اتوبوس‌های الکتریکی

در کنار سایر مشکلاتی که طی سال‌های اخیر صنعت خودروهای تجاری را تهدید کرده است؛ اتوبوس‌سازان مشکل ویژه‌ای مبنی بر عدم تقاضا و سفارش‌گذاری از سوی دولت و شهرداری‌ها داشته‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،در کنار سایر مشکلاتی که طی سال‌های اخیر صنعت خودروهای تجاری را تهدید کرده است؛ اتوبوس‌سازان مشکل ویژه‌ای مبنی بر عدم تقاضا و سفارش‌گذاری از سوی دولت و شهرداری‌ها داشته‌اند. در این میان اما تولیدکنندگان اتوبوس‌های شهری با وجود تمام مشکلات سعی کرده‌اند تولید را پابرجا نگه دارند. درخصوص موانع، توانایی‌ها و مشکلات این صنعت با مدیرعامل خودروسازی اسنا گفت‌وگو کرده‌ایم. وی معتقد است این صنعت بدفروش‌ترین سگمنت در میان تجاری‌هاست که دلیل اصلی آن خریداران خاص اتوبوس‌های شهری هستند.

نبود توان کافی در شهرداری‌ها برای خرید اتوبوس حتی به صورت تهاتر
مدیرعامل خودروسازی اسنا در مصاحبه با روزنامه «دنیای‌خودرو» درخصوص آخرین سفارش‌های اتوبوس به این شرکت داخلی اظهار کرد: «درحال مذاکره با تبریز برای قرارداد 100دستگاه اتوبوس شهری هستیم. همچنین با سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور هم برای تولید 1000 دستگاه در حال مذاکره هستیم اما قرارداد ما قطعی نشده است.» جلیل هاشمی در ادامه گفت: «با تهران هم درحال مذاکره هستیم اما متاسفانه اکثر شهرداری‌ها و دولت بودجه کافی در اختیار ندارند. این در حالی است که اتوبوس‌های اسنا از نظر فنی تایید شده و با استقبال همراه بوده است.» وی افزود: «محدودیت‌های مالی دولت و شهرداری عامل اصلی عدم دستیابی به توافق است. امیدواریم به زودی این قراردادها اجرایی شود.» وی درخصوص همکاری خودروسازان با سازمان‌های شهرداری اعلام کرد: «پذیرفته‌ایم بخشی از مبلغ این خودروها را در صورت عقد قرارداد به صورت تهاتر و در قالب املاک از شهرداری‌ها بگیریم اما تا امروز قرارداد قطعی در این زمینه امضا نشده است.»
آمادگی اسنا برای تامین نیاز شهرداری‌ها

هاشمی در ادامه بیان کرد: «از نسل جدیدی که بعد از همکاری با بهمن‌موتور تولید می‌شود هنـــوز خودرویی تحویل نشده است.»
وی گفت: «پیش از آغاز همکاری با بهمن، عدم خرید اتوبوس در دولت قبل باعث توقف عملکرد این شرکت شده بود. اما معتقدیم دولت فعلی اهتمام بسیاری بر حمل‌ونقل عمومی دارد و امیدواریم ک این خریدها انجام شود.» وی ادامه داد: «برای این قراردادها آمادگی لازم را درخصوص اتوبوس‌های تک‌کابین و دوکابین داریم. این محصولات را با مشخصات بالا تولید می‌کنیم.» وی اظهار کرد: «داخلی‌سازی اتوبوس‌های اسنا حدود 30درصد است که با افزایش تولید و تقاضا می‌توانیم این رقم را تا 50 درصد افزایش دهیم.»

بودجه واردات کارکرده‌ها صرف خرید از تولیدکنندگان شود

وی درباره تقاضای برخی دستگاه‌ها برای تامین نیاز کشور به اتوبوس از طریق واردات عنوان کرد: «بحث‌هایی مانند واردات کامیون‌های دست‌دوم مطرح شده است. قرار بود براساس این طرح کامیون‌های ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده برسد اما محصولاتی که 500هزارکیلومتر در جاده‌های اروپا تردد داشته‌اند در بازار داخلی با قیمت 7میلیارد تومان معامله می‌شوند.»
مدیرعامل اسنا ادامه داد: «با چنین تفکری واردات اتوبوس‌های دست‌دوم را هم مطرح می‌کنند. داستان اتوبوس دست‌دوم با کامیون‌های کارکرده متفاوت است. در تمام دنیا 10سال از یک اتوبوس استفاده می‌کنند و بعد از آن که تبدیل به اسقاط می‌شود، آن‌ها را به فروش می‌رسانند.» وی تصریح کرد: «این سوال مطرح است چطور برای خرید مدل‌های دست‌دوم بودجه کافی در اختیار سازمان‌ها قرار دارد اما برای خرید از تولیدکنندگان داخلی پول کافی در اختیار ندارند؟» وی گفت: «تولیدکننده داخلی حتی حاضر است با دریافت 20درصد قیمت اتوبوس به عنوان پیش‌پرداخت و با ضمانت‌نامه بانکی، تعهدات خود را مشخص کند و محصول مورد تقاضا را تحویل دهد.»

کاهش مصرف سوخت و آلایندگی با توسعه اتوبوسرانی

جلیل هاشمی در ادامه به تفاوت بازار اتوبوس و سایر خودروهای تجاری اظهار کرد: «به طور کلی فروش اتوبوس شهری بسیار پیچیده است چراکه خریداران این محصولات خاص هستند.» وی افزود: «در صنعت اتوبوس‌سازی و خودروهای تجاری بدفروش‌ترین محصول اتوبوس‌های شهری هستند. در صورتی که از لحاظ خدمات‌رسانی به مردم یکی از اولویت‌های اساسی شهروندان است.» مدیرعامل اسنا بیان کرد: «هرچه اتوبوس به خیابان‌های شهر وارد شود؛ میزان ترافیک، مصرف سوخت و آلایندگی هوا را کاهش می‌دهیم. در حال حاضر روزانه بیش از 100 میلیون لیتر مصرف بنزین است. مینی‌بوس، میدل‌باس و ون‌ها می‌توانند استفاده از خودروهای شخصی را کاهش دهند.» وی عنوان کرد: «مردم ایران لایق بهترین اتوبوس‌های شهری دنیا هستند و ما هم سعی داشته‌ایم بهترین مدل را در این سگمنت تولید کنیم. ما به عنوان یک صنعتگر ایران موظفیم بهترین محصول را به مردم ارائه دهیم.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • باقر IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 0
    شما عرضه داشته باشید نیاز نیست فقط داخل کشور اتوبوس بفروشید بلکه اگر اتوبوس های استانداردی تولید کنید میتونید صادرشون کنید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =