خودروهای سنگین الکتریکی

طی سال 2020 در اتحادیه اروپا، تنها 0.4درصد تقاضای کامیون‌های سنگین و نیمه‌سنگین، مربوط به مدل‌های الکتریکی و در ایالات‌متحده، سهم کامیون‌های سنگین بدون آلایندگی در کل فروش کامیون‌ها تنها 0.03 درصد در سال 2020 بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،از آنجاکه جهان نمی‌تواند با رویدادهای شدید آب‌وهوایی کنار بیاید، نمی‌توان تاثیری را که سوختن بنزین و گازوئیل بر آب‌وهوا می‌گذارد، نادیده گرفت. برای مبارزه با انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی‌از حمل‌ونقل، امروزه انتقال به سمت وسایل نقلیه بدون آلایندگی مانند وسایل نقلیه الکتریکی باتری‌دار و سلول سوختی موردتوجه همه قرار گرفته است. هرچند صنعت خودروهای سواری با سرعت بیشتری به این سمت حرکت می‌کند اما نمی‌توان خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین را هم در این مسیر نادیده گرفت. با این حال هنوز تقاضا برای کامیون‌های برقی در مرحله نوپایی قرار دارد؛ طی سال 2020 در اتحادیه اروپا، تنها 0.4درصد تقاضای کامیون‌های سنگین و نیمه‌سنگین، مربوط به مدل‌های الکتریکی و در ایالات‌متحده، سهم کامیون‌های سنگین بدون آلایندگی در کل فروش کامیون‌ها تنها 0.03 درصد در سال 2020 بود. صنعت کامیون‌سازی در دنیا برای دستیابی به هدف الکتریکی‌سازی باید از تمام پتانسیل خود استفاده کند و اینجاست که سیاست می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

کشورهای پیشرو در الکتریکی‌سازی سنگین‌ها
دولت‌ها شروع به تعهدات بلندمدت برای خروج صد درصدی کامیون‌های سنگین و متوسط از موتورهای احتراق داخلی کرده‌اند. چهار کشور اتریش، کیپ‌ورد (یک کشور جزیره‌ای متشکل از ۱۰جزیره آتشفشانی در اقیانوس اطلس‌مرکزی)، نروژ و پاکستان تعهداتی را به‌عنوان بخشی از برنامه‌های تحول صنعت حمل‌ونقل در دستور کار خود قرار داده‌اند. تاکنون، اتریش، کشور آفریقایی کیپ‌ورد (جمهوری دماغه سبز در اقیانوس اطلس مرکزی) و ایالت کالیفرنیا تنها دولت‌هایی هستند که هدف صددرصدی را در این مسیر منظور کرده‌اند. هدف اتریش این است که از سال 2030، صددرصد ثبت‌نام جدید خودروهای سنگین کمتر از 18‌تن را برای مدل‌های بدون‌آلاینده در نظر بگیرد و برای خودروهای بیش‌از 18تن، تا سال 2035 به این هدف برسد. کشور جزیره‌ای کیپ‌ورد نخستین گام خود را در این مسیر از سال 2019 آغاز کرده و قرار است هدف صددرصدی خود را تا سال 2035 محقق کند. این کشور در نظر دارد تا سال 2025، 15درصد و تا سال 2025، 35درصد از ثبت‌سفارش خود را روی مدل‌های الکتریکی بگذارد. علاوه‌بر این، کیپ‌ورد هدفی را برای حضور همه وسایل‌نقلیه در جاده ها ازجمله کامیون ها در نظر گرفته است - یعنی نه تنها فروش جدید بلکه خودروهای قدیمی نیز شامل این طرح می‌شوند و باید تا سال 2050 الکتریکی شوند.

اهداف قوی پاکستان، چین و نروژ

برخی کشورها درحال‌حاضر اهدافی کمتر از صددرصد را برای رسیدن به ناوگان الکتریکی در نظر گرفته‌اند. دولت‌هایی مانند پاکستان، استان چینی هاینان و نروژ ازجمله این کشورها هستند. پاکستان قصد دارد تا سال 2040 حدود 90درصد از فروش کامیون‌های سنگین خود را روی مدل‌های الکتریکی متمرکز کند که این هدف از 30درصد در سال 2030 به تدریج شروع می‌شود. این هدف در سال 2019 به عنوان بخشی از سیاست ملی وسایل نقلیه الکتریکی این کشور تصویب شد. هاینان همچنین اهدافی را برای وسایل نقلیه تعیین کرده است. نروژ هدف فروش 50درصدی را تا سال 2030 برای کامیون‌های سنگین سنگین جدید تعیین کرده است.

کالیفرنیا؛ پرسرعت‌ترین در الکتریکی‌سازی ناوگان
کالیفرنیا به طور مشابه قصد دارد تا سال 2045 به ناوگان کامیون‌های متوسط و سنگین با آلایندگی صفر دست یابد. کالیفرنیا تنها ایالت در جهان است که تا کنون اهداف الزام آور قانونی را برای تولیدکنندگان به منظور افزایش تدریجی سهم فروش کامیون‌های برقی اتخاذ کرده است و این کار را به عنوان بخشی از مقررات Advanced Clean Trucks )ACT) انجام داده است. سازندگانی که به دنبال تأیید شاسی یا خودروهای کامل با موتورهای احتراقی هستند، ملزم‌به فروش کامیون‌های بدون آلایندگی به عنوان بخشی از فروش سالانه خود از سال 2024 تا 2035 خواهند بود. تا سال 2025، 11 درصد از کامیون‌های جدید سنگین‌تر از 6.3 تن باید پاک باشند. انتشار اهداف برای این بخش خودرو تا سال 2030 به 50 درصد و تا سال 2035 به 75درصد افزایش می‌یابد.

بریتانیا و فرانسه درصدد پیوستن به ناوگان پاک
سایر دولت‌ها مانند بریتانیا نیز درحال بررسی یک برنامه حذف تدریجی هستند. این کشور درحال‌حاضر درحال رایزنی در مورد تاریخی برای توقف تدریجی فروش خودروهای سنگین جدید بنزینی و دیزلی است. سند مشاوره آزاد سال 2035 را برای پایان دادن به فروش خودروهای سنگین کمتر از 26 تن و سال 2040 را برای خودروهای بالاتر از این وزن پیشنهاد می‌کند. فرانسه نیز قصد دارد تا سال 2040 به فروش خودروهای سنگین سوخت فسیلی پایان دهد. همچنین براساس قانون در این کشور استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر برای وسایل نقلیه سنگین پس از سال 2040 اجباری خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =