کد خبر: 241825
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۵

لنت ترمز ماشین

فروش لنت ترمز یکی از مشاغل مناسب و پردرآمد در دنیای امروز به حساب می‌آید. با این وجود بسیاری از صاحبان خودرو هستند که تعمیر و نگهداری از ترمز را اولویت خود نمی‌دانند و تا زمانی که مشکلی پیش بیاید، این کار را نمی‌کنند. در حالی که این کار نادرست است و باعث بروز مشکل برای خودروی خواهد شد. زمانی که پدال ترمز را فشار می‌دهید، شبکه پیچیده‌ای از قطعات وارد عمل می‌شود. برای اینکه سیستم به درستی کار کند، قطعات خاصی باید در فواصل زمانی معین تعویض شوند. در میان این قطعات، قطعه‌ای که احتمالا بیشتر نیاز به تعویض دارد، لنت ترمز شما است. در این مقاله قصد داریم به معرفی ویژگی‌های مهم لنت‌های ترمز بپردازیم تا بتوانید بهترین خرید را داشته باشید.

لنت ترمز چیست و چگونه کار می‌کند؟

در اکثر خودروهای مدرن، دو چرخ جلو دارای یک دستگاه ترمز هستند که عملکرد آن‌ها به آنچه به نام روتور شناخته می‌شود، بستگی دارد: یعنی دیسک‌های فلزی که در پشت هر چرخ یافت می‌شوند. بالای هر یک از این‌ها یک وسیله گیره مانند به نام کولیس وجود دارد. وقتی پدال ترمز خود را فشار می‌دهید، کالیپرها شروع به بسته شدن می‌کنند و روتورها را از دو طرف فشار می‌دهند. این عمل باعث ایجاد اصطکاک می‌شود که در پی آن چرخ‌ها کندتر می‌چرخند تا زمانی که کاملا متوقف شوند.

لنت‌های ترمز سطوح قابل جابجایی هستند که کالیپرها برای تماس با روتورها در طول این فرآیند از آن‌ها استفاده می‌کنند. این وسیله برای همیشه دوام نمی‌آورد(البته هیچ قطعه‌ای از خودرو اینگونه نیست)، زیرا اصطکاک ناگزیر به مرور زمان آنها را از بین می‌برد. پس از آنکه لنت‌ها بیش از حد نازک شدند و ترمزهای شما آنطور که باید کارآیی نداشتند، باید تعویض شوند. بنابراین باید برای حفظ ایمنی خودرو در صورت مشاهده در اولین نشانه مشکل در ترمزها، به یک مرکز فروش لنت ترمز بروید.

علائم نشان‌دهنده زمان تعویض این قطعه

لنت ترمز ماشین

5 علامت مهم وجود دارد که می‌تواند نشانه نیاز به تعویض این قطعه در خودرو باشد. هر زمان که متوجه هر یک از این نشانه‌ها شدید، از یک تعمیرگاه خودرو بخواهید که قطعه قدیمی را در اسرع وقت تعویض کند.

علامت‌هایی که نشان می‌دهد به یک لنت ترمز جدید نیاز دارید

1) صدای جیغ می شنوید

تصور کنید با رادیو یا ضبط خاموش و شیشه‌های بسته در حال رانندگی هستید. در خلوت نسبی، صدای خراشیدن، جیغ یا وزوز ضعیفی را می‌شنوید. همچنین مشاهده می‌کنید که هر زمان که ترمز می‌زنید، آن صدای مرموز از بین می‌رود و به محض اینکه پای شما از روی پدال خارج شد، دوباره برمی‌گردد.

امروزه معمولا لنت ترمز اورجینال با نشان‌گرهای سایش داخلی تولید می‌شود. نشانگرهای سایش زبانه‌های فلزی هستند که در نزدیکی بالای لنت‌ها قرار دارند. هنگامی که خود این قطعه تا حد خطرناکی فرسوده شود، نشانگر روی روتور خراشیده می‌شود. این مسئله یک صدای توری متمایز ایجاد می‌کند که به راننده هشدار می‌دهد که قطعه فعلی خودروی او در خطر فرسایش کامل قرار دارد.

2) صدای کلیک می‌شنوید

لنت ترمز ماشین

در برخی خودروها، این قطعه به خوبی در یک دستگاه نگهدارنده مخصوص قرار می‌گیرد. در سایر وسایل نقلیه آنها را با گیره، پیچ و مهره یا پین ثابت نگه می‌دارند. در هر صورت، هدف مشترک پشت این طرح‌ها، جلوگیری از تکان خوردن قطعه است. اگر به نحوی شل شود (برای مثال پس از آسیب دیدن بخشی از سخت افزار اطراف)، شروع به لرزیدن می‌کند. پس از آن با هر بار فشار دادن یا رها شدن پدال ترمز، صدای کلیکی به گوش می‌رسد. در چنین شرایطی مراجعه به یک محل فروش لنت ترمز ضروری خواهد بود.

3) توقف خودرو به زمان بیشتری نسبت به قبل نیاز دارد

این مشکل یک دلیل دارد که به آن محو شدن ترمز می‌گویند. بیشتر اوقات، این روند به علت مستقیم فشار دادن عمدی ترمزها در مسافتی وسیع بدون توقف کامل خودرو رخ می‌دهد. در برخی موارد شاید چنین وضعیتی ضروری باشد، به ویژه هنگام رانندگی از دامنه کوه یا روی یک جاده پر پیچ و خم. با این حال، اگر این کار را اغلب انجام می‌دهید، مثلا اگر در یک منطقه تپه‌ای زندگی می‌کنید که باید مرتبا در سراشیبی رانندگی کنید، این وضع به مرور زمان بر مکانیسم ترمز شما تأثیر می‌گذارد. با وادار کردن لنت به تماس دائمی با روتورها برای مدت طولانی و بدون وقفه، هر دو جزء گرم می‌شوند. در این فرآیند، توانایی آنها برای ایجاد اصطکاک مورد نیاز علیه یکدیگر در طول زمان کاهش می‌یابد. در نتیجه، متوجه خواهید شد که ماشین شما به همان سرعت قبل متوقف نمی‌شود.

4) دماغه ماشین شما هنگام ترمز به یک طرف کشیده می‌شود

این قطعه همیشه به یک میزان فرسوده نمی‌شود. گاهی اوقات، آنهایی که در یک طرف قرار دارند، سریع‌تر از همتایان خود در طرف دیگر فرسودگی را تجربه می‌کنند. اگر این اتفاق بیفتد، احتمال دارد پس از زدن ترمز، خودرو کمی به چپ یا راست کشیده شود. اگر مشکل را حل نکنید، فشار غیرضروری به قفسه فرمان وارد می‌شود (به علاوه در بخش اتصالات توپی وسیله نقلیه، بند انگشت فرمان و یاتاقان چرخ‌ها). بنابراین ریسک نکنید و از یک مکانیک بخواهید فورا مشکل را بررسی کند. توجه داشته باشید که لنت ممکن است لزوما دلیل این علامت خاص نباشد. بلکه شاید از مسائل دیگری مانند فشار نامناسب لاستیک، بلبرینگ چرخ معیوب، یا خرابی کالیپر ترمز ناشی شود. با این اوصاف، اگر این قطعه فرسوده ناهموار واقعا مقصر باشد، باید به مرکز فروش لنت ترمز بروید و آن را خریداری کنید.

5) پدال ترمز با فشار دادن می‌لرزد

آیا هر زمان که روی پدال پا می‌گذارید به شدت تکان می‌خورد؟ ممکن است لنت باعث این مشکل شده باشد. این قطعه معمولا با نوعی رزین چسبنده در کنار هم نگه داشته می‌شود. همزمان با فرسوده شدن قطعه مزبور، این چسب داغ و بر روی روتور ریخته می‌شود. در شرایط ایده‌آل، لایه‌ تشکیل شده به طور یکنواخت روی سطح دیسک پخش می‌شود. اما اگر این قطعه در خودروی شما بیش از حد گرم شود، رزین به طور یکنواخت توزیع نخواهد شد. مکانیک‌ها این موضوع را لعاب می‌نامند که می‌تواند باعث لرزش پدال ترمز شود.

لنت ترمز ماشین

کلام آخر

در صورتی که خودروی شما نیاز به تعویض این قطعه دارد، حتما در نظر داشته باشید که لنت ترمز اورجینال را از مراکز فروش لنت ترمز تهیه کنید. زیرا خرید این قطعه به صورت فله‌ای ممکن است باعث وارد آمدن خسارت به شما شود. برای خودروهای تولید داخل توصیه می‌شود از لنت ترمز خودرو ایرانی استفاده کنید، به این دلیل که این قطعه بر اساس شرایط خودروهای ساخته شده در داخل تولید شده و می‌تواند خود را با شرایط جاده‌ای کشور سازگار کند. در صورت تمایل به خرید لنت ترمز خودرو ایرانی می‌توانید به سایت ایستگاه که به عنوان مرکز اطلاع رسانی مربوط به خرید و فروش کالا و ارائه خدمات فعالیت می‌کند، مراجعه کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =