روســیه فروش سهام در پروژه‌های مهـم انرژی و توافق‌نامه‌های تولید مشترک نفت و گاز برای شرکت‌های متعلق به کشورهای غیردوست را ممنوع کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،روســیه فروش سهام در پروژه‌های مهـم انرژی و توافق‌نامه‌های تولید مشترک نفت و گاز برای شرکت‌های متعلق به کشورهای غیردوست را ممنوع کرد. به گزارش اویل‌پرایس، کشورهای غربی و متحدانشان مانند ژاپن محدودیت‌های مالی علیه روسیه را افزایش داده‌اند و مسکو نیز با ایجاد موانعی برای خروج شرکت‌های غربی و شرکایشان از روسیه و در بعضی موارد با توقیف دارایی‌های آنها این اقدام را تلافی کرده است. با فرمان جدیدی که از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه امضا شده است، روسیه شرایط و بن‌بست مذاکره با غرب را که تحریم‌های گسترده‌ای در واکنش به جنگ اوکراین علیه مسکو وضع کرده است، تشدید کرد. آمریکا واردات انرژی از روسیه شامل نفت، گاز طبیعی و زغال‌سنگ را ممنوع کرده این در حالی است که اتحادیه اروپا قصد دارد ممنوعیت واردات نفت و فرآورده‌های نفتی دریابرد از روسیه را تا پایان سال ۲۰۲۲ به اجرا بگذارد. پس از این که روسیه اواخر فوریه به حمله نظامی به اوکراین دست زد، غول‌های بین‌المللی نفتی به‌سرعت اعلام کردند پروژه‌های مشترک در روسیه را ترک می‌کنند. بعضی شرکت‌های بین‌المللی مانند اکوئینور نروژ موفق شدند از روسیه خارج شوند.
این شرکت اواخر ماه مه اعلام کرد خروج از تمام سرمایه‌گذاری‌های مشترک در روسیه مطابق قانون تحریم‌های نروژ و اتحادیه اروپا درخصوص روسیه، تکمیل شده است. شرکت شل نیز فروش و کسب‌وکار خرده‌فروشی خود به‌لوک اویل را کامل کرده، اما هنوز از پروژه ال‌ان‌جی ساخالین ۲ خارج نشده است. دولت روسیه هفته گذشته به سرمایه گذاران خارجی ساخالین ۲ شامل شل و شرکت‌های ژاپنی میتسویی و میتسوبیشی یک ماه فرصت داد تا متقاضی سهام در نهاد دولتی جدیدی شوند که کنترل این پروژه را به دست گرفته است. شل تایید کرد به دنبال راه‌هایی برای خروج از این پروژه است، اما کویچی هاگیدا، وزیر صنعت ژاپن پنجشنبه گذشته اعلام کرد انتظار می‌رود شرکت‌های ژاپنی سهم خود را در این پروژه حفظ کنند. ابرغول نفتی آمریکایی یعنی اکسون‌موبیل نیز اعلام کرده است از پروژه نفتی ساخالین ۱ در روسیه خارج می‌شود و در فرآیند انتقال سهم ۳۰ درصدی خود به شرکت دیگری قرار دارد. غول نفتی روسنفت، پنجشنبه گذشته اکسون را مقصر تولید اندک نفت در پروژه ساخالین ۱ خواند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =