دانش بنیان جتکو ایران خودرو

گروه صنعتی ایران‌خودرو با انتشار فراخوان؛ شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه قطعه‌سازی و سایر حوزه‌های مرتبط به خودرو را به همکاری دعوت کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، درپی نامگذاری سال ۱۴۰۱ به‌عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، گروه صنعتی ایران‌خودرو با انتشار فراخوان؛ شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه قطعه‌سازی و سایر حوزه‌های مرتبط به خودرو را به همکاری دعوت کرد. براساس برنامه‌های اعلام‌شده، ایران‌خودرو قصد دارد تا در زمینه ساخت داخل و افزایش عمق داخلی‌سازی قطعات اقدام کند. در این راستا، این شرکت قصد دارد کیفیت محصولات را نیز با همکاری شرکت‌های متفاوت دانش‌بنیال افزایش دهد. همایش «ظرفیت‌های همکاری شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو» به‌منظور استفاده از توان و تخصص نخبگان جوان داخلی در حوزه داخلی‌سازی قطعاتی که پیش از این به صورت واردات تامین‌ شده‌اند، برگزار شد.

ضرورت ایجاد پارک علم‌وفناوری تخصصی صنعت خودرو در کشور-علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری

سهم صنعت خودرو از تولید ناخالص داخلی 4درصد و سهم آن در ایجاد ارزش افزوده ۲۱درصد است. از سوی دیگر، صنعت خودرو توانسته اشتغال مستقیم ۱۱۰هزار نفری و همچنین اشتغال بیش از نیم‌میلیون نفری را در سایر صنایع مرتبط داشته باشد و پس از صنعت نفت موتور محرک اقتصاد کشور است. درحال‌حاضر ۴۹ پارک علم‌وفناوری، ۱۲ پردیس علم‌وفناوری، ۲۴۶ مرکز رشد، بیش از ۱۰هزار و ۸۰۰ واحد فناور و همچنین ۶هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارند. اما وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ پارک علم و فناوری ندارد! از این رو، پیشنهاد می‌کنیم نخستین پارک علم و فناوری تخصصی خودرو را در کشور ایجاد کنیم. راهبرد معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، حمایت از ایجاد قطب‌های فناوری و نوآوری در کشور است؛ هرچند قطب فناوری و نوآوری در صنعت خودرو نداریم. در جهان خودروسازان به‌طور متوسط بیش‌از ۶درصد از فروش خود را به تحقیق‌وتوسعه اختصاص می‌دهند و در این زمینه خودروسازان ما نیز باید ورود جدی داشته باشند.

دولت با ۵درصد سهام، ۵۰۰درصد در خودروسازی‌ها دخالت می‌کند-عزت‌اله اکبری‌تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس

انتظارات مجلس از خودروسازان بالاست. امروز شاهدیم در حوزه‌های مختلف هوافضا، نانو، بیوتکنولوژی، انرژی هسته‌ای، صنایع موشکی و غیره، قله‌ها یک‌به‌یک توسط فرزندان این مرز و بوم فتح می‌شود، اما در خودرویی که چهار چرخ دارد با مشکل مواجه‌ایم که قابل‌قبول نیست. اشکال کار در مدیریت‌ها و ساختارهای اشتباه این صنعت است. ساختار صنعت باید رقابتی باشد، نه این‌که دولت با ۵درصد سهام در خودروسازی‌ها تا ۵۰۰درصد دخالت داشته باشد. این موضوعی است که رئیس‌جمهور، معاون‌اول رئیس‌جمهور و وزیر صمت نیز آن را قبول دارند. این‌که در کشور تعداد زیادی شرکت دانش‌بنیان، همچنین اندیشمندان و شرکت‌های توانمند موجود باشد، اما خودروسازان ما درگیر مسائل حاشیه‌ای باشند قابل‌قبول نیست. معتقدیم می‌توانید و باید خودتان را باور کنید تا بدرخشید. به فرموده رهبر معظم انقلاب؛ «برای رسیدن به دنیا باید میان‌بر بزنیم» و معتقدیم ملت ایران، مدیران و نیروی انسانی توانمند کشور قادر به انجام این مهم هستند. در این راستا، می‌توان کارهای مشترک زیادی انجام داد. ظرفیت‌های عظیمی در خودروسازی و قطعه‌سازی کشور وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود. خودروسازان باید قطعه‌سازان را ارتقا دهند. چراکه اگر قطعه‌سازی قوی داشته باشیم، «همه‌چیزساز» خواهیم بود. بر این اساس، باید طرحی نو در انداخت و ساختاری نو برپا کرد و از تفکر دولتی فاصله گرفت تا تصمیمات خوبی در این صنعت بگیریم.

همکاری با دانش‌بنیان‌ها برای بهبود صورت‌های مالی ضروری است-مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو

صنعت خودرو در طول مسیر توسعه و پیشرفت، نیازمند بهره‌وری و کارایی بالاتری است و این مهم با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان تحقق‌پذیر خواهد بود. نتیجه مطالعات در کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد؛ انباشت فناوری بومی‌شده در این کشورها به طرز چشمگیری بالاتر از سایر کشورهاست و ما نیز ناگزیر به حرکت به این سمت هستیم. از نظر ما به‌کارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان در ایران‌خودرو یک ضرورت غیرقابل‌انکار است و این گروه صنعتی برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین‌شده خود باید توجه ویژه‌ای به موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد. همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان برای خروجی بهتر در تولید و همچنین بهتر شدن وضعیت مالی و صورت‌های مالی ضروری است. از این حیث، با جدیت اعلام می‌کنیم؛ درهای ایران‌خودرو به روی نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان باز است. اما باید توجه داشت؛ سود و زیان شرکت باید در نتیجه همکاری‌ها مشخص باشد. در راستای تحقق این هدف، مرکز تکنوسنتر (مدیریت توسعه محصول و فناوری در زنجیره ارزش) در ایران‌خودرو راه‌اندازی شده است. چراکه تحقق اهدافی همچون تولید یک‌میلیون و ۵۰۰هزار دستگاه خودرو در ایران‌خودرو تا سال 1403، کاهش قیمت تمام‌شده، افزایش کیفیت، قرار گرفتن در زمره خودروسازان برتر دنیا، پیوستن به زنجیره تولید یکی از خودروسازان بزرگ و صادرات گسترده، بدون بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان امکان‌پذیر نیست. برای افزایش سهم نسبی شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید ایران‌خودرو در سال آینده، از تشکیل پارک علم و فناوری در صنعت خودرو و به‌کارگیری دانشجویان و استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها استقبال خواهیم کرد. در حوزه تولید هم اقدامات بسیار مناسبی از ابتدای سال انجام شده است. تولید کامل خودروهای تجاری و سواری در ایران‌خودرو از ابتدای خردادماه در دستور کار قرار گرفته و با همکاری شرکت ساپکو و زنجیره تامین از اول خرداد طی سه مرحله تولیدات تجاری و سواری این شرکت به‌صورت کامل و عبورمستقیم به تولید رسیده است. درواقع ما در ایران‌خودرو تعریف تولید را تغییر دادیم. طی سال‌های قبل تعریف نادرستی از تولید خودرو در صنعت خودرو شده بود و تولیدات ناقص هم تحت عنوان «تولید مکانیکی» جزو آمار تولید محسوب می‌شد. درحال‌حاضر صددرصد تولیدات ما به‌صورت عبور مستقیم است و به دنبال افزایش کیفیت خودرو هستیم. بر این اساس، امیدواریم سهمی در بازار جهانی خودرو به دست آوریم. درحال‌حاضر روزانه بیش‌از ۲۵۰۰ دستگاه خودرو در ایران‌خودرو تولید می‌شود و هدف‌گذاری ما تولید ۲۹۰۰ خودرو دستگاه در روز است. گزارش‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نیز نشان می‌دهد همه محصولات ما در شاخص‌های کیفی پیشرفت داشته‌اند، هرچند که هدف‌گذاری ما از این نیز بیشتر است؛ چرا که برای رشد و توسعه باید ذاتا پویا بود.

پارادایم جدید در ایران‌خودرو با ایجاد مرکز توسعه محصول و فناوری-کیانوش پورمجیب، قائم‌مقام تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو

روند صنعت خودرو در دنیا به‌گونه‌ای است که باید به سمت رویکردهای جدید حرکت کنیم. چراکه روندهای قدیمی ما را به هدف نمی‌رساند. بررسی رویکردهای جدید این صنعت نشان می‌دهد؛ درحال‌حاضر برقی‌سازی به‌عنوان یکی از رویکردهای اساسی موردتوجه قرار گرفته است. مگاپلت‌فرم‌ها، خودروهای خودران و خودروهای متصل نیز از رویکردهای جدید این صنعت است که در دنیا در دستور کار قرار گرفته، به‌طوری‌که حاکمیت نرم‌افزارها در خودروها و همچنین ارائه خدمات به‌جای محصول، از اصلی‌ترین رویکردهای جدید این صنعت به شمار می‌رود. صنعت خودرو در آینده استحاله خواهد شد. از این رو، لازم است رویکردهای خودروسازی در زمینه دانش‌بنیان‌ها تغییر کند، چراکه پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۲ ترندها در صنعت خودرو به‌گونه‌ای پیش خواهد رفت که برخی موجودیت‌ها به‌عنوان تامین‌کننده ساختارها به‌شمار می‌روند و در کنار خودروساز قرار می‌گیرند. بررسی‌ها نشان از گذار صنعت خودرو در آینده از دوره‌ای به دوره جدید دارد. ایران‌خودرو نیز طی سال‌ و دهه‌ها اخیر تغییرات را گام‌به‌گام انجام داده است. در دهه ۷۰ داخلی‌سازی در صنعت خودرو رونق گرفت و سمند به تولید رسید و با کار بر روی طراحی زیرسیستم های خودرو به سمت طراحی موتور ملی حرکت کردیم و در نهایت از سال ۹۴ به بعد، توسعه پلت‌فرم و سبد محصول و طراحی خودروهای هیبرید و برقی در دستور کار قرار گرفت. رشد فناوری، طراحی بدنه و تقویت قطعه‌سازان داخلی از دیگر اقدامات انجام‌شده در سال‌های اخیر بوده است. کراس‌اوور جدید این گروه خودروسازی نیز در آینده نزدیک رونمایی می شود که لازم است تمام فیلترهای جدید روز دنیا در این محصول لحاظ شود و بدون شک از ابتدا مشارکت قطعه‌سازان را داشته و در ادامه نیز خواهیم داشت. در مسیر توسعه فناوری موتور به پیشرانه سه‌سیلندر دست یافتیم و در سال آینده نخستین محصولات این شرکت مجهز به این موتور خواهند بود. در همین راستا، در سال ۱۴۰۲ به سمت موتور میکروهیبرید حرکت خواهیم کرد که کاهش ۱۰درصدی مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت. بدین ترتیب، پارادایم‌ جدیدی در ایران‌خودرو درحال طراحی است؛ فعالیت‌های تعریف‌شده بر مبنای بودجه داخلی انجام شده و پروژه‌محور خواهد بود. بنابراین استفاده از ظرفیت‌های نخبگی و دانش‌بنیانی در راستای برنامه‌ها و طرح‌هایی همچون خودروهای برقی و خودران در دستور کار قرار گرفته است و در ذیل آن چند پروژه تعریف خواهد شد. در همین راستا، تشکیل و آغاز فعالیت مدیریت مرکز توسعه محصول و فناوری در زنجیره ارزش به‌عنوان رگولاتور در ایران‌خودرو آغاز شده است که بازنگری فرایندهای حقوقی و قراردادی برای توسعه فناوری و نوآوری در زنجیره ارزش با تمرکز بر شبکه ملی دانش و فناوری، بازنگری فرایندهای توسعه داخل ایران‌خودرو و گروه صنعتی با تمرکز بر شبکه ملی دانش و فناوری، ایجاد هم‌افزایی در شبکه مراکز تحقیقاتی و ایجاد هم‌افزایی در زنجیره ارزش داخل صنعت و شبکه نوآوری و فناوری در کشور، بخشی از وظایف این مدیریت خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =