ب‌ام‌و

دوماگوج دوکیچ، مدیر اتاق طراحی ب‌ام‌و مدعی است نسل جدید سری هفت برای قشر ۳۳ درصدی از مشتریان این کمپانی طراحی شده که به‌دنبال طرحی متضاد آنچه رایج است هستند که حتی می‌تواند تا حدی نامعقول باشد.

به گزارش «اخبار خودرو»،دوماگوج دوکیچ، مدیر اتاق طراحی ب‌ام‌و مدعی است نسل جدید سری هفت برای قشر ۳۳ درصدی از مشتریان این کمپانی طراحی شده که به‌دنبال طرحی متضاد آنچه رایج است هستند که حتی می‌تواند تا حدی نامعقول باشد. درسال‌های اخیر ما تلاش کرده‌ایم هر زمان ب‌ام‌و محصول جدیدی را عرضه کرده، درمورد آن محتاطانه نظر بدهیم. چراکه اگر به‌نظر کاربران در فضای مجازی نگاه کنیم، پر سر و صداترین آن‌ها همیشه کسانی هستند که از جلوپنجره بزرگ محصولات جدید ب‌ام‌و انتقاد می‌کنند. اما درحال حاضر بحث پیرامون چراغ‌های جلو تقسیم‌شده نیز داغ شده است؛ طرحی که سال گذشته نخستین‌بار درکانسپت XM به‌نمایش درآمد. حالا فیس‌لیفت ایکس ۷ و سری هفت جدید مجهز به‌چنین هدلایت‌هایی شده‌اند و قرار است مدل MX نیز چنین طرحی داشته باشد. مدیر طراحی این برند یعنی دوماگوج دوکیچ (Domagoj Dukec) درمصاحبه‌ای که با مجله «Car» داشته توضیح داد که چرا این رویکرد رادیکال را در پیش گرفته است. وی ادامه داد: «درگذشته، سری 4 تنها یک سری 3 اسپرت بود؛ اما مشتریان این خودرو متفاوت هستند؛ آن‌ها خودرو غیرمنطقی‌تری می‌خواهند و حاضرند برای ابراز این احساس هزینه بیشتری بپردازند.» جالب اینجاست که آدرین ون هویدونک ( Adrian van Hooydonk) ریاست بخش طراحی ب‌ام‌و نیز این مساله را تایید می‌کند. آدرین گفت: «من فکر می‌کنم مفهوم زیبایی می‌تواند بین دیگران متفاوت باشد و این موضوع به‌خواست مشتری برمی‌گردد و اگر یکی به‌دنبال یک خودرو زیبا و جاودانه باشد، ما قطعا آن را طراحی خواهیم کرد. اما مشتریانی نیز وجود دارند که به‌دنبال چیزی مانند X6 هستند که مطمئنا طراحی آن متضاد با سایر مدل‌هاست؛ طرح‌هایی که یا از آن متنفرید یا آن را دوست دارید. واضح است که نمی‌توانید یک راه‌حل جامع پیدا کنید.» خوب یا بد، اعداد دروغ نمی‌گویند. ب‌ام‌و با فروش دومیلیون و 213 هزار و 795 دستگاه خودرو درسال 2021 بهترین سال خود را سپری کرد. این درحالی است که این خودروساز در این سال با مشکلاتی همچون کمبود ریزتراشه به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا نیز مواجه بود. اما برای بررسی تمام ابعاد این موضوع به‌سراغ طراحی نسل‌های گذشته سری 7 می‌رویم.

اتاق E23 سال‌های‌ ‍‍۱۹۷۷ تا ‍۱۹۸۶
نسل اول سری 7 از دیدگاه امروزی کاملا کوچک به‌نظر می‌رسد. با جلوپنجره کوسه‌ای و تمام‌کروم، امروز کاملا یک مدل کلاسیک به‌حساب می‌آید که هنوز هم نسبتا مقرون‌به‌صرفه است. ب‌ام‌و می‌گوید: «با خطوط کشیده بدنه، کابین راننده‌محور، موتورهای قدرتمند و فناوری پیشرفته شاسی، سری 7 از همان ابتدا به‌ادعای خود به‌عنوان یک سدان لوکس اسپرت عمل کرده بود. نوآوری‌های کابین خودرو شامل نخستین سرعت‌سنج الکترونیکی، فرمان برقی حساس به‌سرعت و آینه‌های بیرونی قابل تنظیم با فرامین برقی بود. درسال 1980 نخستین رایانه داخل کابین جهان با نمایشگر دمای بیرون به‌این محصول اضافه شد.

اتاق E32 سال‌های‌ ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۴
ب‌ام‌و در ابتدا قصد داشت سری 7 دوم را به‌عنوان یک سدان آیرودینامیک پیچیده و بسیار شیک ارائه کند، اما دکتر ولفگانگ رایتزل که بعدها رئیس توسعه محصول شد، توانست این پروژه را در آخرین لحظه به‌نفع یک شکل بسیار محافظه‌کارانه‌تر متوقف کند. هدف او از قرار دادن پیشرانه V12 در ابتدا باعث شگفتی غیرقابل باوری در شرکت شده بود و سری 7 دوم با خطوط هماهنگ، هندلینگ اسپرت و سیستم‌های کنترل شاسی نوآورانه خود، درسال 1986 ظاهر خیره‌کننده‌ای داشت.
برای بسیاری E32 تا به‌امروز زیباترین سری 7 باقی مانده است. در جلو خودرو، کلیه پهن ب‌ام‌و حضور قدرتمندی را نشان می‌داد؛ درحالی که چراغ‌های عقب L شکل به‌عنوان یک نشان جدید از ب‌ام‌و معرفی شدند. ب‌ام‌و سری 7 نیز برای نخستین‌بار درنسخه طویل عرضه شد. از جمله مهم‌ترین نوآوری‌های فنی، سیستم کنترل لغزش ASC با پدال گاز الکترونیکی و کنترل گشتاور درحالت درگ بود.

اتاق E38 سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۱
با وجود این‌که ابعاد خارجی تقریبا بدون تغییر بودند، طراحی نسل سوم با احتیاط بهبود یافته بود. برای بسیاری E38 همچنان جذاب‌ترین سری 7 است. تجهیزات آسایش و راحتی روی سیستم ناوبری دائمی نصب شده که مانیتور رنگی آن می‌تواند به‌عنوان نمایشگری برای عملکردهای دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد؛ آپشنی که انگیزه قابل توجهی را ایجاد کرد.

اتاق E65 سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸
نسلی که بیشتر به‌سری 7 بنگل (به‌خاطر طراحی آن در زمان مدیریت کریس بنگل) معروف شده بود، با طراحی کاملا تغییریافته و بسیار آوانگارد خود باعث وحشت واقعی شد.
با گذشت بیش از 20 سال از نخستین نمایش، تصور افراد تا حد زیادی تغییر کرده است؛ به‌خصوص با در نظر گرفتن بسیاری از طراحی‌های فعلی که سبب می‌شوند نگاهی نسبتا مطلوب به‌آن داشته باشیم. از نظر دینامیک رانندگی و راحتی سواری، سری 7 در آن زمان با شاسی عمدتا آلومینیومی و کمک‌های الکترونیکی لذت رانندگی تاثیرگذاری را عرضه کرده بود.

اتاق F01 سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵
نسل پنجم سری 7 بار دیگر از نظر ولخرجی به‌میزان قابل توجهی اقتصادی عمل کرد و با طراحی منطقی‌تر همچنان بسیار دلپذیر به‌نظر می‌رسید.
شاسی که کاملا توسعه ‌یافته بود و نخستین نمایش از فرمان یکپارچه فعال و سیستم‌های انحصاری کمک‌راننده در F01 سبب برجسته شدن آن شده است. باید توجه داشت که به‌این موارد، عملکردهای مبتکرانه اطلاعات-سرگرمی مانند استفاده نامحدود از اینترنت در خودرو نیز اضافه شد.

اتاق G11 سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲
ویژگی جدید سری 7 در نسل ششم پلت‌فرمی با انبوهی از پلاستیک تقویت‌شده با فیبر کربن (CFRP) بود. قرار بود آن را سبک‌تر کند؛ اما بیش از همه، واقعا سبب گران‌تر شدن خودرو شده بود.
همه‌چیز برای منتقدان طراحی ب‌ام‌و با فیس‌لیفت G11 در سال 2019 جالب شد؛ زیرا به‌درخواست صریح بازارهای آسیا و خاورمیانه، آن‌ها یک کلیه عظیم درچهره سری 7 قرار دادند که قبلا دیده نشده بود. نظرات تا حد زیادی تند و زننده بود؛ اما این تنها یک پیش‌وعده از آنچه قرار بود در سال ۲۰۲۲ با آن مواجه شویم، بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =