مرکز آزمون جامع خودرویی

روز دوشنبه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از مرکز آزمون جامع خودرویی کشور پرده‌برداری کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،روز دوشنبه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از مرکز آزمون جامع خودرویی کشور پرده‌برداری کرد. در این مراسم تفاهمنامه همکاری کنسرسیوم ایجاد مرکز تست تصادف و آغاز به‌کار شرکت آزمون‌های ایمنی و کیفیت خودرو توسط دکتر منوچهر منطقی (معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری)، دکتر سعید تاجیک (مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران)، محمدرضا تقی‌گنجی (از گروه صنعتی رازی مجتمع صنعتی آرتاویل‌تایر)، حمیدرضا صمدی (هلدینگ رایزکو) و رضا رضایی (مدیرعامل آذین‌خودرو) امضا شد. این مرکز آزمون جامع خودرویی را می‌توان قدم موثری در راستای پیشرفت و توسعه خودروسازی تلقی کرد و در مراسم روز دوشنبه، مدیران ارشد خودروسازی و متولیان این صنعت از جمله مهدی خطیبی (مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو) محمدرضا نجفی‌منش (رئیس انجمن قطعه‌سازان)، آرش محبی‌نژاد (دبیر انجمن قطعه‌سازان)، احمد نعمت‌بخش (رئیس انجمن خودروسازان)، رئیس هیات‌مدیره شرکت مدیران‌خودرو شریعت، معاونت کیفی و سازه‌گستر گروه خودروسازی سایپا و شهریار زینی (مدیرگروه ستاد حمل‌ونقل و خودرویی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری) حضور داشتند. درباره این مراسم افتتاحیه از علی مولانا، مدیر نظارت بر آلاینده‌های محیط‌زیست شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران توضیح مختصری خواستیم که وی در این زمینه گفت: «در این مجتمع آزمایشگاهی، تست‌هایی که پیش‌تر و در سال ۱۳۸۴ انجام می‌شد، طبق برنامه‌ زمان‌بندی اجرای استانداردها و مصوبه هیات محترم وزیران، مطابق با استانداردها به‌روزرسانی شده و تجهیزات این آزمایشگاه‌ها نیز از منابع خارجی تامین شده است. »
درحال حاضر آزمایشگاه‌هایی که در این مجموعه وجود دارند عبارتند از آزمایشگاه خودروهای سواری، تست آلایندگی و مصرف سوخت، آزمایشگاه موتورسیکلت و آلایندگی و مصرف سوخت برای موتورسیکلت‌ها، اندازه‌گیری بخارات سوخت خودرو، تست کاتالیست کانورتر و قطعات کاهنده آلایندگی، آزمایشگاه اندازه‌گیری ذرات معلق خودرو، آزمایشگاه توان سرچرخ و مصرف انرژی خودروهای تجاری برقی، آزمایشگاه آزمون آلایندگی خودروهای سواری که به‌سطح یورو ۶ ارتقا یافته و آزمایشگاه ایمنی سیستم‌های ذخیره انرژی و باتری پک خودروهای برقی. البته به‌گفته علی مولانا در آینده نزدیک این مرکز به‌تجهیزات تست خودروهای برقی و باتری پک نیز مجهز خواهد شد. همچنین تجهیزات تست کاتالیست کانورتر که از طریق دستگاه ICP درصد فلزات گرانبهای کاتالیست کانورتر را می‌سنجد، در این مرکز موجود است. به‌گفته علی مولانا از سال ۱۳۸۹ آزمایشگاه خودروهای سواری به‌تجهیزات سطح صدا مجهز شده است. سطح صدای خودرو از دو منظر مورد آزمون قرار می‌گیرد که مورد اول از نظر محیط‌زیستی است که نباید تراز صدا از سطحی بالاتر باشد که منجر به‌آلودگی صوتی شود. منظر دوم استانداردهای مربوط به‌مصوبه سازمان ملی استاندارد است که از طرف این سازمان اندازه‌گیری سطح صدای موتورسیکلت و خودرو انجام می‌شود. این آزمایش درفضای باز انجام شده و در آن خودرو سواری یا سنگین یا موتورسیکلت مورد تست و بررسی قرار می‌گیرد. نمونه‌ای که در این مرکز وجود دارد، یک طرح شماتیک است که میکروفون و سیستم راداری نیز در این تست به‌عنوان تجهیزات اصلی وجود دارد. به‌گفته علی مولانا شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در یک اقدام جدید و با توجه به‌خلأهای موجود در صنعت‌خودرو کشور، تست تصادف یا Crash Test را عملیاتی می‌کند. راه‌اندازی چنین مرکزی بسیار مهم بوده و یکی از خلأهای آزمایشگاهی صنعت‌خودرو کشور به‌شمار می‌رود که با مشارکت شرکت‌های خودروسازی و با محوریت شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران این نیاز مرتفع شد. درواقع سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از هشت مرکز آزمون رونمایی کرده است که این مراکز به قرار زیر هستند:

آزمایشگاه اندازه‌گیری بخارات سوخت خودرو

در این آزمایشگاه انواع خودروهای سواری و موتورسیکلت مورد تست و بررسی قرار می‌گیرند. به‌عبارتی در این آزمایشگاه میزان بخارات سوخت ناشی از هدررفت بنزین مورد بررسی قرار می‌گیرد تا از افزایش آلایندگی‌های زیست‌محیطی در این زمینه جلوگیری شود. جالب است بدانید حجم سرمایه‌گذاری در این بخش ۷۰۰ هزار یورو بوده و میزان کاهش ارزبری آن پنج‌میلیون‌یورو در طول دوره بهره‌برداری است.

آزمایشگاه سامانه آلاینده‌های سیستم تهویه خودرو

در این بخش تنها خودروهای سواری مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرند. به این معنا که با استفاده از سیستم تهویه درصد میزان گازهای خروجی باید دارای آلاینده کمتری باشند. حجم سرمایه‌گذاری در این بخش ۳۰۰ هزار یورو و میزان کاهش ارزبری آن دو میلیون یورو در طول دوره بهره‌برداری است.

آزمایشگاه تست کاتالیست کانورتر

در این بخش پیِرسازی کاتالیست کانورتر و آنالیز کیفی آن و همچنین سنجش درصد فلزات گرانبها از طریق تجهیزات ICP انجام می‌شود. در ادامه لازم به‌ذکر است این تست برای انواع خودروها و موتورسیکلت‌ها انجام می‌شود. حجم سرمایه‌گذاری در این بخش ۳۰۰ هزار یورو و میزان کاهش ارزبری آن چهار میلیون یورو در طول دوره بهره‌برداری است.

آزمایشگاه اندازه‌گیری ذرات معلق خودرو

این آزمایش برای انواع خودروهای سواری و سنگین کاربرد دارد و این دسته از خودروها مورد بررسی و آنالیز دقیق قرار می‌گیرند. از آنجا که ذرات معلق در آلایندگی خروجی از خودروها بسیار مهم است، بر این اساس این تست در کاهش آلودگی هوا و نظارت بیشتر بر عملکرد پیشرانه‌های احتراق‌داخلی خودروها موثر است. حجم سرمایه‌گذاری در این بخش ۲۵۰ هزار یورو است و میزان کاهش ارزبری آن، یک میلیون یورو در طول دوره بهره‌برداری است.

آزمایشگاه توان سرچرخ و مصرف انرژی خودروها

این آزمایش برای انواع خودروهای سواری و سنگین کاربرد دارد و از آنجا که توان خروجی سرچرخ بسیار مهم محسوب می‌شود، در این تست توان خروجی از وسایل نقلیه الکتریکی کاملا مورد بررسی قرار می‌گیرد. حجم سرمایه‌گذاری در این بخش ۴۰۰ هزار یورو و میزان کاهش ارزبری آن پنج میلیون‌یورو در طول دوره بهره‌برداری است.

تست تصادف خودرو

ایمنی در خودرو همواره مساله بسیار مهم و حائز اهمیتی به‌شمار می‌رود و بر این اساس سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در این بخش انواع خودروهای سواری را مورد تست و بررسی قرار می‌دهد. با راه‌اندازی این مرکز دیگر نیازی به‌تست خودروهای داخلی در مراکز خارجی نبوده و در این بخش با دانش و پتانسیل داخلی می‌توان شاهد پیشرفت‌ و رسیدن به‌دستاوردهای مهمی در زمینه ایمنی در خودروهای داخلی بود. حجم سرمایه‌گذاری در این بخش ۱۵ میلیون‌یورو و میزان کاهش ارزبری آن ۱۰۰ میلیون‌یورو در طول دوره بهره‌برداری است. در این تست انواع بررسی‌ها از جمله برخورد از روبه‌رو، برخورد جانبی، برخورد با عابرپیاده، غلطش و آفست نیز انجام می‌شود.

آزمایشگاه آزمون آلایندگی خودروهای سواری

اگرچه سوخت مورد استفاده در کشور نامرغوب و بی‌کیفیت است، اما درزمینه تست‌های آلایندگی پیشرفت خوبی حاصل شده که سازمان کنترل کیفیت و استاندارد ایران با افتتاح این بخش و ارتقای آن به‌سطح یورو ۶ به‌روزترین تست‌های مرتبط با این بخش را انجام می‌دهد. حجم سرمایه‌گذاری در این بخش دو میلیون یورو و میزان کاهش ارزبری آن ۱۵ میلیون‌یورو در طول دوره بهره‌برداری است.

آزمایشگاه سیستم‌های ذخیره انرژی و باتری

در این آزمایشگاه انواع خودروهای سواری و سنگین مورد تست و ارزیابی قرار می‌گیرند. چراکه مهم‌ترین بخش در یک خودرو برقی، تامین انرژی الکتریکی آن است. براین اساس در این آزمایش نوع ذخیره‌سازی و باتری پک مورد بررسی و تست قرار می‌گیرند تا راندمان آن کاملا محاسبه شود. حجم سرمایه‌گذاری در این بخش ۱.۵ میلیون‌یورو و میزان کاهش ارزبری آن ۱۰ میلیون‌یورو در طول دوره بهره‌برداری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =