موتورسیکلت‌های سنگین

رانندگی با موتورسیکلت‌هایی که به‌دلیل حجم بالای موتور آن‌ها (بالای 250سی‌سی) به موتور سنگین معروف هستند، در ایران ممنوع است و در صورت نیاز باید اقدام به دریافت مجوز از نهادهای مربوطه کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،رانندگی با موتورسیکلت‌هایی که به‌دلیل حجم بالای موتور آن‌ها (بالای 250سی‌سی) به موتور سنگین معروف هستند، در ایران ممنوع است و در صورت نیاز باید اقدام به دریافت مجوز از نهادهای مربوطه کرد. ممنوعیت تردد این نوع موتورسیکلت‌ها، به دلیل احتمال انجام کارهای خلاف قانون و قدرت و سرعت بالای آنها در فرار از صحنه‌های وقوع جرم است. مسئولان راهنمایی و رانندگی برای آنکه بتوانند از چنین مواردی جلوگیری کنند، اقدام به وضع قوانینی برای مالکیت موتورسیکلت‌های سنگین کردند.

کنترل موتورسیکلت‌های سنگین دشوار است
به دلایل گوناگونی کشور ما می‌تواند به یکی از قطب‌های برگزاری مسابقات موتور سنگین تبدیل شود. ایران از لحاظ آب‌وهوایی کشوری چهار فصل محسوب می‌شود بنابراین برای برگزاری مسابقات در هر شرایطی مناسب است. همچنین موتورسواری در ایران بسیار پرطرفدار بوده و درآمد حاصل از آن می‌تواند به ساخت پیست‌های بیشتر و بهبود آن‌ها کمک کند. ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های سنگین فقط دلایل امنیتی ندارد و عواملی مانند خروج ارز از کشور، ایجاد آلودگی صوتی، آزار شهروندان و افزایش میزان تصادفات نیز در ممنوعیت تردد آن‌ها دخیل هستند. البته به‌دلیل ممنوعیت تردد این نوع موتورسیکلت‌ها، آموزش راندن آن‌ها نیز به‌درستی انجام نمی‌شود چون آموزش‌ها اغلب در حوزه موتورسیکلت‌های کمتر از ۲۵۰سی‌سی است. بنابراین رانندگی با موتورهای سنگین که حساسیت بالایی نیز در گاز و ترمز آن‌ها وجود دارد و کنترل‌شان سخت‌تر است، بسیار دشوار خواهد بود. همین امر باعث می‌شود کسانی که برای اولین‌بار پشت این موتورسیکلت‌ها می‌نشینند، نتوانند آن را به خوبی کنترل کنند و چه بسا موجب تصادفات سنگینی هم شوند.
مشکلات حمل‌ونقل موتورسیکلت‌های سنگین!
قوانین منع تردد موتورسیکلت‌های سنگین در کشور در برخی زمینه‌ها کاستی‌هایی را ایجاد کرده است. به‌عنوان‌مثال در سطح بین‌المللی موتورسواری در کلاس‌های مختلف یک رشته ورزشی بسیار وسیع و پرطرفدار است. اما کسانی که در ایران به این رشته ورزشی علاقه دارند، نمی‌توانند به راحتی این موتورسیکلت‌ها را وارد کنند و در سطح شهر با آن رفت‌وآمد داشته باشند. در ایران بهترین پیست موتورسواری آزادی است که البته با استانداردهای 50سال قبل ساخته شده است. از طرفی ممنوعیت تردد در شهر باعث می‌شود بیشتر افرادی که قصد خرید موتورسیکلت‌ سنگین را دارند، در قبال دریافت پلاک اقدام نکنند. در همین‌مورد یکی از کسانی‌که چندی قبل موتورسیکلت‌ سنگین او توسط پلیس توقیف شده بود، به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «مدتی از طریق سایت‌های خریدوفروش به‌دنبال خرید یک موتورسیکلت سنگین بودم. پس از جست‌وجو موفق شدم در شهر دیگر موتورسیکلت‌ موردعلاقه‌ام را پیدا کنم. پس از خرید باید آن را به شهر محل سکونتم منتقل می‌کردم. به خاطر امنیت بیشتر تصمیم گرفتم از طریق باربند خودرویم، موتور را انتقال دهم. پس از گذشت دو ساعت از شروع سفر و حمل موتورسیکلت‌ با خودرو شخصی‌ام، هم موتور و هم خودرویم توسط پلیس راهور توقیف شدند. متاسفانه چون این موتورسیکلت‌ سند رسمی نداشت و قاچاق محسوب می‌شد ، دو هفته است که در دادگاه در رفت‌وآمد هستم و باید خسارت سنگینی هم بپردازم.»

اگر محدودیت تردد موتورسیکلت‌های سنگین برطرف شود...
از زمان ممنوعیت شماره‌گذاری و تردد موتورسیکلت‌های حجم بالا، آمار سرقت این وسایل‌نقلیه به شدت افزایش پیدا کرده است. موافقان پلاک شدن و تردد موتورسیکلت‌های سنگین می‌گویند: «اگر یک موتورسیکلت حجم بالا مانند بقیه موتورسیکلت‌ها پلاک داشته باشد، توسط پلیس به شکل بهتری کنترل می‌شود و در صورت وقوع هرگونه تخلف به‌ راحتی از طریق شماره پلاک، امکان رهگیری آن وجود دارد. به این طریق موتورسیکلت‌های شخصی از سرقتی قابل‌تفکیک هستند. مورد دیگر آنکه اگر موتورسیکلت‌های حجم بالا شماره‌گذاری شوند و در معابر شهری اجازه تردد پیدا کنند، موظف به رعایت قوانین تردد در معابر شهری بوده و در صورت تجاوز از سرعت مجاز، توسط پلیس راهور قابل پیگرد هستند. مهم‌تر از این‌ موارد اینکه در صورت مجاز شدن تردد این موتورسیکلت‌ها، رانندگان آنها دیگر مجبور به تردد پراسترس و با سرعت غیرمطمئنه نیستند و از ترس توقیف وسیله‌نقلیه‌ در یک خیابان کم‌عرض با سرعت بالای 200 کیلومتر بر ساعت تردد نخواهند کرد، به این ترتیب آمار تصادفات دلخراش کاهش چشمگیری خواهد داشت.»

موتورسیکلت‌های سنگین موجود در بازار
بخشی از موتورسیکلت‌های سنگین در ایران دارای برگه مزایده از ارگان‌های مختلف ازجمله گمرک هستند. البته این نوع موتورسیکلت‌ها قابل پلاک شدن نیستند. زیرا شماره تنه و موتور آنها سنگ گرفته شده و فقط باید اوراق شوند. تقریبا ۹۰درصد موتورسیکلت‌های سنگین موجود در کشور اینگونه هستند و حتی بسیاری از آنها سال‌ها از مهلت قانونی اوراق کردن‌شان نیز گذشته است. تنها مزیت این موتورها نسبت‌به نمونه‌های قاچاق و سرقت‌شده این است که اگر زمانی توسط پلیس توقیف شوند، مالک آنها به‌دلیل حمل و نگهداری کالای قاچاق بازخواست و جریمه نمی‌شود. همچنین هنگام خرید موتورسیکلت‌های مزایده‌ای باید توجه داشته باشید گرفتار سودجویانی نشوید که با سنگ گرفتن شماره تنه و موتور، موتورسیکلت‌های قاچاق را ارزان‌تر می‌فروشند. همچنین اگر موتورسیکلت سنگینی دارای برگ سبز باشد، می‌توان آن را در محضر به‌نام زد و در صورت توقیف توسط پلیس با پرداخت جریمه و تعهد آن را ترخیص کرد. این موتورسیکلت‌ها که به صورت قانونی و با پرداخت عوارض گمرکی وارد کشور شده‌اند، موتورهای برگ سبزدار نامیده می‌شوند. بنابرین اگر می‌خواهید با موتورسیکلت در پیست مسابقه دهید، چاره‌ای ندارید جز خرید موتورسیکلتی که برگ سبز گمرک دارد چراکه یکی از شرایط فدراسیون برای حضور در پیست، داشتن سند و برگ سبز است. موتورسیکلت‌های سنگین با برگه تملیکی گروه بعدی هستند که البته تعدادشان در بازار به مراتب کمتر است. وضعیت آنها بین موتورسیکلت‌های دارای برگ سبز و موتورسیکلت‌های دارای سند اوراقی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =