با کاهش پیوسته ذخیره‌سازی‌های انرژی در سراسر جهان و ظرفیت مازاد عرضه این کالای راهبردی، بازارهای جهانی انرژی اکنون شبیه یک گسل زمین‌شناسی شده‌اند که تنش‌های آن بی‌سروصدا و به شکل یک انرژی نهفته در حال انباشت است تا سرانجام به‌صورت زلزله‌ای با بزرگی ناشناخته نمایان شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، با کاهش پیوسته ذخیره‌سازی‌های انرژی در سراسر جهان و ظرفیت مازاد عرضه این کالای راهبردی، بازارهای جهانی انرژی اکنون شبیه یک گسل زمین‌شناسی شده‌اند که تنش‌های آن بی‌سروصدا و به شکل یک انرژی نهفته در حال انباشت است تا سرانجام به‌صورت زلزله‌ای با بزرگی ناشناخته نمایان شود. محتمل‌ترین اتفاق برای کاهش استرس ناشی‌از افت مصرف انرژی درپی وقوع رکود اقتصادی یا کند شدن روند فعالیت بخش‌های تولیدی در اقتصادهای بزرگ، کشورهای مصرف‌کننده انرژی آمریکای‌شمالی، اروپا و آسیا خواهند بود. سرعت رشد اقتصادی اکنون در ایالات متحده آمریکا کند شده و در اروپا و چین تحت‌تاثیر ترکیبی از عوامل مانند شتاب گرفتن نرخ تورم، افزایش نرخ بهره و قرنطینه‌ها برای مهار شیوع ویروس کرونا، شرایطی متزلزل دارد.
اوضاع مالی به‌سرعت رو به وخامت است؛ زیرا بانک‌های مرکزی درحال افزایش نرخ‌های بهره هستند و بانک‌های تجاری هم استانداردهای سختگیرانه‌تری برای اعطای وام در نظر خواهند گرفت. برخلاف کندی‌های موجود در دوره‌های پیشین، احتمال می‌رود بانک‌های مرکزی شرایط مالی سختگیرانه‌تر را ادامه ‌دهند؛ زیرا رشد اقتصادی برای خنثی کردن تورم، کند می‌شود. شتاب‌بخشی به روند تولید انرژی، یک راه‌حل جایگزین و به آن معناست که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، تولیدکنندگان نفت شِل در ایالات‌متحده آمریکا و دیگر تولیدکنندگان غیراوپک یا کشورهای تحت تحریم، عرضه خود را افزایش دهند. بیشتر اعضای اوپک به استثنای عربستان‌سعودی و امارات متحده عربی اکنون با ظرفیت کامل در حال تولید نفت هستند.
مقدار دقیق ظرفیت مازاد عرضه موجود در این دو کشور با توجه به محرمانه بودن اطلاعات بخش‌های تولید، محل مناقشه است. با این حال، بعید به نظر می‌رسد براساس رقم تولید تاریخی، ظرفیت مازاد عرضه، بیش‌از حدود یک میلیون بشکه در روز باشد. تولیدکنندگان نفت شل آمریکا در حال افزایش شمار دکل‌های حفاری هستند که این شرایط به محض حفاری چاه‌ها، سرعت گرفتن عملیات شکست هیدرولیک برای برداشت نفت از ذخایر شل و همچنین اتصال به خطوط لوله جریانی، سبب افزایش تولید نفت طی ۶ تا ۱۲ماه آینده خواهد شد. بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت شل، برای جلوگیری از مازاد عرضه در بازارهای جهانی، همچنان متعهد به مهار روند افزایش تولید هستند و اکنون بیشتر بر بازگشت سرمایه به سهامداران تمرکز دارند، از این رو احتمال دارد سیاست افزایش تولید از این مسیر محدود، کمک چندانی نکند. براساس برآوردهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، انتظار می‌رود تولیدکنندگان نفت خام غیراوپک از منابع غیر شل، تولید خود را در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی کمتر از روزانه یک میلیون بشکه افزایش دهند. تنها منبع دیگر افزایش تولید، کاهش تحریم‌ها علیه ونزوئلا، ایران یا روسیه هستند که بسته به کاهش تحریم‌ها، می‌تواند روزانه چند میلیون بشکه نفت روانه بازارهای جهانی کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =