تصادفات

براساس آمارهای اخیر، دمای بالای محیط احتمال خطر تصادف در خیابان‌ها را افزایش می‌دهد. طبق این آمارها از هر 7 تصادف، یک تصادف در روزهایی با دمای بالاتر از 25درجه سانتی‌گراد اتفاق می‌افتد که علت آن کم شدن تمرکز راننده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،براساس آمارهای اخیر، دمای بالای محیط احتمال خطر تصادف در خیابان‌ها را افزایش می‌دهد. طبق این آمارها از هر 7 تصادف، یک تصادف در روزهایی با دمای بالاتر از 25درجه سانتی‌گراد اتفاق می‌افتد که علت آن کم شدن تمرکز راننده است. به گزارش پایگاه خبری آلمانی‌زبان ولت، مطالعات نشان می‌دهند 47درصد تصادفات در روزهای سرد کمتر از 15درجه سانتی‌گراد اتفاق می‌افتد؛ اما این رقم در روزهای خیلی‌گرم به 63درصد می‌رسد. این موضوع فقط به خاطر عدم‌تمرکز نیست، بلکه رفتارهای پرخاشگرانه به‌خاطر افزایش دما نیز در رشد این آمارها نقش دارند.

گرما؛ آرامش و خونسردی را از راننده می‌گیرد!
این روزها و با شروع فصل تابستان، بین ساعت 13 تا 16 بعدازظهر که دمای هوا بیش‌از 36 درجه بوده است، میزان وقوع تصادفات و برخوردهای سطحی هنگام ترافیک میان خودروها افزایش یافته، این تصادف‌ها در برخی موارد موجب وارد شدن شوک به مهره‌های گردن و کمر سرنشینان خودرو جلویی نیز شده است. در برخی موارد، راننده مقصر، علت تصادف را خطای ذهنی در محاسبات شروع حرکت و عدم توجه به خودرو جلویی بیان کرده است. زیرا گرما، آرامش و خونسردی را از راننده می‌گیرد زیرا هوای گرم بالای 27‌درجه عکس‌العمل راننده را 0.03 ثانیه کندتر می‌کند. در چنین شرایطی راننده رفتاری متفاوت با روزهای دیگر خواهد داشت که خستگی، بی‌حوصلگی و عدم تمرکز را درپی دارد و دست‌برقضا حوادث رانندگی نیز در همین ثانیه‌ها رخ می‌دهند. به گفته‌ دکتر اصغرنژاد، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران هرچند محروم بودن از نور آفتاب موجب افسردگی می‌شود، اما ازسوی‌دیگر گرمای شدید نیز موجب تغییرات بیوشیمی منفی در بدن خواهد شد. گرما به‌تنهایی تاثیری بر عملکرد روحی و روانی افراد ندارد، بلکه اثر تجمعی مجموعه‌ای از عواملی مانند خستگی، منتظر ماندن در ترافیک، گرسنگی و ... موجب بروز واکنش‌های تند، عصبی و پرخاشگرانه در فرد می‌شود. او گفت: «گرما در تعامل با سایر استرس‌ها مانند استرس ناشی‌از بی‌خوابی می‌تواند آستانه تحمل فرد را برای پاسخگویی به عملکردها کاهش دهد. پس برای پیشگیری از بروز رفتارهای پرخاشگرایانه ناشی‌از گرما باید نسبت‌به جسم و ذهن خود هوشیار باشیم. یکی از توصیه‌ها در گرما این است که باید آب زیادی نوشید. هنگام نشستن، عضلات بدن را شل کنیم و آن‌ها در حالت استراحت قرار دهیم. همچنین تنفس عمیق می‌تواند به ایجاد حس آرامش کمک کند.»

نکات مهم رانندگی در تابستان
گرما بر قسمت‌های مختلف خودرو نیز تاثیرگذار است اما بیشترین تاثیر را بر لاستیک‌ها و موتور خودرو می‌گذارد بنابراین احتمال دارد در برخی موارد شرایط خطرناکی را برای راننده به وجود آورد. پس اگر مجبور به رانندگی در ساعت های اوج گرما نیستند، خودرویتان را در سایه و مکانی خنک متوقف کنید و پس از کمی استراحت و استفاده از نوشیدنی‌های خنک، در شرایط بهتر رانندگی را ادامه دهید. درهوای گرم، سطح جاده نرم است و به اصطلاح قیرزدگی به وجود می‌آید؛ در چنین شرایطی هنگام پیچیدن به طرفین و ترمز کردن باید بسیار مراقب بود. در این زمینه باید گفت در ساعات گرم روز (ظهرها) به‌غیراز موارد ضروری، نباید رانندگی کرد. هنگام توقف، خودرو را زیر نورآفتاب پارک نکنید و سیستم خنک‌کننده و سرمایشی خودرو را نیز مورد بازدید قرار دهید و از سالم بودن آن مطمئن شوید. در روزهای گرم سال لازم است روغن ترمز خودرو را بررسی کنید تا جوش نیامده باشد (زیرا در این صورت خاصیت خود را از دست می‌دهد.) در صورت گرم شدن بیش‌ازحد موتور خودرو نیز در سایه توقف کنید و سپس کاپوت خودرو را بالا بزنید. با این کار هوا به جریان درمی‌آید و از درجه حرارت موتور کاسته می‌شود. با خنک شدن نسبی موتور ابتدا سطح آب رادیاتور را کنترل کنید.

بخشی از تصادفات جاده‌ها مربوط به گرماست!
در این زمینه عین‌اله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور در گفت‌وگو با روزنامه«دنیای خودرو» درباره تاثیر گرما بر تصادفات بیان کرد: «آگاهی از راه و شرایط حاکم بر آن یکی از فاکتورهای مهم هنگام سفر است. دراین‌خصوص مهندسی راه و نقاط حادثه خیز، مسافتی که باید طی شود و همچنین شرایط آب‌وهوایی به آسودگی خاطر مسافران کمک می‌کند. بنابراین بهتر است در فصل تابستان و شروع گرما راننده وسیله‌نقلیه دمای کابین را تنظیم و بررسی کند؛ چراکه دمای کابین در سستی و رخوت راننده نقش بسزایی دارد. زیرا دمای بالای کابین باعث خواب آلودگی راننده می‌شود، به‌خصوص اگر زمان رانندگی بعد از صرف ناهار باشد.
البته می‌توان بخشی از تصادفات جاده‌ها را مربوط به گرما دانست.»‌وی در ادامه هشدار داد: «رانندگان سعی کنند هنگام افزایش دما، بین ساعت ۱۲ تا ۴ظهر را برای رانندگی انتخاب نکنند چرا که اوج گرما، سبب خستگی و خواب‌آلودگی می‌شود. اما اگر مجبور به رانندگی در این زمان هستید ضمن استفاده از کولر، تنظیمات فنی خودرو را نیز بررسی کنید.» سرهنگ جهانی افزود: «البته برخی خودروها کولر ندارند. رانندگان چنین خودروهایی حتما دمای کابین را کنترل کنند و با پاشیدن آب روی صورت، خود را هوشیار نگه دارند. البته بهترین کار در چنین شرایطی این است که خودرو را متوقف و استراحت کنند تا هوا مطلوب شود و سپس به مسیر خود ادامه دهند.» معاون اجتماعی پلیس راهور درباره اینکه گرما چه تاثیراتی بر خلقیات راننده دارد، گفت: «گرما در رفتار و نحوه عملکرد افراد تاثیر زیادی دارد به‌ویژه در رانندگان جوان باعث پرخاش و عصبانیت می‌شود. البته در این میان سرنشینان خودرو نیز باید مراقب رانندگان باشند و در صورت وجود مشکلات محیطی، آنها را به رانندگان گوشزد کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =