خودروهای تجاری

طی سال‌های اخیر میزان خودروهای فرسوده ناوگان عمومی به شدت افزوده شده و میزان خروجی‌ها بسیار پایین بوده است. گفته می‌شود تنها در بخش خودروهای سنگین بیش از ۲۰۰هزار دستگاه خودرو فرسوده وجود دارد که سال‌به‌سال بر تعداد آن افزوده می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،طی سال‌های اخیر میزان خودروهای فرسوده ناوگان عمومی به شدت افزوده شده و میزان خروجی‌ها بسیار پایین بوده است. گفته می‌شود تنها در بخش خودروهای سنگین بیش از ۲۰۰هزار دستگاه خودرو فرسوده وجود دارد که سال‌به‌سال بر تعداد آن افزوده می‌شود. در سایر بخش‌ها نیز تعداد خودروهای فرسوده افزایش چشمگیری داشته است. در این شرایط به نظر می‌رسد علاوه بر تزریق بودجه برای نوسازی نیازمند طرح‌های صنعتی برای افزایش تیراژ خودروهای کاروتجاری و همچنین کاهش هزینه‌های تولید هستیم. بحث استفاده از قوای محرکه مشترک و همچنین استفاده از پلت‌فرم‌های مشترک و ادغام خودروسازی‌ها و پدید آمدن یک شرکت‌ قدرتمند با تیراژ تولید بالا ازجمله راه‌های سامان دادن به بازار خودروهای کاروتجاری است.

ایجاد سند راهبرد صنعتی تولید مشترک خودروهای تجاری

در همین زمینه منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در حاشیه بازدید از شرکت سایپادیزل از اهتمام این وزارتخانه به منظور تدوین سند راهبرد صنعتی تولید مشترک خودروهای تجاری در کشور خبر داد و تصریح کرد: «باتوجه به لزوم نوسازی 167هزار دستگاه از ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعم‌از باری و مسافری، در حال تدوین سندی هستیم که بر اساس آن مجموعه‌هایی مشترک میان خودروسازان و قطعه سازان ایجاد خواهد شد تا با استفاده از توانمندی‌هایی که در شرکت های مختلف وجود دارد، بتوانیم محصولاتی باکیفیت و متناسب با نیاز جامعه و بدون وابستگی به کشورهای خارجی تولید و عرضه کنیم.»

تولید مشترک با هدف ارتقای فناوری و کاهش هزینه‌ها

درحال‌حاضر هزینه تولید در خودروسازی‌های کشور به ویژه در خودروسازان بزرگ بسیار بالا است. تولید مشترک و با استفاده از قطعات مشترک قطعا باعث کاهش هزینه‌های تولید خواهد شد. منطقی در این خصوص می‌گوید: این اقدام ضمن کاهش هزینه‌های تمام شده، ارتقای فناوری و ایجاد شبکه پشتیبانی در دسترس و راحت، افزایش داخلی‌سازی و بهره‌مندی از پتانسیل‌های دانش بنیان‌داخلی و اشتغال را در پی خواهد داشت.

طراحی مشترک سایپا دیزل با شرکای خارجی

او تصریح کرد: «سایپادیزل با بهره‌مندی از نیروهای متعهد و متخصصی که در بدنه خود دارد، می‌تواند ارزش افزوده بیشتری در صنعت خودروسازی کشور ایجاد کند. این شرکت با سابقه طولانی و ظرفیت‌هایی که در عرصه تولید خودروهای تجاری دارد می‌بایست با ایجاد یک رابطه راهبردی با شرکای خارجی خود مجموعه‌ طراحی مشترک را پی‌ریزی کند تا ضمن افزایش عمق ساخت داخل محصولات تولیدی، از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است نیز بهره بیشتری ببرد.»

دولت هزینه باتری اتوبوس‌های برقی را پرداخت کند


موضوع دیگری که در حمل وعمومی کشورهای پیشرفته بر آن تاکید می‌شود بحث استفاده از خودروهای برقی در این ناوگان است. در این بخش دولت‌ها بودجه بسیار بالایی را در نظر گرفته و بخش عمده‌ای از هزینه تولید و خرید این خودروها را پرداخت می‌کنند. در ایران هرچند ظرفیت تولید ناوگان برقی وجود دارد اما به دلیل گران‌ تمام شدن این خودروها با مشکل کمبود مشتری مواجه هستیم. چون اصولا بخش عمومی توان خرید اتوبوس برقی با قیمتی بین ۱۰ تا ۱۴ میلیارد تومان را ندارد. منطقی با اشاره به برنامه‌های حمایتی وزارت صمت از خودروسازانی که تولید خودرو برقی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، افزود: «علاوه بر امتیازاتی که از محل تبصره 12 قانون برای خودروسازانی که مبادرت به تولید محصولات برقی کنند تعلق می‌گیرد. بر این باوریم دولت باید هزینه‌های تامین باتری را در ناوگان عمومی حمل‌ونقل برعهده بگیرد تا خودروساز بتواند عواید حاصل از این محل را صرف طرح‌های تحقیق و توسعه‌ای خود کند. البته تهیه باتری‌ هم می‌تواند زنجیره ارزش قابل توجهی برای شرکت ایجاد کند و این بحث می‌تواند زمینه‌ای جذاب برای توسعه کسب‌وکار در کشور باشد.»

تلاش دولت برای ورود اتوبوس های برقی به چرخه حمل ونقل


معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در پایان با تمجید از نمونه‌های اتوبوس مسافری ارائه شده توسط سایپادیزل که مورد توجه فعالان و کمیته‌های فنی و تخصصی حمل‌ونقل درون‌شهری قرار گرفته است، بیان کرد: «باتوجه به حرکت دنیا به سمت استفاده از اتوبوس های برقی که مزایای بسیاری را برای جامعه و آیندگان درپی دارد، در نظر داریم که حتی با محدودیت‌های موجود، بتوانیم تعداد قابل توجهی از این محصولات را وارد چرخه حمل‌ونقل کشور کرده و در بلند مدت نسبت به تولید انبوه آن در داخل کشور اقدام کنیم.»

سایپا دیزل از فضای بحرانی عبور کرده است

در ادامه محمدحسن محمدزاده، مدیرعامل شرکت سایپادیزل با تشریح وضعیت سال‌های اخیر شرکت سایپادیزل و اقدامات و برنامه‌های در دست اجرا، اظهار می‌کند: «سایپادیزل با حمایت‌های وزارت صمت و گروه سایپا توانسته از فضای بحرانی که به واسطه محدودیت‌های بین‌المللی و متعاقبا عدم ایفای تعهدات با آن مواجه بود فاصله گرفته و به آرامش نسبی برسد و حالا در فضای مناسب‌تری نسبت‌به سال‌های اخیر برنامه‌های توسعه‌ای خود را دنبال می‌کند.»

چرخ تولید از حرکت نایستاده است

محمدزاده با بیان این‌که سایپادیزل در مسیر درست و اصولی قرار دارد، تاکید می‌کند: «مهم‌ترین موضوع برای یک مجتمع تولیدی فعال نگاه داشتن خطوط تولید محصول است که به یاری خداوند و تلاش جمعی همکاران، به‌رغم مشکلات و موانع متعدد در حال حاضر تولید محصولات سنگین و نیمه‌سنگین در جریان است و کامیون KX و کامیونت فوتون که از محصولات پر طرفدار بازار است را تولید و به مشتریان عرضه می‌کند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

آخرین اخبار