فاصله رونمایی تا تحویل الکتروتراک‎های ولوو؛ فقط 10‌ماه

طی سال‌های اخیر خودروهای الکتریکی شاهد افزایش تمایل به کامیون‌های سنگین و نیمه‌سنگین تجاری بوده است. در برخی کشورهای پیشرفته الکتریکی‌سازی این خودروها به یک بخش حیاتی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تبدیل شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،طی سال‌های اخیر خودروهای الکتریکی شاهد افزایش تمایل به کامیون‌های سنگین و نیمه‌سنگین تجاری بوده است. در برخی کشورهای پیشرفته الکتریکی‌سازی این خودروها به یک بخش حیاتی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تبدیل شده است. در سال 2019 این خودروها به تنهایی 444 میلیون تن دی‌اکسیدکربن منتشر کردند و از سال 1990 میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای این شیوه حمل‌ونقل 90درصد افزایش یافته است. الکتریکی‌شدن کامیون‌ها این پتانسیل را دارد که تاثیر کربنی که صنعت ایجاد کرده را به شدت کاهش دهد. در این زمینه تولیدکنندگان بیشتری برای راه‌اندازی مدل‌های الکتریکی تلاش می‌کنند تا بخشی از این اکوسیستم جدید باشند.
سهم 25درصدی کامیون‌های الکتریکی «ولووتراکس» از ناوگان اروپا
در سال 2022، ولوو آماده است با کامیون‌های برقی خود و تولید مدل FH، مشارکت با سازمان DHL و یک سفارش بزرگ دیگر ازسوی بزرگ‌ترین شرکت حمل‌ونقل و لجستیک اروپا، گام‌های بلندی در مسیر توسعه بخش کامیون‌های الکتریکی بردارد. این شرکت سوئدی آماده است تا تولید سری الکتریکی FH را آغاز کند. این مدل یکی از سه کامیون الکتریکی جدیدی است که به ناوگان این شرکت می‌پیوندد. FH الکتریکی چندماه است که برای سفارش در دسترس بوده و ولوو این کامیون را به عنوان محصولی برای حمل‌نقل منطقه و فرامنطقه‌ای و بدون‌توجه به شرایط آب‌وهوای محل مربوط معرفی می‌کند. ولوو این خودرو را در دسامبر سال گذشته و در شرایط سخت زمستانی در مجاورت دایره قطب شمال آزمایش کرده، برای ولوو اما هدف کاهش آلاینده‌ها به صفر فراتر از تولید یک کامیون است. اخیرا با شراکت DHL این خودروسازی تلاش کرده کامیون‌های الکتریکی سنگین را برای حمل‌ونقل منطقه‌ای در سراسر سوئد تسریع بخشد. پس از آغاز تولید کامیون‌های الکتریکی در سال 2019، ولووتراکس 6 کامیون الکتریکی در سبد محصولات خود دارد که 25درصد سهم بازار کامیون‌های سنگین اروپا را در اختیار می‌گیرد.
کِشنده «تسلا»؛ راهکاری برای کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی
از سال 2017 زمانی که تسلا از برنامه‌های خود برای کشنده تسلا رونمایی کرد، انتظارات زیادی برای آنچه این غول خودروهای الکتریکی برای حمل‌ونقل سنگین در نظر گرفت، به وجود آمد. پس از سه سال تاخیر رامون لاگوارتا، مدیرعامل پپسی اعلام کرد سفارش خود را از تسلا دریافت خواهد کرد؛ بعد از این بود که تسلا توانست دوباره به جایگاه اصلی خود بازگردد. این بیانیه ممکن است برای افراد بسیاری غافلگیرکننده باشد، به‌خصوص که تسلا و مدیرعامل آن ایلان ماسک، نسبتا محافظه‌کارانه درباره تاریخ عرضه رسمی کشنده تمام‌الکتریکی کلاس 8 خود عمل کرده‌اند اما عکس‌های منتشرشده در برخی سایت‌ها نشان می‌دهند مگاشارژرها آماده ارسال و نصب هستند. این کشنده در واقع راهکار تسلا برای کاهش آلاینده‌های ناشی از حمل‌ونقل سنگین است که گرچه با تاخیر اجرا می‌شود اما به طور قطع مزایای بسیاری را به همراه خواهد داشت.
فروش موفقیت‌آمیز کِشنده‌های «نیکولا»
نیکولا نیز به تازگی اعلام کرده است که با همکاری یک شرکت حمل‌ونقل در کالیفرنیای جنوبی، دوکامیون الکتریکی را با امید به انعقاد قرارداد برای تولید در مقیاس کامل تا پایان سال 20222 آزمایش خواهد کرد. درصورت موفقیت‌آمیز بودن آزمایش این دو کامیون Tre، شرکت حمل‌ونقلی در بنادر لس‌آنجلس و لانگ‌بیچ قصد دارد 30 دستگاه از این کامیون را در سال 2022 برای شرکت خریداری کند.
نیکولا همچنین قصد دارد در سال جاری کشنده‌های Tre مدل FCEV را هم برای این شرکت ارسال کند. این شرکت حمل‌ونقلی تنها شرکتی نیست که با نیکولا معامله کرده است. این کامیون‌سازی همچنین سفارشی از شرکت حمل‌ونقل بار دیگری دریافت کرده که با خرید 10دستگاه از مدل‌های الکتریکی Tre موافقت کرده است. در صورت برآورده شدن انتظارات این شرکت، 90دستگاه دیگر از این کامیون‌ها را هم سفارش خواهد داد.
رونمایی از سومین و سنگین‌ترین کامیون الکتریکی «کنورث»
کنورث با آغاز سال 2022 از نسخه الکتریکی کشنده T680E بدون آلایندگی خود رونمایی کرد. اگرچه این اولین مدل الکتریکی این خودروسازی نیست اما مطمئنا سنگین‌ترین و بزرگ‌ترین مدل در ناوگان کامیون‌های برقی این سازنده 98ساله است. T680 برای کاربردهای پیکاپ‌ و تحویل، حمل‌نقل منطقه‌ای طراحی شده و به‌عنوان کشنده در مسیرهای نه چندان طولانی هم در دسترس است. همچنین این نخستین کامیون الکتریکی کلاس 8 این شرکت است که به‌گفته کنورث می‌توان آن را حدود سه ساعت به‌طور کامل شارژ کرد.
طبق گفته کنورث پیشرانه‌ Meritor به کاررفته در این مدل حداکثر 670اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. هرچند قدرت این کامیون در مقایسه با برخی مدل‌های دیزلی کمتر است با این حال این محصول تنها بخشی از راهکارهای آلایندگی کنورث است؛ این شرکت دو محصول سبز دیگر K270E و K370E را هم در سبد خود عرضه می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =