کانسپت‌های برقی Sphere

پس از معرفی کانسپت‌های Skysphere و Grandsphere در سال گذشته میلادی توسط کمپانی آئودی، حال این خودروساز آلمانی حدود دو هفته قبل از سومین و جدیدترین عضو کانسپت‌های برقی Sphere با نام Urbansphere رونمایی کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،پس از معرفی کانسپت‌های Skysphere و Grandsphere در سال گذشته میلادی توسط کمپانی آئودی، حال این خودروساز آلمانی حدود دو هفته قبل از سومین و جدیدترین عضو کانسپت‌های برقی Sphere با نام Urbansphere رونمایی کرد. این کانسپت مورد توجه بسیاری از نشریات خودرویی قرار گرفت و حتی پس از گذشت دو هفته، بسیاری از نشریات خودرویی معتبر مانند مجله خودرو درباره خط‌مشی جدید و طراحی این کانسپت با مدیران ارشد طراحی این کانسپت گفت‌وگوهایی را انجام داده‌اند. این خودرو برقی با استایلی آینده‌نگرانه که در قالب یک مینی‌ون کراس به‌نمایش درآمده، حاصل پروژه‌ مشترک استودیوهای طراحی آئودی در پکن چین و اینگولشتات آلمان است. همچنین طبق گفته کمپانی آئودی، درطول توسعه این محصول و براساس چشم‌انداز تعریف‌شده برای پروژه فوق، هدف طراحی یک مینی‌ون-کراس تمام‌الکتریکی برای کلان‌شهرهای چین بوده است. بر این اساس طراحان، نظرات مشتریان بالقوه خود را درچین نیز جویا شده‌اند تا از انتظارات و نیازهای آن‌ها آگاه شوند. مارکوس دوزمان (Markus Duesmann) رئیس هیات‌مدیره و مسئول بازاریابی کمپانی آئودی مستقر در چین دراین‌باره می‌گوید: «به‌منظور برآورده کردن خواسته‌های مشتریان چینی، استودیوهای طراحی آئودی در پکن و اینگولشتات با یکدیگر برای توسعه مشترک خودرو کانسپت شهری این برند همکاری کرده‌اند و ما امیدواریم بتوانیم با رویکرد و خط‌مشی جدید بر مبنای نیازهای به‌روز مشتریان محصول متفاوت و فراتر از آنچه نیاز یک مشتری هست را به‌بازار عرضه کنیم.»

Urbansphere؛ سفری به آینده!


نگاهی به طراحی

در نخستین نگاه به‌این کانسپت و باتوجه به‌ابعاد کلی خودرو، ابعاد درشت آن نخستین پارامتری است که به‌شدت مورد توجه قرار می‌گیرد. چراکه Urbansphere با طول، عرض و ارتفاع به‌ترتیب 5.5، 2 و 1.78 متر از اس‌یووی درشت‌اندامی مانند کادیلاک اسکالید، بلتدتر و طویل‌تر است. با این حال تناسبات کلی بدنه، ترکیبی از یک ون و کراس‌اوور را تداعی می‌کند. در قسمت جلو و پوزه خودرو، یک جلوپنجره بزرگ، تخت و صاف را شاهدیم که پیش‌آمدگی کوتاهی نیز دارد که در ادامه با شیب تند ستون‌های A و شیشه‌های جلو به‌خط سقفی قوس‌دار و کشیده متصل می‌شود. در نمای جانبی نیز با حجم‌پردازی‌های سیال، صاف و ارگانیک مواجهیم که جذابیت بصری این نما را بدون هیچ اغراق و زرق و برق اضافه افزایش داده است. طراحان در بخش جلو و انتهای خودرو از اِلِمان‌های نوری با استفاده از چراغ‌های LED پیکسلی استفاده کرده‌اند که علاوه‌بر ایفای نقش چراغ‌های اصلی، می‌توانند برخی پیام‌ها را در قالب الگوها و پترن‌های نوری متفاوت برای سایر رانندگان به‌نمایش بگذارند. از دیگر ویژگی‌های ظاهری Urbansphere نیز سبک متفاوت بازشو درها و همچنین رینگ‌های عظیم‌الجثه 24 اینچی آن است که سبب ایجاد شخصیتی تنومند و قوی برای کانسپت فوق می‌شود.

Urbansphere؛ سفری به آینده!

طراحی هوشمندانه داخلی
در رابطه با طراحی کابین، باید توجه داشت که آئودی ابتدا فضای داخلی Urbansphere را طراحی کرده و سپس به‌یک نمای بیرونی برای پاسخگویی به‌تمام خواسته‌های مشتریان رسیده است. به‌عبارت دیگر، تعریف یا فلسفه‌ اولیه این بوده که یک سالن استراحت لوکس و راحت روی چرخ‌ها خلق شود تا هنگام سفر یا ماندن در ترافیک شهری، فضایی آرام را دراختیار سرنشینان قرار دهد. آئودی فضای کابین Urbansphere را این‌گونه توصیف می‌کند: «یک اتاق استراحت که ‌روی چرخ‌ها قرار گرفته و یک دفتر کار سیار که به‌عنوان سومین فضای زندگی در طول زمانی که در ترافیک سپری می‌کنید، عمل می‌کند.» چهار صندلی مبله در دو ردیف طراحی شده که به‌سرنشینان اجازه می‌دهد بتوانند زاویه صندلی‌ها را به‌میزان 60 درجه تغییر دهند. از دیگر ویژگی‌های متمایز کابین Urbansphere مجموعه‌ابزار دیجیتالی داشبورد است که روی یک پنل چوبی قرار گرفته و تمام عرض داشبورد را پوشش می‌دهد. همچنین سیستم اطلاعات و سرگرمی برای سرنشینان عقب نیز روی یک صفحه‌نمایش شفاف قرار دارد که از سقف به‌سمت پایین باز می‌شود و قابلیت تقسیم‌بندی محتوای پخش‌شده را دارد. البته نباید فراموش کرد که این کانسپت از قابلیت رانندگی خودران سطح 4 پشتیبانی می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =