کیا سورنتو

برند کیا هیچ‌ وجه اشتراکی با ب‌ام‌و نداشته و هرگز از نظر فنی رقیب مستقیمی برای همدیگر نبوده‌اند. کیا به‌عنوان یک برند معمولی همواره خودروهایی با محدوده قیمت اقتصادی یا متوسط تولید کرده و در کمتر مواردی شاهد عرضه خودروهای گران‌قیمت از سوی این برند کره‌ای بوده‌ایم.

به گزارش «اخبار خودرو»،برند کیا هیچ‌ وجه اشتراکی با ب‌ام‌و نداشته و هرگز از نظر فنی رقیب مستقیمی برای همدیگر نبوده‌اند. کیا به‌عنوان یک برند معمولی همواره خودروهایی با محدوده قیمت اقتصادی یا متوسط تولید کرده و در کمتر مواردی شاهد عرضه خودروهای گران‌قیمت از سوی این برند کره‌ای بوده‌ایم. با این‌که کیا گاهی با عرضه برخی مدل‌های اسپرت یا پرمیوم همچون کیا استینگر شانس خود را در برابر بزرگان این سگمنت و محدوده قیمتی می‌آزماید، اما درکل باید آن را یک برند خودرویی معمولی دانست. این درحالی است که ب‌ام‌و طبق استانداردهای جهانی یک برند پرمیوم بوده که محصولات لاکچری نیز عرضه می‌کند. این خودروساز اصیل آلمانی معمولا به‌تولید خودروهای پرمیوم، لوکس و اسپرت می‌پردازد و از نظر محدوده‌قیمتی برند گران‌قیمتی به‌حساب می‌آید. بی‌شک یافتن کلاس خودرویی در این دو برند که بتوان محصولات آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد، کار دشواری است. اما اگر این روزها در ایران بودجه‌ای حدود دو تا سه‌میلیارد تومان برای خرید یک کراس‌اوور کنار گذاشته باشید، دو گزینه‌ای که باید از میان آن خودرو مورد نظرتان را انتخاب کنید، کیا سورنتو مدل 2017 و ب‌ام‌و X3 xDrive28i مدل 2014 است. این یکی از معدود دفعاتی است که می‌توان یک محصول از کیا را با یکی از خودروهای ب‌ام‌و مقایسه کرد. تنها دلیلی که سبب شده است این مقایسه شکل بگیرد محدوده قیمتی مشترکی است که این دو خودرو هم‌اکنون در آن قرار دارند. بنابراین قیمت مشترک تنها وجه اشتراک منطقی است که می‌توان میان این دو خودرو یافت. درادامه ضمن معرفی سورنتو و X3 مورد نظر، قصد داریم این دو کراس‌اوور از دو دنیای کاملا متفاوت را با هم مقایسه کنیم.

متولدین قرن 21
ب‌ام‌و پس از موفقیت X5 به‌عنوان نخستین شاسی‌بلند این برند که اواخر دهه 1990 میلادی تولید شد، یک شاسی‌بلند کوچک‌تر ساخت تا به‌تنوع بیشتری در دنیای شاسی‌بلندها و کراس‌اوورها دست پیدا کند و درنتیجه طیف گسترده‌تری از مشتریان را مجذوب خود کند. بنابراین در سال 2003 دومین محصول بلندقامت این کمپانی به‌عنوان یک شاسی‌بلند شهری کامپکت پریمیوم و با نام X3 به‌بازارهای جهانی عرضه شد. در سال 2010 شاهد معرفی نسل دوم X3 بودیم و از سال 2015 به‌بعد نسخه فیس‌لیفت‌شده X3 به‌بازار عرضه شد. مدل مورد نظر ما در این بررسی نسخه قبل از فیس‌لیفت نسل دوم است و پس از آن در سال 2017 شاهد معرفی نسل سوم X3 بودیم که به‌عنوان محصول 2018 پا به‌خیابان‌ها گذاشت و درحال حاضر فیس‌لیفت آن در بازار جهانی حضور دارد. دو نسل اول X3 در ایران موجود بوده؛ اما نسل سوم فعلا نتوانسته راه پدران خود را در بازار کشور ادامه دهد. هرچند تعداد انگشت‌شماری از آن با پلاک‌های خاصی همچون دیپلمات درکشور حضور دارند، اما هنوز همانند دیگر خودروهای خارجی فرصت حضور رسمی در بازار ایران را به‌دست نیاورده است. همچون X3، کیا سورنتو نیز یکی از شناخته‌شده‌ترین خودروهای وارداتی کشور بوده که تمام نسل‌های آن پیش از بسته شدن واردات خودرو در سال 2018، در بازار عرضه شده است. البته این خودرو همواره زیر سایه خواهر ناتنی خود یعنی هیوندای سانتافه قرار داشت و هیچگاه نتوانست به‌میزان محبوبیت سانتافه از نظر فروش دست پیدا کند. اما به‌هرحال همیشه پای ثابت بازار خودرویی کشور بوده است. این شاسی‌بلند متوسط کره‌ای برای نخستین‌بار درسال 2002 توسط کمپانی کیاموتورز معرفی و وارد خط‌تولید شد. حدود چهار سال پس از معرفی سورنتو شاهد ورود آن به‌بازار ایران بودیم و از سال 2009 نسل دوم سورنتو روی کار آمد و تا سال 2014 به‌مدت پنج سال تولید شد. کیاموتورز نسل سوم سورنتو را درهمان سال 2014 معرفی کرد؛ نسلی که با چهره‌ای کاملا متفاوت تحولی در نسل‌های این خودرو ایجاد کرد و چهره‌ای جدید به‌سورنتو بخشید. نسل سوم سورنتو درسال 2020 جای خود را به‌نسل فعلی یا همان نسل چهارم داد که تولید آن تا به‌امروز ادامه دارد.

مقایسه کیا سورنتو با ب‌ام‌و X3 کارکرده در محدوده 2 میلیارد و 500 میلیون‌تومان

ب‌ام‌و X3 زیبا، کیا سورنتو جذاب
شاید بتوان طراحی دو نسل اول کیا سورنتو را کاملا معمولی ارزیابی کرد؛ اما نسل سوم آن واقعا یک خودرو زیباست. در نسل سوم کیا سورنتو شاهد یک جهش قابل توجه از نظر طراحی بودیم و سورنتو سوم درحال حاضر بیشتر شبیه به‌خودروهای آمریکایی بوده و طراحان کمپانی کیا موتورز از اِلِمان‌های آمریکایی در طراحی آن استفاده کرده‌اند. چراغ‌های بزرگ و کشیده در نمای جلو و عقب خودرو ظاهری با ابهت به‌سورنتو بخشیده است. البته نمی‌توان نقش مهم جلوپنجره بزرگ و معروف کیا در ابهت بخشیدن به‌ظاهر سورنتو را نادیده گرفت. این جلوپنجره که به Tiger Nose یا همان بینی ببر معروف است، اثر هنری طراح معروف آئودی یعنی پیتر شرایر بوده که اکنون درنسل جدید سورنتو شاهد افزایش حجم آن هستیم تا بتوان آن را یک جلوپنجره بزرگ نامید. درسال 2015 این کره‌ای جذاب عنوان iF Design Award یا همان جایزه بهترین طراحی آلمان را در بخش تولید دریافت کرد. با این‌که هشت سال از طراحی سورنتو مورد نظر می‌گذرد، اما همچنان یکی از زیباترین و جذاب‌ترین کراس‌اوورهای موجود در بازار ایران به‌حساب می‌آید. در آن سوی میدان، با وجود این‌که شاهد طراحی 2010 بر چهره X3 مورد نظر هستیم، اما به‌دلیل طراحی پویا همچنان بعد از گذشت 12 سال می‌تواند جزو خودروهای زیبا درخیابان باشد. به‌عبارت دیگر باید گفت X3 مورد نظر نیز مانند بسیاری از خودروهای اروپایی و به‌خصوص آلمانی از طراحی بسیار حرفه‌ای و سطح بالایی بهره می‌برد که اگرچه شاید با گذشت زمان جذابیت‌ روزهای نخست را از دست بدهد، اما از زیبایی‌اش کاسته نمی‌شود. هرچند نسخه فیس‌لیفت‌شده X3 مورد نظر هم در ایران عرضه شده، اما باز هم می‌توان چهره نسخه مورد نظر یا همان نسخه پیش از فیس‌لیفت آن را در نوع خود زیبا دانست. جالب است بدانید دربخش طراحی کابین هیچ تغییر بصری خاصی در زمان فیس‌لیفت X3 رخ نداده و این یعنی شما اگر X3 مدل 2017 را نیز از بازار خریداری کنید، شاهد همین طراحی کابین خواهید بود. اما سورنتو دربخش کابین هم دارای طراحی قابل قبولی بوده که هنوز قدیمی نشده است. اما اصلی‌ترین برگ برنده سورنتو نسبت به X3 را باید کابین بزرگ و هفت‌نفره آن دانست که از سه‌ردیف صندلی برای سرنشینان سود می‌برد و این درحالی است که X3 یک کراس‌اوور پنج‌نفره با دو ردیف صندلی است.

امکانات در سطح مطلوب
اگر به‌کاتالوگ X3 مورد نظر در کشور سری بزنید، با آپشن‌هایی همچون ورود به‌کابین بدون کلید و استارت دکمه‌ای، فرمان حساس به‌سرعت با قابلیت تنظیم ارتفاع، تهویه‌هوای اتوماتیک دوگانه، صفحه‌نمایشگر مجهز به 9 بلندگو، صندلی‌های برقی جلو و مجهز به‌سیستم گرمکن، آینه‌های جانبی برقی مجهز به‌گرمکن، سانروف، کروزکنترل، سنسور باران، دوربین عقب و ... مواجه خواهید شد. این‌ها امکاناتی هستند که هشت سال پیش X3 با آن‌ها در بازار ایران عرضه شده است. برخی از این امکانات هنوز هم یک آپشن گران‌قیمت و کمیاب به‌حساب می‌آید، اما X3 نزدیک به‌یک دهه پیش به‌همه آن‌ها مجهز بوده است. در مقابل اگر وارد کابین کیا سورنتو شوید، با امکاناتی همچون چرخش نور چراغ‌های جلو مطابق با فرمان، سیستم حافظه برای صندلی‌های جلو، سقف پانوراما، گرمکن برای غربیلک‌فرمان و صندلی‌های ردیف اول و دوم، سیستم تهویه هوای دوگانه درون کابین و ... مواجه خواهید شد. یکی از مهم‌ترین آپشن‌های سورنتو سیستم تعلیق با قابلیت ثابت نگه داشتن ارتفاع خودرو هنگام حمل بار است که به‌لطف آن هرچقدر بار تا حد مجاز درون آن قرار بگیرد، ارتفاع خودرو به‌صورت اتوماتیک بالا می‌آید تا به‌حالت عادی و استاندارد خود برسد.
همین یک آپشن نشان می‌دهد که کیا درخودروهای معمولی خود از امکاناتی استفاده می‌کند که بیشتر در خودروهای پرمیوم رایج است. درحالت کلی اگر بخواهیم درخصوص امکانات این دو خودرو صحبت کنیم، باید گفت هرکدام از آن‌ها با توجه به‌کلاس خودرویی که در آن قرار می‌گیرد و همچنین با توجه به‌سن و سالی که دارند از سطح مطلوبی از امکانات برخوردار هستند. بی‌شک تصمیم‌گیری تنها با در نظر گرفتن میزان امکانات اقدامی نادرست است و باید دیگر بخش‌های یک خودرو را نیز در زمان انتخاب و تصمیم‌گیری در نظر گرفت.

برتری مطلق ب‌ام‌و
شاید کره‌ای‌ها با بهره‌گیری از امکانات رفاهی زیاد، طراحی جذاب و فریبنده، قیمت‌های پایین و ... بتوانند توجه مشتریان را به‌خود جلب کنند و درمواردی حتی نسبت به‌برندهای پرمیوم آلمانی برتری داشته باشند، اما رقابت در بخش فنی با آلمانی‌های کارکشته کار آسانی نیست. با این‌که در این نوشتار با دو کراس‌اوور چهارچرخ‌محرک چهار سیلندر بنزینی طرف هستیم، اما ب‌ام‌و با بهره‌گیری از توربوشارژر درساخت موتور خود توانسته درتمام اعداد و ارقام برتری قابل توجهی نسبت به‌سورنتویی داشته باشد که 0.4 لیتر حجم موتور بیشتر دارد.
به‌هرحال برنده اصلی و قاطع بخش فنی بی‌شک ب‌ام‌و X3 xDrive28i است. البته شاید بگویید سورنتو خودرو بزرگ‌تری است؛ اما موتور ضعیفی که زیر کاپوت آن قرار گرفته هماهنگی ایده‌آلی با وزن بالا و ابعاد بزرگ خودرو ندارد و نمی‌تواند به‌خوبی آن را از جهات مختلف ساپورت کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

آخرین اخبار