ادنوک

شرکت ملی نفت ابوظبی و توتال‌انرژی قرارداد استراتژیک جدیدی در زمینه همکاری برای توسعه و رشد  فرصت‌ها امضا کردند. این همکاری بر روابط فعلی طرفین و طبق طرح‌های انرژی پایدار ازجمله توسعه پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر تمرکز خواهد کرد.

به گزارش «اخبار خودرو» ، این توافق‌نامه به‌مناسبت سفر شیخ‌محمد بن‌زائد آل‌نهیان، رئیس‌جمهور امارات‌متحده عربی به پاریس یعنی جایی که دفتر مرکزی توتال‌انرژی در آن قرار دارد، امضا شده است.

توافق استراتژیک اخیر توتال و ادنوک در زمینه‌های مهمی همچون توسعه پروژه‌های نفت و گاز در امارات‌متحده عربی به‌منظور اطمینان از عرضه پایدار انرژی به بازارها و کمک به امنیت جهانی انرژی؛ تامین سوخت دیزل از امارات به فرانسه و طرح یک پروژه تجاری استفاده و جذب ذخایر کربن (CCUS) در امارات متحده عربی است.

پاتریک پویان، مدیرعامل توتال گفت: «خوشحالم که توتال‌انرژی همکاری استراتژیک خود با امارات‌متحده عربی را از طریق همکاری چند بخشی با ادنوک به عنوان شریک قدیمی ما در امارات، باردیگر تایید کرد و البته آنها را گسترش خواهد داد. شراکت ما در کل زنجیره ارزش انرژی به دو شرکت اجازه خواهد داد نیروهای خود را برای کمک به تامین انرژی در بازارهای جهانی و در عین حال کاهش انتشار کربن ناشی از فعالیت‌ها تلفیق کنند.»

ازسوی‌دیگر سلطان احمد الجابر، وزیر صنعت و فناوری پیشرفته امارات و مدیر عامل گروه ادنوک گفت: «این توافق پتانسیل تسریع رشد و ایجاد ارزش بیشتر و پایدارتر را برای منافع متقابل ارائه می‌دهد. مشتاقانه منتظر همکاری با توتال انرژی هستیم تا فرصت‌های ارائه‌شده در توافق‌نامه را در سراسر زنجیره ارزش انرژی برای ایجاد روند ایمن‌تر تامین انرژی، مقرون‌به صرفه‌تر شدن و پایدارتر شدن برای کشورهای جهان به ارمغان بیاوریم.»

طی این قرارداد با مشارکت ادنوک، توتال دارای منافع خاص در امارات‌متحده عربی خواهد شد که ازجمله آنها می‌توان به کسب ۱۰درصد سهم در امتیار نفت غیردریایی، 20درصد در امتیاز نفت‌دریایی ام‌شیف و نصر به همراه 5درصد در امتیاز نفت دریایی زیرزمینی، ۱۵درصد سهم در فرآیندهای گاز ادنوک (که در گذشته به‌نام گاسکو یا GASCO شناخته می‌شد)، ۵درصد سهم در سوخت گاز طبیعی یا LNG ادنوک (که در گذشته به نام شرکت ADGAS شناخته می‌شد)، سهم ۵درصدی در شرکت انتقال گاز ملی امارات به‌نام NGSCO و درنهایت امتیار ۴۰درصد سهم در گاز رویس‌دیاب اشاره کرد که البته تمام آنها طی مدت زمان اجرای قرارداد در اختیار توتال خواهد بود.

در کنار این موارد توتال‌انرژی با مشارکت شرکت مبادله 24.5درصد سهام شرکت دلفین‌انرژی را به‌عنوان اولین پروژه بازاریابی گاز بین قطر، امارات و عمان از سال 2007 در اختیار خواهد داشت.

TotalEnergies از سال 2001 و به‌واسطه نیروگاه آب‌شیرین‌کن تاویله که حدود 10درصد نیاز آب و برق ابوظبی را تامین می‌کند، با مشارکت TAQA در تولید برق امارت فعال است.

در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر نیز توتال با سهم 20درصدی در شراکت با شرکت مصدر و ADPF اولین نیروگاه خورشیدی متمرکز امارات را ساخت که در سال 2013 با ظرفیت 109 مگاوات (MW) افتتاح شد.

این شرکت همچنان در بخش انرژی خورشیدی به رشد خود ادامه خواهد داد؛ به‌ویژه اینکه در زمینه تولید پراکنده این انرژی جایگاه پیشرو دارد، بنابراین همکاری‌های بیشتری رقم خواهد خورد.

این شرکت همچنین دارای موقعیت برتر در تولید و بازاریابی طیف گسترده‌ای از روانکارهای خودرویی و صنعتی با یک کارخانه بلندیگ اختصاصی در امارات است و نیاز کل منطقه خاورمیانه را تامین می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =