ابتدا باید گفت کمپانی پژو هیچ ارتباطی با کمپانی ب‌ام‌و ندارد. پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ پژو 2008 درحقیقت نسل توسعه‌یافته پیشرانه تی‌یو 5 است.

خودرو پژو 2008 دارم و آیا صحت دارد موتور این خودرو متعلق به‌کمپانی ب‌ام‌و است؟ همچنین چندی پیش یکی از پیج‌های اینستاگرامی مطلبی منتشر کرده بود که می‌توان از روغن‌موتور 0W40 که مناسب پیشرانه ب‌ام‌و است در پژو 2008 نیز استفاده کرد. آیا این موضوع صحت دارد؟

به گزارش «اخبار خودرو»،ابتدا باید گفت کمپانی پژو هیچ ارتباطی با کمپانی ب‌ام‌و ندارد. پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ پژو 2008 درحقیقت نسل توسعه‌یافته پیشرانه تی‌یو 5 است. بنابراین پیشرانه 1.6 لیتری پژو ارتباطی با پیشرانه محصولات ب‌ام‌و ندارد. اگرچه کمپانی ب‌ام‌و نیز خود از پیشرانه 1.6 لیتری استفاده می‌کند، اما هیچ شباهتی به‌پیشرانه پژو 2008 ندارد. این نکته را در نظر داشته باشید که هم‌زمان با طراحی و تولید هر پیشرانه‌ای، خودروساز مربوطه سیالات مهم برای نگهداری از آن را پیشنهاد می‌دهد و با توجه به‌این‌که روغن‌موتور یکی از مهم‌ترین سیالات در خودرو به‌شمار می‌رود، همچنین بخش اصلی روانکاری و کاهش اصطکاک و درنتیجه استهلاک موتور را برعهده دارد. بنابراین باید از روغن‌موتور مناسب و پیشنهادی کمپانی خودروساز استفاده شود. به‌عبارت دیگر اگر کمپانی خودروساز بر استفاده از روغن‌موتورهای 10W40 توصیه دارد، اگر از روغن‌موتور با ویسکوزیته پایین‌تر 5W30 استفاده شود، روانکاری موتور با اشکال مواجه می‌شود. باتوجه به‌این‌که پیشرانه پژو 2008 چهارسیلندر 1.6 لیتری توربوشارژ موسوم به THP است و نسل جدید پیشرانه محبوب این خودروساز TU5 نام دارد، بنابراین باتوجه به‌گپ موجود میان قطعات دوار و همچنین مجهز بودن پیشرانه به‌توربوشارژ، روغن‌موتور با ویسکوزیته پایین برای آن توصیه شده است. به‌عبارت دیگر کمپانی پژو برای 2008 نسل اول روغن‌موتور با ویسکوزیته 5W30 توتال QUARTZ INEO HTC و ویسکوزیته 5W40 توتال QUARTZ 9000 را پیشنهاد کرده است. این دو نوع روغن‌موتور برای استفاده در پژو 2008 مناسب است و میزان اصطکاک میان قطعات را به‌کمترین سطح خود می‌رساند. اما توجه داشته باشید که روغن‌موتور 0W40 ب‌ام‌و با ساختار فول‌سنتتیک، توانایی روانکاری میان قطعات را نخواهد داشت. در این حالت موتور خودرو شما فاصله میان بادامک و سوپاپ‌ها را نمی‌تواند به‌اصطلاح پر کند و همین امر منجر به‌خرابی در بخش سرسیلندر نیز می‌شود. همچنین این نکته را نباید فراموش کرد که برای این موتور 1.6 لیتری توربوشارژ 2008 از سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ VVT استفاده شده که در زمان استفاده از روغن‌موتور نامناسب، شیرهای برقی و هیدرولیکی این سیستم با اشکال مواجه شده و همین امر منجر به‌خرابی این سیستم زمان‌بندی متغیر می‌شود. بنابراین برای کاهش استهلاک موتور و نگهداری صحیح از آن، از روغن‌موتور پیشنهادی کمپانی سازنده استفاده کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =