.

به گزارش «اخبار خودرو»،در گیرودار تلاش‌ها برای تامین نیاز بازار خودروهای تجاری کشور از طریق واردات کارکرده‌ها و مدل‌های صفر کیلومتر اما همچنان تجاری‌سازان کشور با تولید محصولات و عرضه آن‌ها به کشور با مشکلاتی همراه هستند. براساس تازه‌ترین آمارهای منتشرشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجاری، تولید خودروهای تجاری در برخی سگمنت‌ها با رشد و در برخی دیگر با افت همراه بوده‌ است. بیشترین رشد تولید در میان تجاری‌ها مربوط به ون‌ها بوده، این در حالی است که اتوبوس‌ها بیشترین افت تولید را به خود اختصاص دادند. هرچند این کاهش تولید در خودروهای سواری نیز دیده می‌شود اما نیاز مبرم ناوگان کشور به خودروهای تجاری باعث شده است توقع از این بخش بیش از سایر تولیدکنندگان باشد.

افت یک‌درصدی در تولید وانت

تولید وانت‌ها به‌عنوان سبک‌ترین خودروهای تجاری باری طی سال گذشته با افت یک درصدی در میان تجاری‌سازان کشور همراه بوده، این در حالی است که به‌نظر می‌رسد متقاضیان این سگمنت، بیش‌از همیشه به یک مدل برای جایگزینی با محصولات قدیمی موجود در بازار نیاز دارند؛ آن هم در شرایطی که مدل‌های خارجی و مونتاژی با قیمت‌های سرسام‌آور در بازار عرضه می‌شوند و قدرت خرید متقاضیان این خودروها را کاهش می‌دهند. در سال گذشته خودروسازان موفق به تولید 79هزار و 751دستگاه انواع وانت شدند. سهم ایران‌خودرو از تولید دراین بخش به 672 دستگاه رسید که افت 76.8درصدی در مقایسه با آمار 99 را نشان می‌دهد. خودروسازی سایپا نیز در سال گذشته 60هزار و 328 دستگاه وانت تولید کرده که کاهش 4.1درصدی را در مقایسه با تولید سال پیش از آن شامل می‌شود.

تولید تجاری‌های سنگین و نیمه‌سنگین

بیشترین نیاز کشور در زمینه خودروهای تجاری باتوجه به فرسودگی بیش از حد ناوگان، مربوط به باری‌های سنگین و نیمه‌سنگین است؛ خودروهایی که در سال گذشته تولید آن‌ها با رشد 112درصدی همراه بوده است. تجاری‌سازان کشور در این یک‌سال موفق شدند در مجموع 12 هزار و 382دستگاه از انواع کامیون، کشنده و کامیونت را تولید کنند. ایران‌خودرو از تولید این خودروها سهمی معادل 5 هزار و 357 دستگاه را به خود اختصاص داده که در مقایسه با آمارهای سال 1399، رشد 85 درصدی را نشان می‌دهد. خودروسازی سایپا نیز درمجموع با رشد 117.5 درصدی درمقایسه با سال پیش از آن، یک هزار و 92 دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده را تولید کرده است. گرچه این بخش بیشترین افزایش تولید خودرو را به خود اختصاص داده است اما هنوز تولید داخل پاسخگوی نیاز بازار و ناوگان کشور نیست و همچنان نوسازی ناوگان با کندی انجام می‌شود.

حرکت خلاف جهت تولید اتوبوس‌ها و میدل‌باس‌
خودروهای مسافری سنگین اما برخلاف سایر تجاری‌ها در سال گذشته با اقبال کمتری مواجه بودند. با آن‌که نیاز به این خودروها در کشور، کم از تجاری‌های باری ندارد اما تولید آن‌ها باز هم با کاهش مواجه شد و خودروسازان تنها 674 دستگاه اتوبوس تولید کردند. این رقم در مقایسه با سال پیش از آن کاهش 28.8 درصدی را نشان می‌دهد. برخلاف آن اما تولید مینی‌بوس و میدل‌باس در کشور با رشد 35.4 درصدی همراه شده است و خودروسازان در مجموع یک هزار و 74 دستگاه از این محصولات را به تولید رسانده‌اند. ایران خودرو در این بخش موفق به تولید 617 دستگاه انواع مینی بوس، میدل‌باس و اتوبوس شد که نسبت به تولیدات سال پیش از آن رشد 115.7درصدی را نشان می‌دهد.

بیشترین رشد تولید در اختیار ون‌ها
ون‌ها اما به عنوان تجاری‌های سبک سواری بیشترین میزان رشد تولید را در یک سال گذشته به خود اختصاص دادند. در مجموع تمام خودروسازان یک‌هزار و 168 دستگاه از انواع این خودروها را تولید کردند که در مقایسه با آمار سال 1399 رشد 354.5 درصدی را نشان می‌دهد. ایران خودرو نیز در این زمینه رشد 299 درصدی را به ثبت رسانده و موفق شده است در مجموع 383 دستگاه ون را برای بازار داخلی تولید کند. رقیب این خودروسازی یعنی سایپا نیز در زمینه تولید ون‌ها رشد 356 درصدی را به ثبت رسانده است و در یک سال گذشته 356 دستگاه ون را تولید و روانه بازار کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =