لنت‌ های تقلبی

بازار لنت‌ترمز که مدتی است به‌دلیل فروش اعتباری شرکت اتحادموتور به‌نمایندگان فروش خود به‌عارضه چندنرخی محصول مبتلا شده است، با حذف شیوه  فروش اعتباری به‌آرامش می‌رسد.

به گزارش «اخبار خودرو»، برخی تولیدکنندگان لنت‌ترمز از جمله اتحادموتور با برند امکو تا پیش از این برای فروش بیشتر و جذب سهم بازار بزرگ‌تر اقدام به‌فروش اعتباری کالا با چک‌های مدت‌دار می‌کردند که همین موضوع سبب ظهور پدیده زیرفروشی در بازار لنت‌ترمز و انتقال سرمایه‌های ناشی از این گردش مالی در دیگر بازارها شده بود. اتفاقی که سبب بروز پدیده ناخوشایند چندنرخی شده و ادامه کار را برای سایر تولیدکنندگان لنت‌ترمز سخت کرده بود. حالا اما خبرها از اتحادموتور حکایت از حذف فروش اعتباری و فروش کالا تنها به‌شیوه فروش نقدی دارد. اتفاقی که می‌تواند یک بار برای همیشه این بازار را از نابسامانی و چندنرخی بودن نجات دهد. با توجه به‌افزایش قیمت قطعه لنت‌ترمز و افزایش هزینه‌های تولید، یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان لنت‌ترمز نقدینگی است و خرید اکثر مواداولیه مهم مصرفی در لنت‌ترمز مانند ورق آهن، رزین و کائوچو به‌صورت نقدی است و برخی اقلام وارداتی مخصوص فرمولاسیون لنت‌ترمز باید از چندماه قبل سفارش‌گذاری شود. این درحالی است که درحوزه فروش مشکل تولیدکننده عدم‌برگشت به‌موقع پول است.

درحالی که فروشنده خرد از دست مشتری پول نقد دریافت می‌کند، اما این پول خیلی دیر به‌تولیدکننده برمی گردد و عواملی نظیر فضای رقابتی بازار درحوزه فروش، چندقیمتی بودن محصولات دربازار، تفاوت قیمت فروش نمایندگی‌ها، عدم‌توجه به‌فروش مستقیم یا مویرگی توسط تولیدکنندگان و دامپینگ قیمت توسط برخی افراد سودجو برای سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر سبب ایجاد این فاصله زمانی طولانی‌مدت می‌شود که تولیدکنندگان را با چالش تامین نقدینگی و مواداولیه مواجه کرده است.

شرکت‌های لنت‌ساز البته سعی کرده‌اند با نظارت و تغییراتی با پدیده زیرفروشی مقابله کنند. درهمین راستا شرکت اتحادموتور با فروش نقدی لنت‌ترمز به‌نمایندگان خود سبب شده است پدیده زیرفروشی در بازار جمع شود.

درهمین زمینه یک فعال حوزه لنت‌ترمز با اشاره به‌اقدام مثبت شرکت اتحادموتور در فروش نقدی محصولات به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «به‌دلیل نوسانات قیمتی، شرکت اتحادموتور محصولات خود از جمله لنت‌ترمز را به‌صورت نقدی می‌فروشد و به‌نظر من این اتفاق سبب نظم در بازار خواهد شد.»

وی درخصوص این‌که چرا شرکت اقدام به‌فروش نقدی محصولات خود کرده، اظهار می‌کند: «دلیل این کار عدم‌تامین مواداولیه وارداتی بوده تا بتوانند چرخه تولید محصولات را حفظ کنند و تولید متوقف نشود. هرچند این اقدام سبب شوک به‌نمایندگانی شده که دیگر امکان خرید به‌صورت چک و مدت‌دار را ندارند.»

وی تاکید می‌کند: «این اقدام قطعا سبب خوشحالی دیگر تولیدکنندگان بزرگ لنت‌ترمز در کشور نیز خواهد شد. البته این اقدام شرکت اتحادموتور سبب سروسامان دادن به‌وضعیت چک‌های برگشتی در بازار می‌شود.» این فعال بازار با اشاره به‌چندنرخی بودن قیمت محصولات اتحادموتور دربازار اظهار می‌کند: «البته چندنرخی بودن لنت‌ترمز اتحادموتور همیشه دغدغه بازار بوده، اما این سیاست شرکت قابل ستایش است.»

گفتنی است شرکت اتحادموتور از ابتدای سال تاکنون دو بار افزایش قیمت داشته و زمزمه‌هایی برای افزایش قیمت دوباره محصولات این شرکت به‌گوش می‌رسد.

بررسی بازار لنت‌ترمز اتحادموتور با نام EMCO نشان از روند افزایشی قیمت‌های آن دارد. درحال حاضر لنت‌ترمز جلو پراید در بازار ۱۷۸ هزارتومان و لنت عقب آن 161 هزارتومان قیمت دارد. این بها برای لنت‌ترمز جلو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بیش از ۳۳۳ هزار تومان است و همچنین لنت‌ترمز جلو پژو ۴۰۵ نیز ۳۰۸ هزار تومان، جلو سمند 369 هزارتومان و لنت‌ترمز جلو رانا 349 هزار و 600 تومان به‌فروش می‌رسد. لنت‌ترمزهای جلو و عقب تیبایی این شرکت نیز به‌ترتیب ۳۱۵ و 313 هزارتومان قیمت دارد. دربخش خودروهای نیمه‌سنگین نیز لنت‌های عقب و جلو نیسانی این شرکت به‌ترتیب ۶۳۳ و ۵۲۹ هزارتومان به‌فروش می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =