اسقاط خودروهای سنگین

براساس طرحی که به منظور واردات کامیون‌های کارکرده اجرا شد، قرار بود این خودروهای تجاری با قیمتی نسبتا کمتر از مدل‌های داخلی به‌دست مالکان خودروهای فرسوده برسد و بخشی از نیاز ناوگان به مدل‌های به‌روزتر را برطرف کند. اما عدم ترخیص این خودروها از گمرک کشور، این طرح را با وقفه مواجه کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، بازار خودروهای تجاری کشور در سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری مواجه بوده که واردات مدل‌های کارکرده نیز تاثیری در حل آن‌ها نداشته، این در حالی است که گفته می‌شود درحال‌حاضر شرایط کار برای خودروهای تجاری همچنان بحرانی است و مالکان این خودروها شرایط مناسبی را تجربه نمی‌کنند تا بتوانند نسبت‌به تعویض خودروهای فرسوده خود اقدام کنند. ازسوی‌دیگر، به‌گفته یکی از فعالان بازار و صنعت حمل‌ونقل کشور؛ به دلیل نامناسب و ضعیف بودن شرایط بار، کرایه‌ها نیز در سال جاری افت داشته است و بسیاری از صاحبان بار کرایه‌ها را براساس عرف تعیین می‌کنند. به‌طور کلی، مشکلات این صنعت نسبت به گذشته افزایش یافته و بیکاری نیز به آن اضافه شده است. این در حالی است که گفته می‌شود؛ تمرکز بر حذف شرط اسقاط بیشتر شده و وعده‌هایی داده شده است تا با پرداخت هزینه‌ای حدود ۷۵۰میلیون تومان، خودروهای ترخیص‌شده‌ بدون نیاز به اسقاط پلاک‌گذاری شوند.

زمزمه حذف شرط اسقاط برای تسریع در ترخیص وارداتی‌ها
براساس طرحی که به منظور واردات کامیون‌های کارکرده اجرا شد، قرار بود این خودروهای تجاری با قیمتی نسبتا کمتر از مدل‌های داخلی به‌دست مالکان خودروهای فرسوده برسد و بخشی از نیاز ناوگان به مدل‌های به‌روزتر را برطرف کند. اما عدم ترخیص این خودروها از گمرک کشور، این طرح را با وقفه مواجه کرد. سال گذشته قرار شد به دستور دادستانی تهران، خودروهای وارداتی در مدت زمان مشخصی از گمرک خارج شوند. اما بعد از مشکلاتی که بر سر راه پلاک‌گذاری این خودروها ایجاد شد، قرار شد برای تسریع در این کار، شرط اسقاط در مرحله چهارم فرآیند ترخیص این خودروها قرار گیرد.

نبود مدل‌های اسقاطی؛ مانع پلاک‌گذاری

به گفته این فعال بازار و صنعت حمل‌ونقل کشور؛ «در فرآیند اجرای طرح واردات و ترخیص کامیون‌های کارکرده از گمرک کشور، قرار شد ابتدا تمام کارهای بانکی مربوط به این اقدام انجام شود و بعد در مرحله چهارم نوبت اسقاط برسد.»
وی در این خصوص افزود: «در همین راستا این خودروها به متقاضیان تحویل و قرار شد این افراد نسبت به پیدا کردن مدل‌های اسقاطی اقدام کنند تا بتوانند پلاک‌گذاری را انجام دهند. اما بعد از ترخیص کامیون‌های وارداتی، خریداران این خودروها موفق به یافتن مدل‌های اسقاطی نشدند و پلاک‌گذاری آن‌ها با وقفه مواجه شد.» وی ادامه داد: «در این مسیر خودروهای وارداتی به فروش رسید و رانندگان خودروهای قدیمی خود را به فروش رساندند، اما نتوانستند خودروهای خود را پلاک‌گذاری کنند. این افراد مجبور شدند اعتراض خود را مقابل مجلس و سازمان‌های دیگر اعلام کنند و درخواست دهند شرط اسقاط برداشته شود.»

زیر سوال بردن هدف واردات کارکرده‌ها

این فعال بازار خودروهای تجاری کشور تصریح کرد: «باید این موضوع را در نظر داشت که برداشته شدن شرط اسقاط، اصل واردات کامیون‌های کارکرده را از بین می‌برد. چرا که این خودروها به منظور حل مشکلات محیط‌زیستی و کاهش آلاینده‌های ناشی از مدل‌های فرسوده وارد شدند.» وی عنوان کرد:‌ «ازسوی‌دیگر فرسوده‌سواران نیز تمایلی به اسقاط خودروهای خود ندارند چرا که اقساط خودروهای وارداتی بسیار بالاست و این خودروها منبع درآمد مالکان آن‌ها محسوب می‌شود.»
وعده حذف اسقاط با پرداخت 750میلیون تومان!
وی با اشاره به احتمال اجرای حذف شرط اسقاط از ترخیص این خودروها از گمرک افزود: «برخی رانندگان فرسوده‌سوار در اعتراض به احتمال حذف شرط اسقاط با مراجعه به وزارت راه با فردی ارتباط گرفته بودند که به آن‌ها گفته بود؛ طی طرحی قرار است خودروهایی که تا 21خرداد از گمرک ترخیص شده‌اند، با پرداخت 750میلیون تومان پلاک‌گذاری شوند!»
وی ادامه داد: «تا امروز که اتفاقی در این خصوص نیفتاده و وعده داده شده؛ این طرح به کمیسیون ارجاع شده و در انتظار تایید کمیسیون است.» این فعال بازار خودروهای تجاری کشور بیان کرد: «در صورت دریافت این هزینه از رانندگان، احتمال حذف شرط اسقاط وجود دارد. یعنی قرار است این اقدام در ازای حذف شرط اسقاط انجام شود.»

بدون تضمین خرید، فرسوده‌ها اسقاط نمی‌شوند
وی درخصوص چرایی کمبود خودروهای اسقاطی اظهار کرد: «این در حالی است که آمار خودروهای اسقاطی بسیار بالاست، اما مالکان این خودروها بدون خرید خودرو مناسب، مدل‌های هر چند فرسوده خود را به فروش نخواهند رساند.» وی ادامه داد: «زمانی این افراد خودروهای خود را به فروش خواهند رساند که دولت کمک حال آن‌ها باشد و خودروها را با شرایط و اقساط مناسب به دست آن‌ها برساند.
اما دولت، وام و تسهیلاتی را به این افراد پرداخت نمی‌کند.» وی تصریح کرد: «برای اسقاط هر خودرو حدود یک‌میلیارد تومان هزینه باید پرداخت شود، اما حالا به گفته این مسئول در وزارت راه احتمال دارد با پرداخت 750میلیون تومان شرایط اسقاط حذف شود. اگر قرار است با پرداخت پول، این خودروها اسقاط نشده و از ناوگان خارج نشوند، پس اجرای این طرح درست نیست. چرا که عدم اسقاط این خودروها مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت و نوسازی در کار نخواهد بود.»
وی در پایان بیان کرد: «رانندگان خودروهای فرسوده درخواست دارند که دولت خودروهای وارداتی را با وام‌های کم بهره به این افراد واگذار کند تا بتوانند خودروهای خود را تعویض و نوسازی کنند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران خزاعی IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 1
    یه کامیون فرسوده از چرخه حمل و نقل خارج بشه ‌بجاش یه ماشین وارداتی پلاک بشه و بچرخه حمل ونقل برگرده در غیر اینصورت نوسازی صورت نمیگیره
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    درسته باید اسقط بشه،اما من از زمستان۹۹خرید کردم ماشینم هنوز پلاک نشده کلی قسط وبدهی عقب افتاده دارم خدا لعنت کنه باعث وبانیشو اخه این چه شرایطی برای ما درست کردید هزینه اسقاط وترخیص وکامل واریز کردم ام هنوز ماشینم پلاک نشده هیچ کسی ام جوابگو نیست هرج ومرج بیخود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =