اسقاط

گفته می‌شود گواهی اسقاط کم است و تولید موتورسیکلت و خودرو متوقف شده، این در حالی است که با کمبود گواهی اسقاط مواجه نیستیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،گواهی اسقاط طی ماه‌های اخیر با اما و اگرهای بسیاری همراه بوده است. گرچه قرار بود اسقاط به منظور کاهش آلایندگی و مصرف سوخت در مسیر تولید و واردات قرار گیرد، اما حالا برخی در تلاشند با حذف شرط اسقاط، این فرایند را کوتاه کنند. درحالی‌که با این اقدام، هدف اصلی نوسازی ناوگان از بین می رود. جلال امینی‌فرد، عضو هیات‌مدیره انجمن مراکز اسقاط استان اصفهان در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» هرگونه شبهه درخصوص کمبود گواهی اسقاط را رد کرد.
کمبود گواهی اسقاط نداریم
عضو هیات مدیره انجمن مراکز اسقاط استان اصفهان درخصوص وضعیت گواهی اسقاط گفت: «گفته می‌شود گواهی اسقاط کم است و تولید موتورسیکلت و خودرو متوقف شده، این در حالی است که با کمبود گواهی اسقاط مواجه نیستیم.» امینی‌فرد بیان کرد: «براساس طرح معادل‌سازی مصوب 1396 اگر گواهی اسقاط کامیون وجود نداشته باشد، می‌توان 16 خودرو سواری به‌جای آن اسقاط کرد.» وی اظهار کرد: «مسئولان طرح معادل‌سازی را کنار گذاشته‌اند و از محیط‌زیست نامه دریافت کرده‌اند که دیزل برای دیزل و بنزین برای بنزینی اسقاط شود. اگر قرار است این اتفاق بیفتد پس چرا جدول معادل‌سازی را مصوب کردند.»
گواهی اسقاط خودروهای دیزل گران‌ تمام می‌شود
امینی‌فرد اظهار کرد: «جدول معادل‌سازی برای زمانی است که مثل الان با بحران مواجهیم. درحال‌حاضر نیز گواهی دیزل گران تمام می‌شود و افرادی که خودروهای دیزلی دارند و با آن کار دارند، توجیه اقتصادی ندارد که خودرو خود را 700میلیون تومان به فروش برسانند. زیرا با این خودرو کار می کند و ماهی 40میلیون تومان درآمد دارند.» وی افزود: «این در حالی است که برای رفع مشکل ناوگان تجاری می‌توان از جدول معادل‌سازی استفاده کرد و در صورت استفاده از جدول معادل‌سازی هیچ کمبودی در گواهی اسقاط سواری، سنگین و موتورسیکلت نخواهیم داشت.» عضو هیات‌مدیره انجمن مراکز اسقاط استان اصفهان تصریح کرد: «این وزارتخانه بحث جایگزین پولی را برای اسقاط بدون کار کارشناسی انجام داده است. به‌طور قطع افرادی که به منظور کمبود اسقاط خودروهای سنگین اعتراضاتی را به راه انداختند دلالان بودند.»

حذف بخش پرداخت پول به ازای اسقاط خودرو
وی درخصوص راهکار حل مشکلات در واردات خودروهای سنگین عنوان کرد: «برای حل مشکل اسقاط خودروهای سنگین باید بخش پرداخت پول به ازای اسقاط را حذف کنند.» امینی‌فرد گفت: «البته پرداخت 750میلیون تومان به ازای اسقاط مطرح شده اما هنوز مصوبه نگرفته است. چهارماه است که رانندگان معطل مانده‌اند. رانندگان خودروهای قدیمی خود را با قیمت‌های 700 تا 800 میلیون تومان به فروش رسانده‌اند و با پرداخت یک‌میلیارد و 200میلیون تومان به شرکت‌های واردکننده، خودرو جدید خریداری کرده‌اند.» وی ادامه داد: «درحال‌حاضر شرکت‌های واردکننده در ماجرای اسقاط درگیر نیستند، چراکه به ازای هر خودرو حدود 500میلیون تومان هزینه گواهی اسقاط از رانندگان گرفته اما زمانی که قیمت گواهی اسقاط 300 تا 400 میلیون تومان بود، این گواهی را تامین نکرده‌اند.»

دلالان وارد طرح مالکان خودروهای فرسوده شدند
وی در زمینه قیمت گذاری خودروهای جدید اعلام کرد: «مدل 2021 کامیون های وارداتی در صورت شماره گذاری حدود 9میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شود. قرار بود این خودرو با 2میلیارد تومان به دست مصرف‌کننده برسد.
متاسفانه در کشور ما تورم وجود دارد و نمی‌توان جلوی آن را گرفت.» امینی‌فرد اظهار کرد: «به غیر از تورم، هزینه‌های جانبی از جمله هزینه مربوط به خدمات پس از فروش و کارشناسی و... نیز به این خودروها اضافه شد. متاسفانه مردم به سمت گمراهی برده می‌شوند و شفافیت در این خصوص انجام نمی‌شود. چنانچه دولت قصد برطرف کردن مشکلات را دارد بهتر است هزینه‌های مرتبط با دولت از جمله گمرکی، عوارض و... را کاهش دهد.» وی در پایان خاطرنشان کرد: «قرار بود این طرح برای مالکان خودروهای فرسوده باشد اما در این مدت به جایی رسید که دلالان به این طرح وارد شدند و اسقاط از مرحله ترخیص به شماره‌گذاری رسید. درحال‌حاضر 3800 تا 5هزار دستگاه از این خودروها به دست مردم رسیده و هنوز تکلیف اسقاط این خودروها جای بحث است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =