مهندسان برای تعبیه و جانمایی هر قطعه‌ای در خودرو تمام عوامل فیزیکی و محیطی از قبیل ضربه، فرسودگی، ارتعاش، تبادل حرارتی و خستگی را در نظر می‌گیرند و از آن‌جا که قطعات مذکور نیاز جدی به‌خنک‌کاری دارند، همواره باید در قسمتی از خودرو قرار گیرند که هوای زیادی با فشار مناسب از آن‌جا عبور کند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،مهندسان برای تعبیه و جانمایی هر قطعه‌ای در خودرو تمام عوامل فیزیکی و محیطی از قبیل ضربه، فرسودگی، ارتعاش، تبادل حرارتی و خستگی را در نظر می‌گیرند و از آن‌جا که قطعات مذکور نیاز جدی به‌خنک‌کاری دارند، همواره باید در قسمتی از خودرو قرار گیرند که هوای زیادی با فشار مناسب از آن‌جا عبور کند.
بر این اساس از نظر آیرودینامیکی قسمتی که تا حد زیادی درمعرض عبور جریان هواست، بخش پایینی خودرو در سپرها یا طرفین آن است و معمولا خنک‌کننده‌ها را در پشت سپرها و متصل به‌اجزای شاسی نصب می‌کنند که از طریق ورودی‌های ایجادشده روی سپر بیشترین میزان هوا به‌سطح آن‌ها برخورد ‌کند.
معمولا محل نصب این قطعات پشت سطوح مستحکم یا مجهز به‌ضربه‌گیر طراحی می‌شود و لازم به ذکر است که برخی خودروسازان فواصل کاری مشخصی را برای بررسی و تمیز کردن سطح خنک‌کننده‌ها توصیه می‌کنند که در آن زمان باید مالکان خودروها برای بررسی وضعیت این قطعه به‌نمایندگی مربوطه خودرو مراجعه کنند.
همچنین درنظر داشته باشید که در زمان طراحی این نوع قطعات، طراحان و مهندسان به‌خوبی آن را تست و بررسی می‌کنند. به‌بیان دیگر اگر خنک‌کننده روغن گیربکس، افترکولر یا اینترکولر در پایین سپر طراحی می‌شود، به‌این علت است که جریان هوا در این ناحیه بیشتر است.
بنابراین باتوجه به‌این موضوع، بخش پایین سپر مشبک طراحی می‌شود. همچنین با توجه به‌جنس پلاستیکی این قسمت، تا حد زیادی از برخورد اشیا با آن یا وارد آمدن ضربه به‌این قطعه جلوگیری می‌شود؛ اما ممکن است در زمان برخورد خودرو با خودرو دیگر، به‌دلیل سرعت و نیروی وارده بیش از حد، این قطعات معیوب ‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =