آموزشگاه‌های رانندگی

تاکنون مکاتبات متعددی مبنی‌بر حذف محدودیت 7سال برای تعویض خودرو و منوط کردن آن به تضمین سلامت فنی خودرو داشتیم، اما متاسفانه نامه‌های ما بی‌پاسخ مانده و بایگانی شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،یکی از مواردی در کشورها به‌عنوان نماد فرهنگی موردتوجه قرار می‌گیرد، عملکرد درست رانندگان وسایل نقلیه هنگام تردد در شهرها و کلانشهرهاست. به‌همین دلیل در بسیاری از کشورها، شیوه آموزش رانندگان اهمیت بسزایی دارد تا این افراد پس از دریافت گواهینامه و ورود به چرخه حمل‌ونقل شهری، ضمن رعایت فرهنگ ترافیک، میزان تصادفات و حوادث ناشی‌از رانندگی را تا میزان قابل‌توجهی کم کنند.

۲۵هزار مربی آموزش رانندگی مشغول فعالیت هستند
مربیان رانندگی باید افرادی آموزش‌دیده و ماهر در امر تعلیم رانندگی باشند تا بتوانند به خوبی فنون، قوانین و مقررات و اصول ایمنی مربوط به رانندگی صحیح را به هنرآموزان آموزش دهند. اما آموزش و تعلیم رانندگی از جمله مشاغلی است که کمتر درباره آن گفته می‌شود، پس از سال‌ها در چند ماه اخیر، این افراد صاحب تشکل صنفی سراسری شده‌اند. اما با این‌حال بخشی از مطالبات این صنف، همچنان روی زمین مانده است. در کشور ۲۲۰۰آموزشگاه وجود دارد و حدود ۲۵هزار مربی نیز به آموزش رانندگی مشغول هستند ولی به ‌دلیل مشخص نبودن نرخ خدمات آموزشگاه‌ها در سراسر کشور، از لحاظ حقوق شرایط متناسبی ندارند. باتوجه به اینکه در کل کشور حداقل دستمزد برای کارگران یک عدد یکسان و قیمت قطعات و خودرو در کل استان‌ها تقریبا برابر است، یکسان نبودن حق‌السهم‌های مربیان در استان‌های مختلف که توسط کمیسیون‌های نرخ‌گذاری مشخص می‌شود، موجب سوءاستفاده برخی آموزشگاه‌ها شده است تا مبلغی کمتر از نرخ مصوب به مربیان خود پرداخت کنند. ازسوی‌دیگر فقدان قراردادهای کاری یکسان در کشور و نداشتن نظارت بر آن‌ها نیز موجب متضرر شدن این قشر می‌شود.

شغلی که بیمه ندارد!
در همین زمینه چندی قبل رئیس هیات‌مدیره کانون آموزشگاه‌های رانندگی کشور ضمن اشاره به مشکلات صنف آموزشگاه رانندگی گفت: «طبق آیین‌نامه اجرایی هیات‌وزیران، خودروهای آموزشگاه‌های رانندگی باید با شرایط ویژه برای ارائه خدمات به متقاضیان آماده و هر هفت سال یک بار تعویض شوند؛ اما مربیان ما سهمیه خودرو ندارند و با قیمت‌های فعلی هم قادر به خرید خودرو از بازار آزاد نیستند.» فرهاد حقیقی یادآور شد: «تاکنون مکاتبات متعددی مبنی‌بر حذف محدودیت 7سال برای تعویض خودرو و منوط کردن آن به تضمین سلامت فنی خودرو داشتیم، اما متاسفانه نامه‌های ما بی‌پاسخ مانده و بایگانی شده است.» وی افزود: «با کاهش شیوع کرونا محدودیت‌هایی مانند الزام به مجازی بودن کلاس‌های تئوری حذف شده اما رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کلاس‌های رانندگی به قوت خود باقی است.» رئیس هیات‌مدیره کانون آموزشگاه‌های رانندگی کشور در خصوص شهریه آموزشگاه‌های رانندگی در سال جاری بیان کرد: «با وجود افزایش 40درصدی شهریه اما دستمزد ساعتی 28هزارتومان برای یک مربی رانندگی قابل‌مقایسه با خدمات مشابه آموزشی نیست. حرفه مربیان رانندگی باید در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور قرار بگیرد اما متاسفانه آینده شغلی برای آنها وجود ندارد.» حقیقی با اشاره به اینکه مربیان رانندگی از بیمه تامین اجتماعی محروم هستند و نرخ بیمه خویش‌فرمای آنها نیز متفاوت با سایر مشاغل است، افزود: «مربیان رانندگی برای هر ماه بیمه خویش‌فرما باید یک‌میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کنند، در حالی که هزینه سه‌ماه بیمه خویش‌فرما برای رانندگان یک میلیون و 200 هزار تومان است.» رئیس هیات‌مدیره کانون آموزشگاه‌های رانندگی کشور افزود: «به‌رغم اینکه آموزش رانندگی، زیرساخت فرهنگ رانندگی و ترافیک است و این وظیفه برعهده مربیان رانندگی گذاشته شده، اما بهایی به مربیان رانندگی داده نمی‌شود.»‌
عدم توجه به مربیان رانندگی!
مرضیه براتی با ۸سال تجربه به عنوان مربی آموزشگاه رانندگی درگفت‌و و با روزنامه «دنیای خودرو» درباره مشکلات این حرفه گفت: «شغل ما بسیار پرخطر و پراسترس است اما توجهی به این شغل نمی‌شود. حتی در برخی موارد که مشغول آموزش هنرجو بودیم مورد توهین و آزار افراد در خیابان قرار گرفتیم.» او ادامه داد: «بیمه دولتی به شغل ما اختصاص داده نشده است به همین دلیل من تحت پوشش بیمه همسرم هستم و همکارانم نیز خود را به صورت شخصی بیمه کرده‌اند.»
این مربی آموزشگاه رانندگی افزود: «جالب است بدانید حتی بنزین و لاستیک با نرخ دولتی نیز به ما تعلق نمی‌گیرد. ای کاش هر دو سال یک‌بار، یک جفت لاستیک را از مربیان آموزشگاه‌های رانندگی دریغ نمی‌کردند، به‌هرحال انجام این درخواست باعث ایجاد انگیزه در مربیان می‌شود.» این مربی رانندگی درباره عبور از محدوده طرح‌ترافیک اظهار کرد: «آموزشگاهی که من در آن مشغول فعالیت هستم، در محدوده طرح ترافیک است، روزانه مجبورم ۶ تا ۷ بار همراه با هنرجویانم از طرح عبور کنم. بارها هم من و همکارانم به این موضوع اعتراض کردیم اما جوابی نگرفتیم. درنهایت هم‌گفتند آموزشگاه را عوض کنم اما من محیط کارم و نحوه مدیریت این آموزشگاه را دوست دارم.» او درخصوص دستمزد مربیان آموزشگاه رانندگی گفت: «هزینه کلاس‌های آموزش رانندگی، جلسه‌ای ۱۷۲هزارتومان است که قسمتی برای آموزشگاه، بخشی برای خودرو و مبلغی هم برای مربی است. این دستمزد برای من مناسب است چراکه عاشق کارم هستم و سرپرست خانوار نیستم. اما برای آقایان یا خانم‌هایی که سرپرست خانوار هستند، این دستمزد بسیار ناچیز است.» این مربی آموزشگاه رانندگی درباره تعویض خودروهای مربیان بیان کرد: «در گذشته هر دو سال یک‌بار بازدید خودرو انجام می‌شد و هر ۴سال یک‌بار نیز باید خودرو را تعویض می‌کردیم.‌ اما اکنون به‌دلیل گرانی سرسام‌آور تعویض خودرو به هر ۵ سال یک بار تغییر کرده است.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    0 0
    به هیچ کسی توجه نمی شود نه فقط به مربیان رانندگی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =