ادنوک

صنایع پالایش و پتروشیمی ریلاینس هند و شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی 2میلیارد دلاری در شهرک صنعتی تعزیز ابوظبی توافقنامه همکاری امضا کردند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،صنایع پالایش و پتروشیمی ریلاینس هند و شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی 2میلیارد دلاری در شهرک صنعتی تعزیز ابوظبی توافقنامه همکاری امضا کردند.
به گزارش فوربز، صنایع پالایش و پتروشیمی ریلاینس برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی به ارزش 2 میلیارد دلار در ابوظبی با شرکت ملی نفت ابوظبی (ADNOC) توافق‌نامه امضا کرد، البته این نخستین سرمایه‌گذاری این شرکت هندی در منطقه خاورمیانه است. ریلاینس و ادنوک با مشارکت صندوق ثروت ملی امارات‌متحده‌عربی (ADQ) یک مجتمع پتروشیمی در شهرک صنعتی تعزیز در منطقه الرویس واقع در حدود 240 کیلومتری غرب ابوظبی می‌سازند.
سلطان الجابر، وزیر صنعت و فناوری پیشرفته و مدیرعامل شرکت ادنوک در این باره گفت: «ریلاینس یک شریک راهبردی و ارزشمند است. شراکت ما در شهرک صنعتی تعزیز، نقش همکاری‌های صنعتی و انرژی دو طرف به‌عنوان ابزاری برای تقویت روابط ریشه‌دار بین امارات و هند برجسته می‌کند.»
وی افزود: «در حال توسعه این مشارکت و پیشرفت در تعزیز هستیم تا فرصت‌های بیشتری را فراهم کنیم و رشد صنعتی و تولیدی امارات‌متحده‌عربی را پیش ببریم.» ریلاینس و ادنوک در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند در طرح پتروشیمی درحال‌اجرای شهرک صنعتی تعزیز مواد شیمیایی مانند کلر قلیایی، اتیلن دی‌کلراید و پلی وینیل کلراید تولید خواهند شد.
این مجتمع پتروشیمی نخستین بخش در امارات متحده عربی خواهد بود که مجتمع صنعتی تعزیز را به‌عنوان بخشی از ابتکارها برای تولید فرآورده‌های نفتی با ارزش بالاتر به‌منظور مصرف داخلی و صادرات به آسیای جنوب‌شرقی و آفریقا توسعه می‌دهد. موکش آمبانی، مالک صنایع پالایش و پتروشیمی ریلاینس هند، در این باره گفت: «این سرمایه‌گذاری مشترک نشان‌دهنده روابط سازنده و روبه رشد هند و امارات است و سرآغازی برای اجرای طرح‌های بیشتر ا در آینده خواهد بود.»
این در حالی است که شرکت‌های اکتشاف و تولید آمریکایی با کاهش اقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو شده‌اند اما به‌نظر می‌رسد شرکت‌های نفت و گاز دولتی خاورمیانه مشکلی در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی ندارند. شرکت‌های ملی نفت خاورمیانه به محرمانه‌بودن معروف هستند و عرضه اولیه عمومی سهام شرکت آرامکوی سعودی که با تبلیغات فراوانی صورت گرفت، یک استثنا به شمار می‌رود. اما با ورود به بازارهای سرمایه خارجی به‌منظور مدرنیزه کردن و توسعه فعالیت‌ها، مورد توجه قرار گرفته‌اند.
نمی‌توان کسی را پیدا کرد که درباره عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو چیزی نشنیده باشد، اما شاید عده معدودی خبر داشته باشند که یک غول دیگر نفتی خاورمیانه‌ای در این عرصه از آرامکو جلو زده است.
شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) گوهر تاج امارات متحده عربی است. ادنوک به‌عنوان یکی از متنوع‌ترین گروه‌های انرژی و پتروشیمی روزانه حدود سه‌میلیون بشکه نفت و ۱۰.۵ میلیارد فوت‌مکعب گاز طبیعی تولید می‌کند. ادنوک همچنین ۱۴زیرمجموعه تخصصی و جوینت‌ونچر دارد که این شرکت را برای رشد اقتصادی امارات متحده عربی و ورود به پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر جدید حائز اهمیت کرده است. در حالی که همه توجهات به آرامکو معطوف بوده، ادنوک بدون آنکه مانند سعودی‌ها هیاهو راه بیاندازد، میلیاردها دلار در بازارهای خارجی جمع کرده است.
به گزارش رویترز، ادنوک طی سه سال گذشته در بازارهای خارجی بیش‌از ۱۹میلیارد دلار یا حدود دوسوم مبلغی که آرامکو از عرضه اولیه عمومی سهام خود به‌دست آورده بود، سود کرده است.بر اساس گزارش اویل پرایس، ادنوک برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی بیشتر طرح‌های اصلاحات و مدرنیزه‌سازی را به اجرا گذاشته و قصد دارد ۴۵میلیارد دلار برای توسعه و رشد کسب و کار پالایش و پتروشیمی خود سرمایه‌گذاری کند. این شرکت حدود سه‌درصد از تقاضای جهانی برای نفت را تامین می‌کند. البته در سال ۲۰۱۷ به میزان ۳.۱ میلیون بشکه در روز نفت و ۹.۶ میلیارد فوت مکعب گاز تولید کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =