تایر هواپیما

به‌فاصله چند روز پس از انتقاد مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها نسبت‌به اطلاع‌رسانی درباره ترکیدن لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد، سازمان هواپیمایی کشوری از ترکیدن لاستیک هواپیمای شرکت سپهران نیز در این فرودگاه خبر داد.

به گزارش «اخبار خودرو»،به‌فاصله چند روز پس از انتقاد مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها نسبت‌به اطلاع‌رسانی درباره ترکیدن لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد، سازمان هواپیمایی کشوری از ترکیدن لاستیک هواپیمای شرکت سپهران نیز در این فرودگاه خبر داد. براساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری ساعت ۰۵:۵۵ دقیقه صبح دیروز هواپیمای شرکت هواپیمایی سپهران با شماره پرواز ۴۳۶۷ از مبدأ آبادان به مقصد مشهد مقدس با ۱۲۶ مسافر و ۷ خدمه پرواز بدون مشکل در فرودگاه مشهد فرود آمد و پس از نشستن روی باند ۳۱ راست و تخلیه باند، کنترلر برج مراقبت پرواز فرودگاه مشهد ضمن توجه به ارابه فرود هواپیما، صدای غیرعادی و دود را به خلبان متذکر شد. خلبان به همین دلیل توقف کرد و پرسنل زمینی متوجه ترکیدگی لاستیک چرخ شماره‌یک شدند. البته خوشبختانه صدمه‌ای به سرنشینان وارد نشد و شرکت سپهران چرخ را تعویض کرد. البته کارگروه ویژه‌ای برای بررسی موضوع تشکیل شده است. اخیرا سازمان هواپیمایی کشوری به منظور پیشگیری، توصیه‌هایی در سه حوزه صنعت هوانوردی اعلام کرده و فعالیت‌هایی از قبیل اصلاح باند فرودگاه مشهد نیز شروع شده است. البته باید فرصت اجرای توصیه‌ها فراهم شود. این اتفاق در حالی است که مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به‌گزارش دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در رابطه با تکرار ترکیدن لاستیک هواپیماها در فرودگاه مشهد واکنش نشان داده بود. حمیدرضا سیدی با اشاره به تکرار ترکیدگی لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد و ارتباط غیرکارشناسی آن با باند فرودگاه و درج خبر آن توسط یک خبرگزاری معتبر گفت: «در صنعت هوانوردی به دنبال برقراری پرواز ایمن و حفظ آرامش مردم در سفر هستیم، اما متاسفانه اخبار غیردقیق، باعث سلب اطمینان از مسافران هوایی می‌شود.» وی افزود: «در بروز سوانح، همیشه و در گام نخست بر اساس اَنکس‌های ایکائو، دفتر بررسی‌های سوانح هواپیمایی باید سوانح را واکاوی کند. اظهارنظرهای دیگر فقط فضای کشور را ملتهب خواهد کرد. البته حضور دستگاه قضایی پیش از ارائه نتیجه از دفتر بررسی‌های سوانح و تشکیل پرونده، موضوعات را پیچیده‌تر می‌کند.» مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها تاکید کرد: «پیش‌از اینکه دنبال مقصر باشیم به فکر تامین ایمنی پرواز هستیم و به یقین اگر مقصر هم باشیم، جبران می‌کنیم.»

رنگ‌ بی‌کیفیت باند موجب ترکیدگی تایرها می‌شود
هنگامی که دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری گزارش قطعی حوادث ترکیدگی لاستیک و صدمه به موتور هواپیماها در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد را منتشر کرد، مشخص شد تایرها ایرادی نداشته‌اند. در این گزارش با اشاره به وقوع چند فقره ترکیدگی لاستیک هواپیما هنگام پرواز، از کیفیت نامطلوب رنگ به‌کاررفته در سطوح پروازی فرودگاه مشهد و سنگینی وزن هواپیماها به دلیل سوخت‌گیری بیش از میزان نیاز پرواز به‌خصوص در پروازهای خارجی، مهم‌ترین علل تکرار این حوادث یاد شده است. با بررسی اسناد مربوطه مشخص شد در این رویدادها محصولات گوناگونی از کارخانه‌های سازنده استفاده شده‌اند که شامل تولیدات شرکت گهرایران (صنایع بنی‌هاشم)، Dunlop،Bridgestone،Michelin،Goodyear و... بوده‌اند، پس مبحث کارخانه و مواد سازنده مورد تمرکز قرار نگرفت. گزارش‌ها نشان می‌دهند کیفیت نقاشی روی باند اصلی مناسب نبوده و علاوه‌بر تولید FOD، برجستگی‌هایی را نیز به‌وجود آورده است که لاستیک هواپیما با وزن و سرعت زیاد را دچار مشکل می‌کند. حسن رضایی‌فر در این جلسه با بیان این‌که سازمان هواپیمایی کشوری به‌هیچ عنوان به‌دنبال مقصرسازی نیست و فقط به دنبال جلوگیری از وقوع چنین حوادثی است، گفت: «امیدواریم فرودگاه مشهد استانداردهای حرفه‌ای را ارتقا دهد.» وی با اشاره به عدم دریافت گواهینامه فرودگاهی ازسوی فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد گفت:«سازمان هواپیمایی کشوری سال ۱۴۰۰ قوانین جدیدی وضع کرد تا فرودگاه‌ها را با ویژگی‌های جهانی مطابقت دهد. درحال‌حاضر فرودگاه‌های زاهدان و بندرعباس گواهینامه فرودگاهی دریافت کرده‌اند و سایر فرودگاه‌ها نیز برای دریافت آن اقداماتی را انجام داده‌اند.» وی یادآور شد: «پیش‌ممیزی از فرودگاه مشهد هم انجام و گزارشی از سازمان هواپیمایی کشوری به این فرودگاه ارسال شده، امید است با رسیدن به استانداردهای لازم موفق به دریافت گواهینامه شود.» مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه خیال مردم بابت ایمنی پروازها آسوده باشد،؛ تاکید کرد: «تمام فرودگاه‌ها ملزم به داشتن گواهینامه فرودگاهی نیستند و این موضوع به معنای ایمن نبودن فرودگاه نیست و همه فرودگاه‌های کشور پروازها را به صورت ایمن انجام می‌دهند.» رضایی‌فر بیان کرد: «فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد یکی از فرودگاه‌های باسابقه در سیستم مدیریت ایمنی است و در بحث شناسایی مخاطرات، ارزیابی ریسک و اقدامات اصلاحی همواره پیش‌قدم بوده است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =