ب‌ام‌و 125i کوپه

برند تویوتا و ب‌ام‌و در بازار وجه اشتراک زیادی با هم ندارند و در اصل باید این دو خودروساز را متعلق به‌دو دنیای کاملا متفاوت دانست. ب‌ام‌و به‌عنوان یک برند پرمیوم، همیشه به‌ساخت خودروهای اسپرت شهرت دارد و درمقابل تویوتا به‌عنوان یک برند معمولی، خودروهایی را به‌بازار عرضه می‌کند که بیشتر مورد پسند خانواده‌ها بوده و به‌استهلاک پایین و دوام بالا معروف هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»،برند تویوتا و ب‌ام‌و در بازار وجه اشتراک زیادی با هم ندارند و در اصل باید این دو خودروساز را متعلق به‌دو دنیای کاملا متفاوت دانست. ب‌ام‌و به‌عنوان یک برند پرمیوم، همیشه به‌ساخت خودروهای اسپرت شهرت دارد و درمقابل تویوتا به‌عنوان یک برند معمولی، خودروهایی را به‌بازار عرضه می‌کند که بیشتر مورد پسند خانواده‌ها بوده و به‌استهلاک پایین و دوام بالا معروف هستند. با این تفاصیل، اصولا نباید خودروهای تویوتا رقیبی برای محصولات ب‌ام‌و باشند. اما این روزها در بازار کشورمان، این اتفاق عجیب رخ داده و شاهد کنار هم قرار گرفتن یک مدل از ساخته‌های تویوتا در کنار یکی از مدل‌های ب‌ام‌و هستیم. البته علت اصلی این همنشینی بازه قیمتی مشترک بوده و بعد از آن می‌توان به دو در بودنشان نیز اشاره کرد. به‌جز آن، نه از نظر کلاس‌بندی و نه از نظر فنی یا سن و سال نمی‌توان این دو خودرو را کنار هم قرار داد. تویوتای مورد نظر ما GT86 نام داشته و ب‌ام‌و مورد بحث از نوع 125i کوپه است. در ادامه ضمن معرفی هر دو خودرو به‌مقایسه آن‌ها خواهیم پرداخت.

مقایسه تویوتا GT86 با ب‌ام‌و 125i کوپه در محدوده یک‌میلیارد تا یک‌میلیارد و 300 میلیون‌تومان

کوپه‌های قرن جدید
اگر قرار باشد اول از بزرگ‌ترها شروع کنیم، ابتدا باید به‌سراغ ب‌ام‌و سری یک برویم. سری یک برای نخستین‌بار در سال 2004 به‌جمع محصولات این خودروساز باواریایی پیوست. سری یک در ابتدا یک هاچ‌بک سایز کوچک پنج در بود و سه‌سال بعد، در سال 2007 شاهد رونمایی از سه‌نسخه دیگرش در کلاس‌های هاچ‌بک سه‌در، کوپه و کانورتیبل بودیم. در سال 2011 ب‌ام‌و مدل‌های هاچ‌بک را به‌مرور از خط تولید خارج و نسل دوم را جایگزین آن‌ها کرد. اما عرضه مدل‌های کوپه و کانورتیبل سری یک تا سال 2013 ادامه داشت.
یک سال بعد از آن، به‌جای این‌که شاهد نسل دوم سری یک کوپه و کانورتیبل باشیم، ب‌ام‌و محصول کاملا جدیدی را با نام سری 2 رونمایی کرد که درهمان کلاس کوپه و کانورتیبل سایز کوچک جایگزین سری یک کوپه و کانورتیبل شد. بنابراین باید گفت تنها یک نسل از سری یک کوپه و کانورتیبل تاکنون تولید شده است. البته این به‌معنی ناکامی سری یک نبوده و در اصل طبق سیاست‌های جدید نامگذاری، به‌سری 2 تغییر نام داده که نسل جدیدش (نسل دوم) در حال حاضر نیز عرضه می‌شود.
در آن سال‌هایی که ب‌ام‌و تصمیم گرفته بود نسل نخست سری یک کوپه و کانورتیبل را کم‌کم از خط تولید خارج کند، تویوتا تصمیم گرفته بود یک خودرو کوپه کاملا جدید با نام 86 را معرفی کند. تویوتا 86 همچون سری یک کوپه، یک کوپه سایز کوچک بود؛ با این تفاوت که در رده خودروهای معمولی قرار می‌گرفت، نه پرمیوم. از آنجا که تویوتا به‌تنهایی قادر به‌تولید خودرو اسپرت نبود، 86 با همکاری شرکت سوبارو طراحی و طبق توافق انجام‌شده توسط هر دو شرکت و با اسامی متفاوت به‌بازار عرضه شد. از این رو سوبارو BRZ همان تویوتا 86 بوده و در اصل می‌توان گفت هیچ تفاوت بصری یا فنی مهمی میان آن‌ها وجود ندارد.
نسل دوم 86 بالاخره پس از 9 سال توسط تویوتا رونمایی و از سال 2021 وارد خط تولید شد. نسل اول 86 با نام GT86 نیز شناخته می‌شد و در نسل دوم شاهد استفاده از نام جدید GR86 برای این کوپه ارزان‌قیمت هستیم. مدت‌زمان حضور هر دو خودرو در بازار کشورمان کوتاه بود و درحال حاضر نیز جزو مدل‌های کمیاب به‌حساب می‌آیند. سری یک کوپه در بازه زمانی 2008 تا 2010 بیشتر در مدل 125i در ایران عرضه شد و تویوتا 86 نیز از سال 2013 تا 2014 در بازار کشورمان حضور داشت.
ب‌ام‌و قدیمی‌تر، اما زیباتر
جالب است بدانید هر دو خودرو مورد نظر ما در این نوشتار به‌نسخه پیش از فیس‌لیفت نسل اول تعلق دارند. البته نسخه فیس‌لیفت شده‌شان نیز از نظر بصری تغییرات چندانی با نسخه اولیه نداشت و ماهیت کلی طراحی در آن‌ها به‌طور کامل حفظ شده بود. 10 سال از طراحی تویوتا 86 و 15 سال از طراحی ب‌ام‌و سری یک کوپه می‌گذرد؛ اما همچنان می‌توان هر دو خودرو را جزو مدل‌های جذاب و جوان‌پسند موجود در بازار دانست. البته ب‌ام‌و همیشه خود را به‌عنوان خالق خودروهایی با طراحی ماندگار ثابت کرده و انتظار می‌رود سری یک کوپه هم جذابیت‌های خود را برای همیشه حفظ کند. درمقابل طراحی‌های ماندگار تویوتا بسیار کم بوده و تاریخ انقضای جذابیت و زیبایی خودروهای این برند ژاپنی بسیار محدودتر از رقیب آلمانی‌اش است. عریض و کم‌ارتفاع بودن در خودروهای اسپرت از آیتم‌های مهم بصری به‌شمار می‌رود و در این خصوص باید گفت سری یک کوپه هم عریض‌تر و کوتاه‌تر از 86 بوده و هم طویل‌تر از آن است. 86 و سری یک کوپه هر دو جزو خودروهای چهار نفره دو در هستند و از نظر طراحی در بخش کابین هم همچنان جذاب و زیبا به‌نظر می‌رسند. البته باید اعتراف کرد حس و حال اسپرت کابین 86 کمی بیشتر از سری یک کوپه است.
ب‌ام‌و با امکانات بیشتر
معمولا امکانات رفاهی و آپشن در خودروهای اسپرت جزو ملاک‌های اصلی خریداران نبوده؛ اما اگر برایتان مهم است که خودرو کوپه‌تان از آپشن‌های زیادی سود ببرد پیشنهاد می‌کنیم سری یک کوپه را خریداری کنید. این کوپه پرمیوم آلمانی درحالت پایه مجهز به‌امکاناتی همچون کروزکنترل، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسورهای جلو و عقب، سنسور باران، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، بازیابی انرژی ترمز، کنترل ترمزها در پیچ، دی‌لایت، اتولایت، نوربالای اتوماتیک، چراغ چرخشی، چراغ‌شور، چراغ جلو بای زنون، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت دو حالته، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی های‌فای مجهز به هشت اسپیکر، هندزفری و چنجر، مانیتور 6.5 اینچی، قابلیت پشتیبانی از USB، CD، DVD، MP3 و AUX، بلوتوث، مجموع ایربگ‌ها شش عدد، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی‌ راننده و سرنشین جلو هشت‌حالته برقی با تنظیم برقی گودی کمر و مموری، صندلی عقب تاشو دوتکه، روکش صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، دسترسی به‌صندوق از کابین، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی، گرمکن و مموری، سانروف و ... بوده که برای یک کوپه 13 ساله قابل قبول است. البته اگر نسخه فول‌آپشن آن را خریداری کنید، از امکانات بیشتری نیز بهره‌مند خواهید شد. در مقابل اما تویوتا 86 چندان حرفی برای گفتن نداشته و با وجود این‌که هفت سال جدیدتر از سری یک کوپه است، اما از سطح امکانات پایین‌تری برخوردار است. کروزکنترل، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسورهای جلو و عقب، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، دی‌لایت، اتولایت، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌شور، چراغ جلو زنون، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت چهار حالته، روکش چرم، پدال شیفتر و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی شش اسپیکر، قابلیت پشتیبانی USB، CD، MP3، iPod و AUX، مجموع ایربگ‌ها هفت عدد، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه، اتوماتیک دوگانه، صندلی‌ راننده و سرنشین جلو تنظیم دستی، روکش‌صندلی چرم، پدال‌های آلومینیومی، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی و ... آپشن‌های موجود در این خودرو اسپرت ژاپنی است.

ب‌ام‌و؛ قوی‌تر و سریع‌تر
تویوتا 86 در بخش فنی به‌کارکرد و استهلاک کمتر و مصرف سوخت پایین‌تر خود می‌بالد؛ اما هیچ‌یک از این موارد در خودروهای اسپرت ملاک اصلی نیستند. خریداران خودروهای اسپرت معمولا به‌قدرت بیشتر و شتاب بالاتر توجه می‌کنند. تویوتا 86 و ب‌ام‌و 125i کوپه هر دو از دیفرانسیل عقب به‌عنوان محور محرک و گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک برای انتقال نیرو و موتور اتمسفریک بهره می‌برند. با این تفاوت که 125i با دو سیلندر و یک لیتر حجم موتور بیشتر، قادر به‌تولید 18 اسب‌بخار و 65 نیوتون‌متر گشتاور بیشتر نسبت به 86 است. با وجود این‌که 125i به‌دلیل امکانات بیشتر و موتور بزرگ‌تر نزدیک به 200 کیلوگرم سنگین‌تر از 86 است، اما با این حال باز هم 1.2 ثانیه سریع‌تر از آن بوده و 17 کیلومتر بر ساعت بیشتر از آن سرعت می‌گیرد. درنهایت باید گفت اگر دیگر جوان نیستید و تازه هوس کوپه‌سواری کرده اید یا به‌عبارت دیگر در گذر از میانسالی، می‌خواهید معرکه‌گیری کنید، تویوتا 86 انتخاب مناسبی برایتان خواهد بود؛ اما اگر هنوز سن و سال پایینی دارید و هزینه‌های نگهداری خودرو برایتان مهم نیست، ب‌ام‌و 125i کوپه گزینه جذاب و وسوسه‌انگیزی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

آخرین اخبار