کد خبر: 241745
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱

شاید بدترین اتفاق در بازار یک کالا ایجاد انحصار و حذف رقباست. رقبایی که می‌توان از آنها به‌عنوان پتانسیلی برای رشد و تعالی آن صنعت استفاده کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، تحریم، جای خالی رقبای خارجی در بازار، ایجاد انحصار توسط برخی تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف از خودرو گرفته تا قطعات و ملزومات مرتبط با این صنعت همگی باعث شده‌اند تا متولیان صنایع مختلف در برخی موارد به آرامی از کنار شبکه فروش که سال‌ها برای ایجاد آن سرمایه‌گذاری شده است، عبور کنند.
شاید بدترین اتفاق در بازار یک کالا ایجاد انحصار و حذف رقباست. رقبایی که می‌توان از آنها به‌عنوان پتانسیلی برای رشد و تعالی آن صنعت استفاده کرد. متاسفانه در سال‌های اخیر شرایط حاکم بر بازار خودرو و صنایع مرتبط با آن سبب شده است بازار به سمت انحصارگرایی پیش برود. نبود رقبای خارجی در بازار در تمام صنوف ازخودرو گرفته تا تایر، قطعات مصرفی، روغن‌های موتوری، فیلترها و ...باعث شده است بخشی از صنعت به‌دلیل انحصاری که برایشان ایجاد شده، دست به ترکیب شبکه‌فروش خود بزنند و حتی برای سود شبکه‌فروش نیز دندان تیز کنند.
در چنین شرایطی، حذف شبکه فروش بیشتر برای شرکت‌هایی رقم می‌خورد که همواره درگیر تغییرات فصلی مدیران‌عامل و تیم‌های مدیریتی هستند و افراد جدید هم استراتژی و دیدگاهی درباره نقش شبکه فروش در معرفی محصول به مردم و بازار ندارند. این افراد در روزهای خوش به سرعت شبکه بزرگ فروش را کنار می‌گذارند و به دنبال سهم‌خواهی از سود بازار به نفع شرکت یا نزدیکان خود در قالب مجموعه‌های نوظهور هستند.
اتفاقی که در ایام تحریم و ممنوعیت واردات به خوبی قابل‌لمس است و برخی شرکت‌های پالایشگاهی روغن‌موتور، قطعات و حتی تایرسازان به استقبال آینده‌ای مبهم برای بازار کالاهای خود رفته‌اند؛ غافل از اینکه شرایط همواره یکسان نخواهد ماند و با رفع تحریم‌ها، ارتباط با دیگر کشورها، حضور دوباره شرکت‌های بزرگ خارجی در بازار ایران یا حتی اجرای سیاست‌های انحصارستیز توسط دولت بزرگ‌ترین سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی خود یعنی شبکه فروش را باید از دست‌رفته ببینند. به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی، این کارخانه‌ها هستند که باید بیش‌از پیش خود را برای رقابت با رقبای داخلی جدید یا حتی خارجی که مدت‌ها از بازار ما دور بوده‌اند، آماده کنند تا مبادا در شرایط سخت فروش، بازاریان و شبکه فروش قدیمی را در برابر خود ببینند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =