در خودروهای دارای سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری، ثابت نماندن دورموتور و به‌اصطلاح نوسان داشتن آن، تنها به‌دلیل خرابی سنسورها یا قطعات الکترومکانیکی است.

به گزارش «اخبار خودرو»،در خودروهای دارای سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری، ثابت نماندن دورموتور و به‌اصطلاح نوسان داشتن آن، تنها به‌دلیل خرابی سنسورها یا قطعات الکترومکانیکی است. به‌عبارت دیگر ثابت نماندن دورموتور خودرو شما می‌تواند سه‌دلیل عمده داشته باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد. البته درنظر داشته باشید که برای عیب‌یابی دقیق باید با مراجعه به‌نمایندگی‌های معتبر تمام فرآیند عیب‌یابی خودرویتان را دقیق و اصولی انجام دهید و از خرابی‌های پنهان دیگر که در بلندمدت به‌وجود می‌آید، جلوگیری کنید. ابتدا این‌که ممکن است استپرموتور خودرو شما با توجه به‌کارکرد خودرویتان با مشکل مواجه شده باشد. یکی از علت‌های خرابی استپرموتور، نوسان و عدم‌ثابت بودن دورموتور است.
بنابراین در این شرایط برای رفع مشکل باید استپرموتور تعویض شود. اما اگر بازهم مشکل برطرف نشود، باید سنسور دریچه‌گاز نیز بررسی شود. زیرا در خودروهای مجهز به‌سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری، اگر سنسور دریچه‌گاز با مشکل مواجه شود، منجر به‌ایجاد نوسان در دور موتور می‌شود. بر این اساس باید سنسور دریچه‌گاز نیز بررسی و در صورت نیاز تعویض شود. هرچند که برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکلی باید پس از اتصال ECU به‌دستگاه عیب‌یاب دیاگ و پاک کردن خطاها، سنسور تعویض شود. همچنین جرقه‌زنی یکی از سیستم‌های مهم در روند کاری موتور به‌شمار می‌رود و اگر یکی از متعلقات این سیستم با مشکل مواجه شده باشد، دور موتور را به‌حالت نوسانی در می‌آورد.
به‌بیان دیگر اگر کویل خودرو شما معیوب باشد یا به‌اصطلاح جرقه‌زنی به‌شکل صحیح انجام نشود، در نوسان دور موتور تاثیرگذار خواهد بود. در این حالت برای رفع مشکل باید کویل‌دوبل خودرو شما تعویض شود. اما اگر بازهم مشکل برطرف نشد، باید وایرهای کویل دوبل را نیز تعویض کرد. اشکال در تعویض دنده‌ هم تنها به‌دلیل خرابی قطعات گیربکس است. زیرا اگر چرخ‌دنده‌های گیربکس یا قطعات مربوط به‌تعویض دنده معیوب باشند، تعویض دنده با مشکل مواجه خواهد شد. اما به‌صورت کلی بد جا رفتن دنده‌ها سه‌علت عمده دارد. نخست‌این‌که اگر ماهک و میل‌ماهک گیربکس خودرو شما اشکال داشته باشد، روند تعویض دنده به‌خوبی انجام نمی‌شود و در این صورت باید گیربکس باز شده و ماهک و میل‌ماهک تعویض شود.
همچنین اگر دنده‌برنجی گیربکس خودرو شما نیز با اشکال مواجه شده باشد، روند تعویض دنده به‌درستی انجام نمی‌شود یا به‌فشار بیشتری نیاز خواهد بود. بر این اساس باید دنده‌برنجی‌ها نیز بررسی و درصورت نیاز تعویض شوند. درآخر این‌که در اغلب مواقع گیربکس و قطعات داخلی آن چون دنده‌برنجی‌ها، ماهک و میل‌ماهک، غلاف کشویی و اهرم‌بندی دنده سالم است، اما روند تعویض دنده با مشکل مواجه می‌شود.
بر این اساس باید سیستم کلاچ خودرو را بررسی کرد؛ چراکه اگر کلاچ خودرو شما به‌اصطلاح تنظیم یا رگلاژ نباشد، در زمان تعویض دنده، کلاچ به‌خوبی درگیر نمی‌شود و تعویض دنده با اشکال روبه‌رو خواهد شد. بنابراین کلاچ خودرو شما باید تنظیم و درصورت نیاز قطعات آن چون بلبرینگ و دوشاخه‌کلاچ تعویض شوند. همچنین در نظر داشته باشید که اگر سطح واسکازین گیربکس خودرو شما کاهش یافته باشد نیز می‌تواند منجر به‌بد جا رفتن دنده شود که این مورد نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =