نسل چهارم یاریس آتیو

چهار روز قبل بود که کمپانی تویوتا نسل چهارم یاریس آتیو را در تایلند معرفی کرد. این خودرو یک سدان کوچک ساب‌کامپکت سگمنت B و البته اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است.

به گزارش «اخبار خودرو»،چهار روز قبل بود که کمپانی تویوتا نسل چهارم یاریس آتیو را در تایلند معرفی کرد. این خودرو یک سدان کوچک ساب‌کامپکت سگمنت B و البته اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است. یاریس دربرخی از بازارها با نام Vios شناخته می‌شود. یاریس تا به‌امروز جزو پرفروش‌ترین محصولات تویوتا در کلاس سدان‌ها معرفی می‌شود.

طراحی خارجی که زیباست!
از نظر استایل ظاهری، تویوتا یاریس آتیو یا ویوس جدید، اساسا شبیه یک سدان کرولای کوچک است و این خودرو در نمای جلو، سپری با یک دهانه ورودی هوای بزرگ که سطح زیادی از آن را پوشانده و توسط دو چراغ با فرمی تهاجمی و شارپ (که از طریق یک قطعه تریم به هم وصل‌ شده‌اند) احاطه شده است. درحقیقت فرم طراحی چراغ‌های جلو و خطوط تیز روی کاپوت پوزه یاریس جدید را مشابه برادر بزرگ‌ترش یعنی کمری کرده است. این سبک اِلِمان، زبان جدید طراحی تویوتاست. استایل فوق با بازنگری کاملی که تیم طراحی در نسبت‌های بدنه داشته‌اند، بهبود چشمگیری داشته است. چراکه رینگ‌های 16 اینچی، فرم کلی بدنه یاریس را عضلانی‌تر و خاص‌تر کرده است. با نگاه دقیق‌تر به‌نمای جانبی می‌توان خط تیز افقی شخصیتی را دید که با سطوح تخت و تناسبات بهتر بدنه، کاراکتر اسپرت و نافذی به‌این سدان ساب‌ کامپکت تویوتا بخشیده است. هرچند که زاویه‌ بیشتر ستون C و انحنای نسبی سقف سبب شده است فرم کوپه بودن به‌خود بگیرد و به‌جذابیت هرچه بیشتر یاریس بیفزاید. اما در نهایت، طراحی قسمت عقب خودرو که فرم آیرودینامیک و فست‌بک‌مانندی دارد، حس و حال اسپرت‌تری به‌این سدان کوچک تویوتا می‌دهد. ناگفته نماند که طراحی چراغ‌های مستطیل‌شکل که با کروم مشکی پیانویی به‌هم متصل شده‌ است، فرم پیوسته‌ای به‌چراغ‌های عقب داده تا با یک حجم‌پردازی صریح نمای زیبایی از یک سدان را به‌نمایش بگذارد. کمپانی تویوتا همچنین پکیجی از قطعات الحاقی اسپرت بدنه را به‌عنوان بخشی از پک اختیاری Presto ارائه می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به‌سپر و رکاب جانبی و یک اسپویلر روی درِ صندوق‌عقب اشاره کرد. مهم‌تر از آن، تویوتا یاریس آتیو یا ویوس جدید برخلاف هاچ‌بک یاریس ویژه بازار اروپا که روی پلت‌فرم TNGA-B قرار دارد، براساس پلت‌فرم جدید دایهاتسو (DNGA) شکل گرفته است. بنابراین این مساله طبیعی است که کمی بزرگ‌تر از نسل قبلی است و با طول، عرض و ارتفاع به‌ترتیب 4425، 1740 و 1480 میلی‌متری یک سر و گردن بزرگ‌تر از نسل قبل خود است. اما بزرگ‌ترین تفاوت این دو نسل فاصله بین دو محور 2620 میلی‌متری است که درمقایسه با نسل قبلی 70 میلی‌متر بیشتر است.

طراحی جدید تویوتا زیباست؟


کابین جدید و تجهیزات به‌روز
در داخل کابین یاریس جدید با یک طراحی کاملا مدرن مواجهیم و در طراحی داخلی با فرم ساده داشبورد و مواد ممتاز و باکیفیت برای روکش‌ها روبرو هستیم. تیم طراحی کمپانی تویوتا به‌خوبی فضای داخلی را زیبا و جذاب شکل داده‌اند و نمایشگر 7 اینچی تمام‌دیجیتالی برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) و نمایشگر 9 اینچی لمسی با تمام ویژگی‌های امروزی و مدرن برای سیستم اطلاعات-سرگرمی تعبیه شده تا کابین را مدرن جلوه دهند. طراحی داشبورد مینیمال و ساده با دریچه‌های مستطیل‌شکل افقی در طرفین و دو دریچه مستطیل‌شکل در وسط داشبورد و حجم نسبتا برآمده داشبورد جذاب و زیباست. غربیلک‌فرمان جدید اسپرت با دسته‌دنده اسپرت، رانندگی هیجان‌انگیزی را به‌شما ارائه می‌دهد. هرچند که مطابق آنچه کمپانی تویوتا اعلام کرده، صندلی‌های جلو بازطراحی شده تا سطح بالایی از ارگونومی را دراختیار سرنشینان بگذارد. استفاده از تریم دو رنگ، قطعات دکوراتیو کروم و سانروف و نورپردازی در بخشی از داشبورد جذابیت طراحی داخلی را دوچندان می‌کند و از مهم‌ترین امکانات یاریس جدید می‌توان به 6 ایربگ به‌صورت استاندارد، سیستم ترمز چهارچرخ دیسکی با سیستم‌های ABS، TCS، EBD، ESP، فرمان الکترومکانیکی، کروزکنترل تطبیقی، سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس)، استارت دکمه‌ای، سیستم استارت-استاپ، ترمز اضطراری خودکار، سیستم ترمز پارک برقی، دوربین 360 درجه‌ای، سامانه پیشگیری از برخورد، سامانه هشدار انحراف از مسیر، سیستم پایش هشدار نقاط‌کور با شناسایی عابرپیاده، سیستم کمکی رانندگی پیشرفته، سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه و مجزا برای سرنشینان عقب، خروجی AUX و USB برای سرنشینان جلو و عقب، سانروف 6 حالته و گرمکن و سردکن صندلی‌ها و... اشاره کرد.

طراحی جدید تویوتا زیباست؟


مختصات فنی
زیر کاپوت یاریس جدید یک موتور چهارسیلندر 1.2 لیتری مزین به‌سیستم Dual VVT-iE تنفس‌طبیعی جا خوش کرده و این پیشرانه موسوم به 3NR-VE است که باتوجه به‌سیستم پاشش سوخت چندنقطه‌ای اصلاح‌شده EFI و تغییراتی در سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها می‌تواند حداکثر 94 اسب‌بخار قدرت و حداکثر 110 نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. البته ناگفته نماند که کمپانی تویوتا اعلام کرده است به‌زودی نسخه GR از یاریس جدید نیز روانه بازار خواهد شد. این موتور منحصرا با یک گیربکس Super CVT-i اتوماتیک ترکیب شده و نیرو را به‌محور جلو انتقال می‌دهد. همچنین سه‌حالت رانندگی در اختیار مالک این خودرو قرار می‌گیرد؛ اکو، نرمال و اسپرت. علاوه بر این موارد می‌توان به‌سیستم تعلیق این سدان ساب‌کامپکت اشاره کرد که درمحور جلو با ساختار مک‌فرسون و در عقب ساختار مولتی‌لینک با فنرهای مارپیچ است.

قیمت

کمپانی تویوتا قرار است یاریس آتیو یا ویوس جدید را در چهار نسخه اسپرت، اسمارت، پریمیوم و پریمیوم لاکچری روانه بازار کند. اما هم‌اکنون اطلاعاتی درباره قیمت یاریس جدید دردسترس نیست. اما کمپانی تویوتا قرار است در کارخانه چاچونگسائو هر ماه سه‌هزار و 500 دستگاه از یاریس جدید را تولید کند که این خودرو را به 35 کشور نیز صادر می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =