حدود 30 درصد از انرژی احتراق سبب گرم شدن قطعات داخلی موتور می‌شود و این نکته به‌معنای آن است که اگر خودرو تحت فشار یا بار مضاعف قرار بگیرد، قطعا سبب افزایش دمای موتور خواهد شد.

خودرو پژو SLX405 موتور 1800 دارم و حدود یک هفته است موقع حرکت در سربالایی یا قرار گرفتن در ترافیک‌، آمپر آب از خط میانی به‌خط بالاتر از آن حرکت می‌کند و دمای موتور بسیار بالا می‌رود. اما پس از عبور از سربالایی یا ترافیک، آمپر آب به‌خط میانی می‌رسد. علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»، یکی از مکانیزم‌های مهم در پیشرانه خودرو، سیستم خنک‌کاری آن است و این سیستم وظیفه کاهش دمای موتور را برعهده دارد. حدود 30 درصد از انرژی احتراق سبب گرم شدن قطعات داخلی موتور می‌شود و این نکته به‌معنای آن است که اگر خودرو تحت فشار یا بار مضاعف قرار بگیرد، قطعا سبب افزایش دمای موتور خواهد شد. هنگام حرکت در سربالایی برای غلبه کردن به‌نیروهای دینامیکی و گرانشی، موتور مجبور به‌افزایش پاشش سوخت و افزایش قدرت است و این مورد سبب بالا رفتن دمای موتور می‌شود. از سوی دیگر قرار گرفتن درترافیک‌ به‌دلیل کار کردن بیش از حد موتور درحالت درجا، قطع و وصل مدام کلاچ و ترمز گرفتن‌های پی‌درپی سبب ایجاد تنش حرارتی می‌شود. به‌تمام این موارد نیز باید تنش حرارتی موتور را که در خودروهای سمند بالا است، افزود. درحالت کلی خودرو شما مشکلی ندارد و توجه داشته باشید که اگر هنگام حرکت درترافیک یا سربالایی‌ها دما بیش‌ از حد افزایش یافت یا خودرو جوش آورد، باید رادیاتور و همچنین ضدیخ آن را بررسی کرده و درنهایت رادیاتور هواگیری شود. مورد دوم پمپ آب است که باید بررسی شود و مورد سوم نیز ترموستات موتور است که باید هر شش ماه یک‌بار تعویض شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =