خطیبی مدیرعامل ایران خودرو

موضوع مهمی که طی این سال‌ها از دو خودروساز بزرگ کشور انتظار می‌رفته، بحث همکاری مشترک در طراحی و تولید خودرو است؛ استفاده از پلت‌فرم و قطعات مشترک و کاهش هزینه‌های تولید با افزایش تیراژ جزو مواردی بوده که در سال‌های اخیر از دو خودروساز بزرگ کشور درخواست شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،صنعت خودرو ایران طی سال‌های اخیر با مشکلات ریز و درشت بسیاری دست‌وپنجه نرم کرده است؛ مشکلاتی که نیازمند همکاری بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط است. اما موضوع مهمی که طی این سال‌ها از دو خودروساز بزرگ کشور انتظار می‌رفته، بحث همکاری مشترک در طراحی و تولید خودرو است؛ استفاده از پلت‌فرم و قطعات مشترک و کاهش هزینه‌های تولید با افزایش تیراژ جزو مواردی بوده که در سال‌های اخیر از دو خودروساز بزرگ کشور درخواست شد. با این‌حال این همکاری در سال‌های گذشته شکل نگرفت. اما به‌نظر می‌رسد با روی کار آمدن تیم جدید مدیریتی در گروه صنعتی ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا، تفکر مدیریتی نیز نو شده و اتحاد استراتژیکی بین این دو خودروساز بزرگ کشور ایجاد شده است. این اتحاد می‌تواند منتج به تولید محصول مشترکی شود و بازار را به سمت متحول شدن حرکت دهد؛ محصولی که ضمن برخورداری از کیفیت بالا، دارای قیمت مناسبی هم باشد و بتواند موجب تغییرات گسترده در حوزه خودرو هم بشود. بر اساس گفته مدیرعامل ایران‌خودرو، ظاهرا قرار است جوینت‌ونچری برای تولید یک خودرو اقتصادی بین دو خودروساز ایجاد شود و حتی کارخانه تولید هم انتخاب شده است. در همین زمینه با مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو به گفت‌وگو پرداختیم.

آیا اتحاد استراتژیک دو خودروساز منتهی به تولید خودرو ۶ هزار دلاری و اقتصادی خواهد شد؟
این اتحاد بر اساس خواست و عزم جدی که در دو طرف یعنی ایران‌خودرو و سایپا وجود داشت، شکل گرفته است. تا امروز چهار جلسه اختصاصی برای دستیابی به این اتحاد استراتژیک و موضوعات مورد نظر برگزار شده است. هفت بند برای شروع کار و همکاری مشترک نیز طراحی شده، این هفت بند روی کاغذ آمد و امضا هم شد. کمیته مشترکی هم در این بخش شکل گرفته است و مسئول کمیته هم مشخص شد که درحال‌حاضر موضوعات مختلفی را پیگیری می‌کند. اگر قرار است خودرو اقتصادی و درعین‌حال باکیفیت که شما هم اشاره کردید، شکل بگیرد، در جوینت‌ونچر و کار اشتراکی که بین ایران‌خودرو و سایپا صورت خواهد گرفت، این محصول اقتصادی، خروجی این اتحاد خواهد بود.

چه تصمیماتی به‌طور مشخص برای تولید محصولات اقتصادی اتخاذ شده است؟
درحال‌حاضر در بحث خودروهای اقتصادی دو خودرو مورد هدف خاص خودروسازان است؛ یکی خودرویی است که پایه آن در شرکت جتکو و با همکاری و مشارکت معاونت فناوری ریاست‌جمهوری در حال انجام است. این خودرو در مرحله طراحی قرار دارد. ساخت خودرو دیگر هم با همکاری گروه خودروسازی سایپا روی پلت‌فرم تندر90 در حال انجام است. البته تا یک ماه دیگر فضا شفاف می‌شود که کدام خودرو مدنظر خواهد بود. اما مهم این است که هم ایران‌خودرو و هم سایپا با کمک و مشارکت یکدیگر در یک کارخانه که مشخص شده است بحث اجرایی را پیگیری خواهند کرد، یعنی خودرو در این کارخانه تولید خواهد شد.

چرا این توافق که مورد انتظار همگان بوده است، در گذشته حاصل نشد؟
یکی از دلایلی که اتحاد استراتژیک دو خودروساز بزرگ را به یک اتفاق بسیار مهم در صنعت خودرو کشور تبدیل کرده، همین موضوع است. چراکه دو خودروساز سال‌ها به دنبال تحقق آن بودند، اما به هر دلیل محقق نشده است. اکنون نیز این اتحاد به‌راحتی میسر نشده ولی با اراده‌ای که در دو مجموعه وجود داشت و با نشست‌هایی که برگزار شد، توافقات ابتدایی صورت گرفت و کمیته‌ای به ریاست آقای احمد قلعه‌بانی که شناخت خوبی از صنعت خودرو دارد، شکل گرفت که خروجی‌های این کمیته اطلاع‌رسانی خواهد شد.

شما اخیرا در جمع قطعه‌سازان از تشکیل شورای هماهنگی صنعت خودرو برای رفع موانع تولید و افزایش کیفیت سخن گفتید. این شورا متشکل از چه بخش‌هایی است؟
این شورا نیز متشکل از دو خودروساز بزرگ یعنی ایران‌خودرو و سایپا، انجمن خودروسازان و دو انجمن فعال در قطعه‌سازی است. در فضای پرتنش و غبارآلود حال حاضر، آن‌چه لازم است اتحاد دو انجمن قطعه‌سازی است که خوشبختانه شکل گرفته و در شورای هماهنگی با استقبال مواجه شده است. این اتحاد و همدلی در جهت افرایش تولید باکیفیت در صنعت خودرو خواهد بود و امید است شاهد اتفاقات خوب و بی‌نظیری در این عرصه باشیم.

وضعیت در گروه صنعتی ایران‌خودرو به لحاظ عرضه و تحویل خودرو به چه صورت است؟
در گروه صنعتی ایران‌خودرو عرضه حدود ۱۴۰هزار دستگاه خودرو از ابتدای اسفندماه تا روز ششم اردیبهشت‌ماه صورت گرفته که این اقدام در چند سال گذشته ایران خودرو بی‌سابقه بوده است. همچنین در روزهای پایانی سال گذشته، تحویل بیش از 4هزار و ۲۰۰ دستگاه در یک روز به مردم را داشتیم که ۱۱۰۰ دستگاه آن به‌صورت حضوری بود. این هم اتفاق بسیار مهم و مبارکی بود که از منظر لجستیک کار مشکلی است.
چهار قول از سوی شما در ابتدای ورودتان به ایران‌خودرو مطرح شد. یکی از این وعده‌ها بحث کاهش تولید و کاهش تعداد خودروهای ناقص بوده است. ایران‌خودرو در این خصوص چه برنامه‌هایی دارد؟
این قول‌ها شامل به صفر رساندن زیان در کل گروه، افزایش کیفیت در تمام تولیدات گروه، رونمایی و عرضه هفت محصول جدید یا فیس‌لیفت و به‌روزآوری‌شده در کل گروه و نیز جمع‌آوری خودروهای کف است. ما بر عهد خود پایبندیم و امید است بتوانیم به تمامی آن‌ها عمل کنیم. در تمامی سایت‌های‌ متعلق به گروه صنعتی ایران‌خودرو، تعداد خودروهای کف به 34هزار دستگاه کاهش یافته است. از این میزان نیز حدود ۱۵هزار دستگاه تنها معطل یک قطعه دارای چیپ‌ست است که به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا در کشور صادر کننده، تامین و واردات آن به تاخیر افتاده است. کاهش میزان خودروهای کف در ۱۳ ماه گذشته بی‌نظیر بوده و کمتر از میزان تعیین‌شده توسط رئیس‌جمهور است. بنابراین توانستیم بر عهد خود پایبند باشیم.

آیا قرار است تولید خودروهای ناقص دیگر انجام نشود؟
از ابتدای خردادماه امسال، طی سه برنامه که در نظر گرفته‌ایم، تولید خودروهای ناقص برای همیشه متوقف خواهد شد. از این پس، معضلی به نام خودرو کف نخواهیم داشت. این موضوع تاثیر چشمگیری بر سودآوری مجموعه دارد. اگر در سال گذشته عبور مستقیم داشتیم و تولید خودرو ناقص صورت نمی‌گرفت، 4هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی هزینه داشتیم. همچنین کیفیت محصولات ۲۵درصد افزایش می‌یافت. به‌طور قطع باید امسال با این روش پیش برویم. ایران‌خودرو سه سال تجربه درباره این موضوع داشته؛ راهی که سخت، اما شدنی است و منافع بسیاری به همراه دارد. تولید خودرو ناقص یک نقص مدیریتی است که باید رفع شود.

در بحث عرضه محصول در گروه صنعتی ایران‌خودرو چه برنامه‌هایی وجود دارد؟
عرضه محصولات جدید و فیس‌لیفت‌شده یکی از برنامه‌های اصلی ایران‌خودرو در سال جاری خواهد بود. برنامه‌های بسیاری در این خصوص داریم و از ابتدای اردیبهشت تا پایان سال جاری، هر ماه دست‌کم یک رونمایی و معرفی محصول خواهیم داشت. افزایش تولید قطعا می‌تواند منتج به کاهش و حتی به صفر رساندن زیان ایران‌خودرو شود. امید است کل گروه تا پایان سال به سود برسد.

در بحث شعار سال و همچنین توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان چه اقداماتی انجام خواهد شد؟
برنامه‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف داریم و این اقدامات در کنار سایر مواردی است که دنبال می‌کنیم؛ مانند راه‌اندازی تکنوسنتر و توجه کاربردی به شرکت‌های دانش‌بنیان که همکاری با آن‌ها در دستور کار کل گروه است. تقویت مدیریت شرکت جتکو به‌عنوان نماد شرکت‌های دانش‌بنیان در گروه، نشانه باور به این موضوع است. شرکت تام، نیرومحرکه و ایپکو نیز لیست نیازمندی‌ها و احتیاجات ما در ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان را اعلام خواهند کرد. ضمن این‌که در نمایشگاه بین‌المللی خودرو امسال حضور خواهیم داشت و برنامه‌های مفصلی برای همکاری با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان داریم. تمامی این موارد موجب می‌شود امسال؛ سالی خوب و پررونق برای تولید باکیفیت در فضایی مملو از امید، نشاط، صداقت و شفافیت برای صنعت خودرو و جامعه باشد.

صنعت خودرو طی سال‌های اخیر به‌رغم اقداماتی که انجام داده، همچنان مورد نقد بوده و در این زمینه بحث واردات خودرو مطرح شده است. نظر شما در این خصوص چیست؟
هرگز در عمل از پیگیری برنامه‌های خوب خود کوتاه نخواهیم آمد و همان‌طور که پیش از این هم گفته‌ایم و می‌گوییم؛ مشکلی با واردات خودرو نداریم.
زیرا آن را موجب افزایش رقابت و کیفیت در محصولات خود می‌دانیم. یکی از چیزهایی که مردم را اذیت می‌کند، این است که اتفاقات مثبت و دستاوردهای صنعت دیده نمی‌شود و هنوز نمود عینی نیافته است. صنعت خودرو در همه جای دنیا به دلیل حجم گردش مالی و صنایع پیشین و پسین، مهم است، اما ما هنوز نتوانسته‌ایم خودرو را در کشور از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =