خودرو

ایران‌خودرو اختلال ایجادشده را از سوی وزارت صمت دانسته و اعلام کرده است: «ما لیست منتخبان را از وزارت صمت دریافت کرده‌ایم و دخالتی در این کار نداشته‌ایم. بسیاری از مشتریان هم با این شرکت تماس گرفته‌اند؛ اما با توجه به این‌که مشکل از سوی ما نیست، اطلاعات دقیقی هم در دست نیست.»

به گزارش «اخبار خودرو»،بسیاری از مشارکت‌کنندگان در نخستین دوره از طرح فروش و تخصیص خودرو به‌صورت یکپارچه که تحت‌نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اجرایی شد، پس از اعلام نتایج اولیه در سامانه جزو برندگان اول طرح بوده‌اند، اما حال که می‌خواهند برای واریز وجه اقدام کنند با پیام: «شما جزو منتخبین رزرو قرعه‌کشی هستید» روبه‌رو شده‌اند! آن طور که مشخص است، مشکل پیش آمده به‌عدم‌تفکیک برندگان اصلی از منتخبان رزرو مربوط می‌شود. ایران‌خودرو اختلال ایجادشده را از سوی وزارت صمت دانسته و اعلام کرده است: «ما لیست منتخبان را از وزارت صمت دریافت کرده‌ایم و دخالتی در این کار نداشته‌ایم. بسیاری از مشتریان هم با این شرکت تماس گرفته‌اند؛ اما با توجه به این‌که مشکل از سوی ما نیست، اطلاعات دقیقی هم در دست نیست.»
سایپا نیز اعلام کرد که هنوز تماسی که دال بر این مشکل باشد، نداشته و در نهایت وزارت صمت نیز اعلام کرد که موضوع در دست پیگیری است. درهمین رابطه رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفته است: «علت مشکل پیش‌آمده در اعلام نتایج منتخبان خرید خودرو مشخص نشدن منتخبان ذخیره از منتخبان اصلی بود و به‌منتخبان ذخیره این دوره درقالب طرح‌های مشخص خودرو تخصیص داده می‌شود.»
صدیف بیک‌زاده درباره ابهامات پیش‌آمده در اعلام نتایج تخصیص خودرو از طریق سامانه یکپارچه گفت: «برای جلوگیری از قرعه‌کشی‌های دوباره در یک فرآیند تخصیص، حدود ۱۲ هزار نفر به‌عنوان منتخبان ذخیره مشخص شدند؛ اما این موضوع به‌صورت شفاف در سامانه یادشده، مشخص نشد و ابهاماتی ایجاد کرد.»
وی اضافه کرد: «برای رفع دغدغه‌های ایجادشده برای کسانی که به‌عنوان منتخب ذخیره مشخص شده‌اند، هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است تا در قالب سازوکار مشخصی، فرآیند تحویل خودرو با طرح‌هایی مانند فروش فوری، فوق‌العاده و پیش‌فروش که توسط خودروسازان اعلام شده است و منتخبان نیز برای آن‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، پیگیری و از سوی وزارت صمت در قالب این طرح‌ها به‌آنان خودرو تخصیص داده شود.»
بیک‌زاده افزود: «تعیین منتخبان ذخیره به‌این سبب بود که اگر به هر علتی منتخبان اصلی، فرآیند خرید خودرو را در زمان تعیین‌شده تکمیل نکرده یا وجه را واریز نکنند، این افراد جایگزین شوند؛ اما در سامانه یکپارچه، نفر اصلی یا ذخیره مشخص نشد و اطلاع‌رسانی نادرست از سوی برخی خودروسازان نیز بر این ابهامات دامن زد و نگرانی‌ها را دوچندان کرد.» همچنین مدیر روابط عمومی وزارت صمت درباره تاخیر در اعلام نتایج گفت: «اعلام نتایج تا حدودی زمان بیشتری طلب کرد که به‌سبب اعلام سرویس‌های نیروی انتظامی برای تایید صحت اطلاعات افراد (شناسایی دلالان و افرادی که ثبت‌نام‌های غیرواقعی انجام می‌دهند) و احراز هویت ثبت‌نام‌کنندگان ایجاد شده است. همچنین موضوع دیگری که زمان را به‌تاخیر انداخت، بحث ۲۹۷ هزار ثبت‌نام درطرح جوانی جمعیت است که باید از ثبت‌احوال استعلام شود و این مساله تا حدی سبب تاخیر در این امر شده است.»
درنهایت با تاخیر قریب به ۳۰ ساعت نتایج اعلام شد و از حدود ۴.۲ میلیون شرکت‌کننده 176 هزار و ۹۱۱ نفر به‌عنوان برگزیدگان طرح قرعه‌کشی انتخاب شدند که براساس آمار حدود صد هزار نفر از این آمار در طرح فروش‌های بلندمدت یا یک‌ساله ایران‌خودرو و سایپا پذیرفته شده‌اند و از آمار باقیمانده حدود ۶۲ هزار دستگاه آن به‌عرضه فوری محصولات ایران‌خودرو و حدود ۱۴ هزار دستگاه مربوط به چهار خودروساز خصوصی دیگر بود.
انتقاد مردم در رابطه با این شیوه فروش خودرو این است که سامانه مورد نظر وزارت صمت، تنها برندگان را معرفی کرده و خبری از فهرست‌های رزرو نیست تا برندگان طی سه‌روز فرصت تکمیل وجه داشته باشند که از قضا با هم‌زمانی با تعطیلات پایان هفته و دو روز نخست هفته، عملا فرصت واریز وجه را به‌بیش از یک هفته رساند تا سناریو تازه‌فروش خودرو توسط وزارت صمت که پیش‌تر طی چند روز توسط خودروسازان انجام می‌شد، بیش از یک ماه طول بکشد. موضوعی که از یک ماه پیش از آغاز آن با اخطار وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت فروش خودرو توسط خودروسازان، یک ماه خواب کامل بازار را نیز به‌همراه داشت!
از سوی دیگر بسیاری از برندگان با فرض این‌که برنده نهایی هستند، به‌تکاپو افتادند تا نقدینگی مورد نیاز را تامین کنند؛ اما حالا مشخص شده که بسیاری از آن‌ها، در فهرست رزرو قرار دارند. با به‌تعویق افتادن اعلام نتایج قرعه‌کشی علاوه‌بر متقاضیان، خودروسازان نیز متضرر می‌شوند. پیش از این و چند روز پس از اعلام نتایج، شرکت‌های خودروسازی به‌حجم قابل توجهی نقدینگی دست پیدا می‌کردند.
اما با عقب افتادن نتایج این قرعه‌کشی‌ها شرکت‌های خودروسازی نیز دیرتر به‌سرمایه‌های خود دسترسی پیدا می‌کنند. در همین رابطه خودروسازان می‌گویند وزارت صمت هنوز مشخص نکرده تا چند روز بعد وجه پرداختی متقاضیان را به‌حساب شرکت‌های خودروسازی واریز می‌کند و همین مساله بر نگرانی خودروسازان افزوده است.
با توجه به‌نامشخص بودن زمان‌بندی قرعه‌کشی در سامانه متمرکز وزارت صمت، گردش نقدینگی شرکت‌های خودروساز دچار اختلال خواهد شد. نتیجه این اختلال ناتوانی شرکت‌ها در تامین مواداولیه، پرداخت حقوق نیروی انسانی و توسعه بنگاه‌هاست.
بنابراین درصورتی که وزارت صمت برنامه روشنی درخصوص زمان‌بندی قرعه‌کشی، واریز وجوه برندگان به‌حساب خودروسازان و دیگر مسائل مرتبط را شفاف اعلام نکند، شرکت‌های خودروسازی هرروز با مشکلات تازه‌ای مواجه خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =