با توجه به‌این‌که موتورسیکلت همانند خودرو نیست و از رادیاتور به‌شکل مناسبی محافظت نمی‌شود، کمترین برخوردی می‌تواند سبب خرابی صفحات رادیاتور شود.

موتورسیکلت چینی دوسیلندر 250 سی‌سی مدل 97 دارم و حدود 10 روز است موتورسیکلتم باتوجه به‌این‌که مجهز به‌رادیاتور آب است، پس از کارکرد نسبتا طولانی مانند دو تا سه ساعت، دمای موتور بالا می‌رود. همچنین هنگامی که توقف می‌کنم به‌ویژه در پشت ترافیک دورموتور روی عدد ثابتی قرار ندارد و این مشکل گاهی بعد از استارت خوردن نیز ایجاد می‌شود. علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،به‌صورت کلی بالا رفتن دمای کاری موتور به‌چند علت بستگی دارد و باید تمام موارد و پارامترها بررسی شود. از آن‌جا که موتورسیکلت شما دارای سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری و سیستم خنک‌کننده موتور از نوع آب و هوا خنک است، بنابراین هرگونه افزایش دمای موتور می‌تواند به‌سیستم خنک‌کاری مربوط شود. درحالت کلی چنین مشکلی سه‌علت عمده دارد.
منبع یا مخزن آب تمام سیستم‌های خنک‌کننده مجهز به‌رادیاتور، پس از مدتی کارکرد، به‌دلیل رسوبات ناشی از سیال موجود در آن، به‌اصطلاح می‌گیرد و مسیر خروج سیال را با اختلال مواجه می‌کند. با توجه به‌این‌که موتورسیکلت همانند خودرو نیست و از رادیاتور به‌شکل مناسبی محافظت نمی‌شود، کمترین برخوردی می‌تواند سبب خرابی صفحات رادیاتور شود. در این حالت ممکن است رادیاتور موتورسیکلت شما یا معیوب شده باشد یا مسیر خروجی آن گرفته باشد که در این حالت تبادل حرارت در سیال آب به‌خوبی صورت نمی‌گیرد و منجر به‌افزایش دمای کاری می‌شود. در چنین حالتی برای رفع مشکل باید رادیاتور تعویض شود.
باتوجه به‌این‌که موتورسیکلت شما از سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری بهره گرفته، بنابراین اگر در روند کاری سنسور دمای آب یا دمای موتور مشکلی به‌وجود آید، سبب افزایش دمای کاری موتور می‌شود. در این حالت باید ECU به‌دستگاه عیب‌یاب متصل شود تا خطاهای موجود در آن پاک و درصورت نیاز سنسورهای دما تعویض شوند تا چنین ایرادی مرتفع شود.
یک دریچه مکانیکی با نام ترموستات برای تبادل حرارت آب موجود در رادیاتور و آب موجود در جداره‌های سیلندر وجود دارد و با در نظر گرفتن کارکرد این قطعه مکانیکی و عمر مفید آن، اگر این قطعه معیوب شده باشد، دیگر توانایی کارکرد صحیح را ندارد و سبب افزایش دمای کاری موتور می‌شود. ترموستات از یک فنر و شیر هیدرولیکی برخوردار است که درصورت خرابی فنر یا شیر هیدرولیکی در روند کاری موتور اختلال ایجاد می‌شود. در این حالت تنها افزایش دمای کاری نشان‌دهنده خرابی این قطعه است و با تعویض ترموستات مشکل برطرف می‌شود. اما نوسان در دورموتور در پیشرانه‌های مجهز به‌سیستم سوخت‌رسانی در موتورسیکلت تنها به‌دلیل خرابی سنسور دریچه‌گاز یا عدم‌کارکرد صحیح این قطعه الکترومکانیکی به‌وجود می‌آید. یکی از وظایف‌ سنسور دریچه‌گاز نگه داشتن دور موتور در حد استاندارد و تنظیم کردن میزان باز بودن دریچه مکانیکی است. از آنجا که سنسور دریچه گاز نیز بسیار اهمیت دارد، درصورت عدم‌نگهداری صحیح از موتورسیکلت و ارتباط آب با این قطعه الکترونیکی، روند کاری سنسور دریچه‌گاز با مشکل مواجه می‌شود. در این حالت باید ECU موتورسیکلت شما به‌دستگاه عیب‌یاب متصل شود و خطاهای مربوطه از حافظه آن پاک شود. پس از پاک کردن خطاهای مربوطه اگر همچنان خطا وجود داشته باشد، پس باید سنسور تعویض شود. درنظر داشته باشید که اگر در صورت تعویض سنسور همچنان مشکل پا برجا باشد، باید در این حالت دریچه‌گاز نیز تعویض شود. از سوی دیگر سیستم جرقه‌زنی نیز در کارکرد موتور تاثیرگذار است. درنتیجه متعلقات این سیستم نیز باید بررسی شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =