کد خبر: 241399
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
ری را

چندی پیش با حضور وزیر صنایع برای پاسخ به‌انتقادات مطرح‌شده و نشان دادن حرکت و پویایی در صنعت‌خودرو، محصول جدید ایران‌خودرو به‌نام «ریرا» پیش‌نمایش داده شد که البته بازخوردهای مختلفی را در پی داشت.

به گزارش «اخبار خودرو»،صنعت‌خودرو ایران به‌دلیل عملکرد خود به‌لحاظ کیفی و تولیدات محصولات قدیمی همواره مورد انتقادات زیادی قرار گرفته است. طوری که این موضوع در اذهان عمومی گاهی به‌صورت طنز نیز مطرح می‌شود و شاید بتوان گفت تصویر اجتماعی از خودروسازان داخلی تا حدودی لطمه دیده است. اگرچه باید نگاه جامعی به‌علل این اتفاق داشت. شرایط کلی کشور در طول چند دهه اخیر همراه با تهدیدها، تحریم‌ها و شکاف ارتباطات جهانی در کنار ضعف‌های مدیریتی، عدم‌برنامه‌ریزی با ثبات کلان اقتصادی و صنعتی و بسیاری از مسائل کلان و تحمیلی لطمات بسیاری را به‌این صنعت وارد کرده است. چندی پیش با حضور وزیر صنایع برای پاسخ به‌انتقادات مطرح‌شده و نشان دادن حرکت و پویایی در صنعت‌خودرو، محصول جدید ایران‌خودرو به‌نام «ریرا» پیش‌نمایش داده شد که البته بازخوردهای مختلفی را در پی داشت. در ادامه سعی می‌کنیم «ریرا» را با دید منطقی بررسی کنیم. بعد از برجام شرکت پژو، شریک دیرینه ایران‌خودرو با وعده تولید سه محصول جدید، دوباره به‌ایران بازگشت و عملا تنها موفق به‌تولید تعدادی مدل 2008 شد که با شروع تحریم‌های جدید بازار ایران را به‌سرعت ترک کرد . 3 مدل انتخابی شامل مدل‌های 2008 ، 301 و 208 بود. اما ایران‌خودرو با توجه به‌نیاز بازار و تقاضا برای تولید انبوه یک محصول به‌روز تصمیم گرفت خودرو 301 را که یک سدان اقتصادی بود با توجه به‌پتانسیل و توانایی‌های خود به‌سرعت داخلی‌سازی کند و در نهایت با اعمال تغییراتی در نمای جلو به‌عنوان محصول جدیدی با نام تارا عرضه کند. طراحی خودرو به‌خصوص در بخش عقب دارای نقدهایی بود و همچنین عدم‌تغییر داشبورد مدل 301 روی تارا و برخی مشکلات برقی و... تارا را به‌گزینه‌ای بدل کرد که برای کسب محبوبیت، باید صبر کند و منتظر آینده باشد.اما دومین اقدام ایران‌خودرو پس از تجربه تارا تولید یک کراس‌اوور برمبنای پژو 2008 بود که در زمان عرضه بسیار محبوب شده بود. این سگمنت در ایران نیز همچون بازارهای جهانی به‌شدت محبوب شده است. انتشار فیلم‌ها و عکس‌هایی از فرزند جدید و در راه ایران‌خودرو نشان می‌دهد این شرکت با استفاده از تجارب خوب و بد تارا این بار درمعرفی این کراس‌اوور جدید (ریرا) بسیار پخته‌تر عمل کرده است. انصافا اگر بگوییم این خودرو در اصل همان مدل پژو 2008 است شاید صحیح نباشد زیرا این خودرو یک فیس‌لیفت تمام‌عیار در نمای بیرون و تغییرات کامل در نمای داخلی صورت گرفته است تا شاهد یک محصول متفاوت باشیم. در طراحی «ریرا» از سبک جدید طراحی روز استفاده شده که احساس یک خودرو مدرن اروپایی را به‌بیننده القا می‌کند و مشخص است که طراح توانسته ایده‌ها و ترندهای روز طراحی را نسبتا خوب ترکیب کند؛ گرچه این محصول هنوز کامل نیست . چنانچه ایران‌خودرو بتواند درمورد ریرا محصولی با کیفیت معقول و آپشن‌های متفاوت تولید کند و با قیمت‌گذاری درست در بازه قیمتی 600 الی 800 میلیون (با توجه به‌نرخ‌های فعلی) آن را عرضه کند، می‌تواند تصور عموم مردم را نسبت به‌خودروسازان بزرگ داخلی تغییر دهد. گرچه ریرا تازه یک شروع است و چنانچه ایران‌خودرو با درس گرفتن از تجارب گذشته بتواند توجه خود را از فروش محوری به‌ارتقای جایگاه خود و نشان دادن توان صنعتی‌اش معطوف کند و در طول این مسیر محصولات متنوعی را بر پایه پلت‌فرم‌های موجود طراحی کرده و به‌کیفیت محصول اهمیت ویژه بدهد و ریرا دارای عمر مشخصی (مثلا زیر 10 سال) باشد و در ادامه کارش دستخوش چند جراحی زیبایی شود، می‌توان گفت این شرکت مسیر درستی را در پیش گرفته است .
با توجه به‌واقعیات و نه بر مبنای ایده‌آل‌گرایی، ریرا می‌تواند تغییردهنده مسیر و تصور عموم از خودروسازان بزرگ کشور باشد و با خود طیف جدیدی از محصولاتی با دی‌ان‌ای مشترک (زبان جدید طراحی) را وارد بازار کند. همچنین اگر این خودرو به‌عنوان یک محصول صادراتی در نظر گرفته شود، می‌تواند تعریفی جدیدتر از خودروسازان مطرح کشور ارائه دهد. یادمان باشد ریرا آغاز یک راه است و اگر در این مسیر درست هدایت شود، برند خودروسازان داخلی را ارتقا می‌دهد و آرزوی تمام عاشقان صنعت این کشور را تا حدی برآورده می‌کند. اما اگر در مسیر نادرستی هدایت شود، سرگذشتی همچون سمند پیدا می‌کند؛ یعنی شروعی خوب و پایانی غم‌انگیز؛ همچون برخی محصولات ایرانیزه‌شده دیگر!

نویسنده:بابک صدرایی

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    5 1
    برای پیشرفت در صنعت خودروسازی باید مافیا از بین برود و مدیریت ها قوی باشد با شعار کاری از پیش نمی رود .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =