تجاری‌های سبک

ارزش بازار جهانی خودروهای تجاری سبک در سال 2020 به 463 میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 این رقم به 786.5 میلیارد دلار برسد و رشد مرکب سالانه این بخش رقم 5.7 درصد را به ثبت برساند.

به گزارش «اخبار خودرو»،ارزش بازار جهانی خودروهای تجاری سبک در سال 2020 به 463 میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 این رقم به 786.5 میلیارد دلار برسد و رشد مرکب سالانه این بخش رقم 5.7 درصد را به ثبت برساند. شیوع بیماری کووید-19 در سال 2020 منجر به لغو پروازها، ممنوعیت سفر و قرنطینه شد و درپی آن زنجیره تامین را مختل و فعالیت‌های لجستیکی را در سراسر جهان متوقف کرد. در نتیجه شیوع ویروس کرونا، کشورها چاره‌ای جز توقف موقت فعالیت‌های تجاری خود با یکدیگر نداشتند که این امر بر عرضه کالا تاثیر منفی گذاشت و درنتیجه باعث اختلال در زنجیره تامین شد. علاوه‌بر این تقریبا تمام فروشگاه‌های خرده‌فروشی اقلام غیرضروری ازجمله پوشاک، لوازم الکترونیکی، لوازم جانبی در سراسر جهان تعطیل شدند. همین موضوع به‌طور مستقیم بر تقاضای خودروهای سبک تجاری تاثیر گذاشت و باعث شد این صنعت با تغییراتی در سال‌های اخیر مواجه شود. این درحالی است که انتظار می‌رود فاکتورهای دیگری مانند قوانین مربوط به کاهش آلایندگی وانتشار کربن، آینده این خودروها و بازار آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و رفته‌رفته گرایش به برخی مدل‌ها کم و اقبال به سمت مدل‌های الکتریکی افزایش یابد.

فرازونشیب در بازار تجاری‌های سبک تا 2030
عواملی مانند توسعه خودروسازی، افزایش فعالیت‌های صنعتی و توسعه صنعت تجارت الکترونیک، رشد بازار خودروهای تجاری سبک را در سراسر جهان تسریع می‌کند. با این‌حال، اجرای قوانین مربوط به انتشار آلایندگی و کربن و در دسترس بودن وسایل نقلیه جایگزین عواملی هستند که انتظار می‌رود رشد بازار را در دوره پیش‌بینی تحت تاثیر قرار دهد.
در مقابل انتظار می‌رود عواملی مانند افزایش ابتکارات دولت برای ترویج حمل‌ونقل الکترونیکی و افزایش تقاضا برای کامیون‌های برقی از بخش لجستیک تاثیر مثبتی بر بازار جهانی در طول دوره پیش‌بینی داشته باشد.

توسعه بازار تجاری‌های سبک با ارتقای فناوری

از نظر منطقه، این بازار در سراسر آمریکای‌شمالی، اروپا، آسیا-اقیانوسیه و LAMEA تجزیه و تحلیل می‌شود. بازیگران کلیدی و فعال در بازار جهانی خودروهای تجاری سبک عبارتند از فوردموتورز، گروه گاز، جنرال‌موتورز، هونداموتورز، شرکت هیوندای، ایسوزوموتورز، رنو، تویوتا، تاتاموتورز و آشوک‌لیلاند. انتظار می‌رود فعالان کلیدی، خط تولید خودروهای تجاری سبک موجود خود را ارتقا داده و فرصت‌های سودآوری را برای بازار فراهم کنند.
به‌عنوان‌مثال، در فوریه 2021 نیسان از آخرین ارتقای خط تولید خودروهای تجاری سبک خود با تولید NV300 Combi رونمایی کرد که تجهیزات ایمنی و موتورهای بهبودیافته برای ارائه عملکرد بهتر را به همراه داشت. از این‌رو چنین پیشرفت‌ها و ارتقای فناوری در صنعت خودرو، رشد بازار جهانی خودروهای تجاری سبک را در طول دوره پیش‌بینی تکمیل می‌کند.
صنعت خودرو در سال‌های اخیر به‌دلیل پیشرفت فناوری و معرفی خودروهایی با فناوری مصرف سوخت کارآمد، رشد چشمگیری را به ثبت رسانده است. شرکت‌های متعددی مانند آشوک‌لیلاند و تاتاموتورز در حال توسعه و معرفی خودروهای تجاری پیشرفته خود به بازارهای مختلف در سراسر جهان بوده‌اند که رشد بازار جهانی را تکمیل کرده است. به‌عنوان‌مثال در سپتامبر 2020، آشوک‌لیلاند قصد داشت طیف جدیدی از وسایل نقلیه‌تجاری سبک را معرفی و از طریق آن تجارت خود را از رکودهای آینده دور کند.

گرایش به استفاده از خودروهای سبک در تجارت

تجارت الکترونیک موضوع دیگری است که در آینده نجات‌بخش این صنعت خواهد بود. این تجارت به خریدوفروش کالا با استفاده از اینترنت اشاره دارد. بنابراین صنعت حمل‌ونقل به جای ارتباط با خرده‌فروشان به طور مستقیم با مصرف‌کنندگان در ارتباط است.
این شرکت‌ها ناوگان بزرگ‌تری از وسایل نقلیه تجاری سبک دارند زیرا این خودروها در مقایسه با خودروهای تجاری سنگین هنگام رفت‌وآمد در شهر، مصرف سوخت کمتری دارند. علاوه‌بر این باتوجه به مزایای بیشماری که تولیدکنندگان خودروهای مختلف برای حمل‌ونقل بار ارائه می‌کنند، استفاده از وسایل‌نقلیه تجاری سبک کارآمد در صنعت تجارت الکترونیک با سرعت قابل‌توجهی درحال افزایش است و در نتیجه باعث رشد بازار خودروهای تجاری سبک می‌شود.

کاهش تقاضای تجاری‌های سبک

افزایش ردپای کربن، دولت‌ها را در سراسر جهان مجبور کرده است قوانین انتشار آلایندگی را اجرا کنند در نتیجه تاثیر منفی بر رشد خودروهای تجاری سبک مبتنی سوخت‌های فسیلی ایجاد می‌کند. در اتحادیه اروپا اهداف انتشار کربن در سال 2018؛ 175 گرم به ازای هر کیلومتر تعیین شد. در آوریل 2019، اتحادیه اروپا استانداردهای انتشار سخت‌تری را بر خودروها اعمال کرد که در ژانویه 2020 به اجرا درآمدند.
طبق استانداردهای جدید، میانگین هدف انتشار کربن به ازای هر کیلومتر 147 گرم بود. این رقم باید تا سال 2030 کاهش 31 درصدی را به ثبت برساند. این مقررات سختگیرانه به‌طور کلی روی تولید خودروهای تجاری سبک رد سراسر جهان تاثیر گذاشته است. دولت‌ها در سراسر جهان به تولیدکنندگان خودرو فشار می‌آورند تا انتشار کربین ناشی‌از احتراق سوخت دیزل را کاهش دهند و به نوبه خود با انتشار گازهای گلخانه‌ای مقابله کنند و آنها را به سرمایه گذاری در توسعه وسایل نقلیه‌الکتریکی تشویق می‌کنند.

تلاش دولت‌ها برای گسترش استفاده از تجاری‌ها

دولت‌ها مشوق‌ها و طرح‌هایی برای تولید خودروهای برقی باتری‌دار ارائه می‌کنند که به نوبه خود پیش‌بینی می‌شود رشد بازار تجاری‌های سبک الکتریکی را افزایش دهند. علاوه‌بر این دولت‌ها در سراسر جهان با درنظر گرفتن اعتبارات مالیاتی و مشوق‌ها، از خرید وسایل نقلیه‌الکتریکی حمایت می‌کنند. علاوه‌بر این، در کشورهای معدودی خودروهای الکتریکی از پرداخت مالیات و عوارض بزرگراهی معاف هستند. به‌عنوان‌مثال، برای پذیرش سریع‌تر وسایل نقلیه الکتریکی، دولت هند در نظر دارد مالیات کالا و خدمات بر وسایل نقلیه الکتریکی را از 12 به 5درصد کاهش دهد. علاوه‌بر این حدود 2101.5 دلار معافیت مالیاتی برای وام گرفته‌شده برای خرید وسایل نقلیه الکترونیکی داده می‌شود. همچنین کره‌جنوبی اعلام کرده است 900میلیون‌دلار معافیت مالیاتی و یارانه برای توسعه و خرید خودروهای الکتریکی و سلول سوختی ارائه خواهد کرد. بنابراین، افزایش حمایت دولت از توسعه و خرید وسایل‌نقلیه الکتریکی، از نظر اعتبارات مالیاتی، یارانه‌ها و مشوق‌ها، یکی از عوامل اصلی افزایش تقاضا برای خودروهای تجاری سبک با پیشرانه الکتریکی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =